איזידור בוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איזידור בוש
Isidor Bush
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 15 בינואר 1822 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 באוגוסט 1898 (בגיל 76) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות בלפונטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איזידור בושאנגלית: Isidor Bush; בגרמנית: Busch; י"ד בטבת תקפ"ב, 7 בינואר 1822, פראג, בוהמיה, הקיסרות האוסטרו-הונגריתי"ז באב תרנ"ח, 5 באוגוסט 1898, סנט לואיס, מיזורי, ארצות הברית) היה סופר ופובליציסט, סוחר, יינן ועסקן ציבור אבוליציוניסט יהודי-אוסטרי-אמריקאי.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוש נולד בעיר פראג שבבוהמיה, בקיסרות האוסטרו-הונגרית. אביו, שהיה בעל בית דפוס, הועיד את בנו לרשת את מקומו. סבא-רבא שלו מצד אמו, ישראל הניג, סוחר טבק, היה היהודי הראשון באוסטריה שקבל תואר אצולה (Israel Hönig, Edler von Hönigsberg). בוש למד אצל מורים פרטיים והיה מוקף מילדותו באינטלקטואלים בעלי שיעור קומה כמו יום-טוב ליפמן צונץ ומיכאל זקס, שלהם הוא חב את השכלתו הרחבה והליבראלית. בגיל 7 נפגע קשה בדליקה שפרצה בעירו ונכווה באופן חמור; רק הודות לרצון הברזל וכוח העמידה שלו הצליח להתגבר על הפציעה, אולם הוא סבל מכאבים כל ימי חייו. בגיל 15 הצטרף לבית הדפוס של אנטון שְמיד בווינה (התלמוד שהודפס על ידם נחשב עד היום למדויק ביותר). בשנים 18421847 ערך והדפיס את ה"לוח שנה ואלמנך ליהודים" (Kalender und Jahrbuch -für Israeliten). בתוכניתו היה להציג שם מגוון רחב של דעות מיצירותיהם של מלומדים יהודיים ידועים[1]. לאחר עזיבתו המשיך אביו להדפיס את העיתון. בשנת 1844 נשא לאישה את תרזה טאוסיג. לאחר שנה נולד בנם יחידם רפאל.

נאמן להשקפותיו הליבראליות הוא ערך והדפיס מספר עיתונים בעלי דעות חתרניות כנגד שלטון בית הבסבורג האוסטרי, בהם ה"ביטאון לחופש דת" (Organ für Glaubensfreiheit). כאשר החל השלטון לרדוף את מתנגדיו, נאלץ בוש לברוח לניו יורק, לשם הגיע ב-8 בינואר 1849. לפרנסתו פתח דוכן לממכר עיתונים ומכשירי כתיבה, שלא היה רווחי. ב-30 במרץ של אותה שנה החל בעיסוק נוסף – הפקת עיתון בשם "Israel's Herold" שהיה השבועון היהודי הראשון בארצות הברית, עזרו לו בעבודתו זו חבריו מסדר בני ברית בעיר, אולם השבועון התקיים רק מספר חודשים. בקיץ של אותה שנה עבר בוש לסנט לואיס שם הוא נהל במשך 6 שנים, חנות כלבו בשיתוף עם חותנו. בשנת 1857 הוא התמנה לנשיא People's Savings Bank. כאשר הוועידה החוקתית של מיזורי נדרשה להחליט האם להצטרף לתנועה הפרישה, בוש נכלל ברשימה של מפלגת "האיחוד ללא תנאי", ונתמנה מטעמה לחבר בוועדה של תשעה נבחרים, שבה נתקבלו רוב ההחלטות החשובות.

כאשר גנרל ג'ון פרימונט מפקד צבא האיחוד קבע את מפקדתו הראשית בסנט לואיס, נעשה בוש שלישו האישי, בדרגת סרן. בשנת 1862, הוא הציע לשר האוצר סלומון פורטלנד צ'ייס, מלווה נושא ריבית בסך של מאה מיליון דולרים[2], התוכנית לא יצאה לפועל אולם הרשימה מאוד את שר האוצר, והוא המליץ עליו לתפקיד בכיר במשרדו אבל בוש סרב, וחזר לסנט לואיס. במשך שש שנים הוא כהן כסוכן ראשי של חברת הרכבות St. Louisand Iron Mountain Railroad, בתפקיד אחראי על המטענים והנוסעים.

בוש סייע בהקמת קהילת "בני אל", וגם הקים בעיר את סניף "בני ברית" למערב ארצות הברית ומכאן ואילך היה מעורב מאוד בפעילויות המסדר במתן שירותים בעלי ערך לקהילה, בעיקר על ידי תרומות וקשר עם אנשי מפתח בולטים בתחום הביטוח ובהקמת בית יתומים יהודי. התעניינותו בנושאי החברה הובילה אותו להיעשות גם אקטואר. בוש הצטרף לאמנה שקראה לביטול העבדות וליצירת חוקה חדשה. הוא נבחר למועצת המנהלים של משרד ההגירה במדינת מיזורי, במטרה להגדיל את מספר האוכלוסין שירד מאוד בזמן המלחמה. במשרה זו הוא החזיק 12 שנה. בשלב האחרון של חייו החל להתעניין בגידול גפן ליין. הוא רכש חלקת אדמה מחוץ לעיר וקרא לה "בושברג", והצליח מאוד בעסקיו. חוותו התפרסמה בשל טיב היין והוא אפילו שלח כמויות גדולות מיבול הענבים שלו לצרפת שרוב יבול הענבים שלה הושחת עקב מגפה של זבוב ה-Phylloxera. לאחר מספר שנים של הכנה הוא הדפיס את "קטלוג בושברג" שמיין את סוגי הענבים ליין[3]. קטלוג זה זכה להצלחה רבה, הודפס בכמה מהדורות ותורגם למספר שפות.

בוש נקבר בבלפונטיין, בית קברות הפתוח לכל הדתות וקבורים בו מנהיגים ואמנים יידועי שם.

ספריו ומאמריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ספר מסלת הלמוד: חנוך הילדים בקריאת האותיות והמלות בלשון עברית וקצור כללי הקריאה Bush Isidor, בן זאב יהודה ליב Warszawa : Druk. J. Lebensohna, 1851
  • ספר כתבי הקדש תורה נביאים וכתובים : עם העתקה ספרדית. Franz Schmid, Edl. v.; Isidor Bush; נדפס בידי פראנץ די שמיד ושותפו יעקב בוש, Ṿinah (1840 or 1841)
  • בכורי העתים החדשים, מחברת א'. Journal magazine) 1845 Wien, F. Edl. v. Schmid & I. I. Busch)
  • Our widows and orphans endowments. A study. Dedicated to the members of the I.O.B.B. New York, P. Cowen, printer, 1885. (באנגלית)
  • Oesterreichisches Central-Organ für Glaubensfreiheit, Cultur, Geschichte und Literatur der Juden. (Journal, magazine), Wien. (בגרמנית)
  • Fraternal endowments. A treatise on coöperative life insurance, St. Louis, Mo., H.L. Aldrich (©1878) (באנגלית)
  • Catalogue of Hebrew books, published in Vienna, for sale by I. Bush, editor of "Israel's Herald," bookseller, importer of Hebrew, German, and foreign literature, 411 Grand-Street, New-York. New York: John F. Trow, Printer, 1849. (באנגלית)
  • A Plan for the funding and gradual redemption of the debt of the State of Missouri : by a premium loan of twenty millions of dollars reimbursable under a progressive system of payments in sixty-eight semi-annual instalments.St. Louis : s.n., 1865. (באנגלית)
  • Oesterreichisches Central-Organ für Glaubensfreiheit, Cultur, Geschichte und Literatur der Juden (Journal magazine), Wien. (בגרמנית)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איזידור בוש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו רשימת שמות חלקית של המחברים ערך באנציקלופדיה היהודית.
  2. ^ A plan for a United States loan of one hundred millions of dollars, bearing interest at the rate of six per-centum per annum : respectfully submitted to the Hon. S.P. Chase, Secretary of the Treasury, May 1862 by Isidor Bush, Publisher: [St. Louis, Mo.?] : L. Towers & Co., Printers
  3. ^ Illustrated descriptive catalogue of American grape-vines, with brief directions for their culture. by Bush, firm, vinegrowers, Bushberg, Mo. (1875. Buch & son & Meissner) Publisher: Saint Louis, The R. P. Studley co., printers, 1875