אייס-טי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייס-טי
Ice T
לידה 16 בפברואר 1958 (בן 66)
ניוארק, ניו ג'רזי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Ice-T עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Tracy Lauren Marrow עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מוזיקת היפ הופ, הבי מטאל, ראפ מטאל, היפ הופ פוליטי, גנגסטא ראפ, הארדקור ראפ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1982 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון קראנשאו עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קוקו אוסטין (ינואר 2002–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Chanel Nicole Marrow עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס גראמי להופעת ראפ על ידי צמד או קבוצה (1990)
  • פרס NAACP Image לשחקן המשנה בסדרת דרמה (1996)
  • פרס NAACP Image לשחקן המשנה בסדרת דרמה (2002) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.icet.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אייס-טי, 2006

טרייסי לורן מארוואנגלית: Tracy Lauren Marrow; נולד ב-16 בפברואר 1958), המוכר בשם הבמה אייס-טי (Ice-T), הוא מוזיקאי ושחקן אמריקאי. מתחילת שנות השמונים הוציא אייס-טי שמונה אלבומי מוזיקה בסגנון היפ הופ, ראפ והבי מטאל, והיה ממקימי להקת ההבי-מטאל הידועה "בודי קאונט". במקביל שיחק בסרטים וסדרות טלוויזיה רבות, ביניהן ידועה בעיקר דמותו של הבלש פין טוטואולה מסדרת הדרמה המשטרתית של NBC "חוק וסדר: מדור מיוחד", אותה הוא מגלם משנת 2000.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בניוארק שבניו ג'רזי, למשפחה אפרו-אמריקאית. אמו מתה מהתקף לב כשהיה בן 9, ואביו מת מאותה סיבה כארבע שנים מאוחר יותר. בגיל 13 עבר להתגורר בבית משפחת דודתו בלוס אנג'לס שבקליפורניה. ב-1976, במהלך סיום לימודיו בבית הספר התיכון, נולדה בתו הראשונה מחברתו, והם גידלו אותה תוך כדי לימודיהם. בתקופה זו הוא חבר לכנופיות רחוב וניסה להתפרנס בדרכים לא חוקיות, בהן פריצה למכוניות וסחר בסמים. לאחר התיכון שירת אייס-טי בצבא ארצות הברית במשך ארבע שנים, וגם במהלכן היה מעורב בגנבות ונכלא, ובתקופות מסוימות עסק בסרסרות בהוואי.

במהלך שירותו הצבאי החל להתעניין במוזיקת היפ הופ, ולכתוב מוזיקת ראפ משלו. לאחר שחרורו מהצבא, החליט להתרחק מחיי הפשע ולהתמקד במוזיקה. בהוקרה למושא הערצתו, הסופר והסרסור-לשעבר אייסברג סלים, אימץ את שם הבמה "אייס-טי", ועבד תחילה כ-די ג'יי במסיבות. הוא נפרד מחברתו ואם בתו, והמשיך מדי פעם בפעילות פלילית, כגון שוד חנות תכשיטים עם חבריו מהתיכון.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייס-טי בהופעה עם להקתו בודי קאונט, 2006

ב-1982 פגש את המפיק ויליאם סטרונג בחברת התקליטים סאטורן, והקליט את הסינגל הראשון שלו, "Cold Wind Madness"‏ (The Coldest Rap), שזכה להצלחה בחוגי מוזיקת שוליים, אך לא הושמע בתחנות הרדיו. בתקופה זו נפצע אייס-טי בתאונת דרכים, וכשיצא מבית החולים החליט שלא לחזור לעולם הפשע ולהתמקד בקריירת ראפ.

ב-1986 יצא הסינגל השני שלו, "6 'in the Mornin", שזכה להצלחה במועדונים. אלבומו הראשון, "Rhyme Pays", יצא ב-1987 בהפקת חברת "Sire Records", והגיע במכירות לדרגת תקליט זהב. ב-1988 יצא אלבומו השני, "Power", תחת לייבל עצמאי משלו, "Rhyme Syndicate"; גם תקליט זה זכה למעמד אלבום זהב. אלבומו הבא, "The Iceberg/Freedom of Speech... Just Watch What You Say", יצא ב-1989 וביסס את הפופולריות שלו בעולם הראפ.

אלבומו הרביעי והידוע ביותר, "O.G. Original Gangster"‏ (1991), נחשב לאחד החשובים בעולם הראפ, שהגדיר את מוזיקת הגנגסטה ראפ. אחד השירים באלבום, "בודי קאונט", בוצע על ידי להקה הבי מטאל חדשה שהקים, בודי קאונט; אייס-טי יצא עם הלהקה לסיבוב הופעות מוצלח, וזכה לפופולריות בקרב בני נוער וחובבי מוזיקה אלטרנטיבית. בהמשך השתתף בסינגל "Back on the Block" לצד אמנים ידועים נוספים, ביצירה של קווינסי ג'ונס שהיוותה שילוב של ראפ, ג'אז, פאנק וסול; על פרויקט זה זכה אייס-טי, יחד עם חברי הקבוצה של ג'ונס, בפרס גראמי.

אחד השירים הבאים שהוציאה להקת בודי קאונט, "Cop Killer", על נקמה בשוטרים שפועלים בגזענות כנגד שחורים, ספג ביקורת והתנגדות מאיגוד הרובאים הלאומי וארגוני שוטרים שונים; האלבום הראשון של הלהקה, "בודי קאונט", הוצא לפיכך מחדש ב-1992, ללא השיר השנוי במחלוקת. בעקבות הפרשה חזרה בה חברת התקליטים של טיים וורנר מכוונתה להוציא את אלבומו הבא של אייס-טי, שכלל את השיר. האלבום "Home Invasion" יצא ב-1993 במסגרת חברת "Priority Records", והגיע למקום ה-14 במצעד בילבורד 200. אייס-טי המשיך בשיתופי פעולה עם אמנים נוספים, בהם הופעת אורח באלבום של בלאק סבאת' (1995). ב-1996 יצא אלבומו " VI - Return of the Real",‏ וב-1999 יצא אלבומו "The Seventh Deadly Sin".

לאחר הפסקה ארוכה, יצא אלבומו הבא של אייס-טי, "Gangsta Rap", רק בשנת 2006. עטיפת האלבום הפרובוקטיבית, שכללה את תמונתם של אייס-טי ואשתו הטרייה, הדוגמנית ניקול "קוקו" אוסטין, שוכבים עירומים במיטה, קיבלה ביקורות שליליות; גם תוכני האלבום עצמו לא זכו להתלהבות מצד מבקרי המוזיקה. כיום ממשיך אייס-טי בשיתופי פעולה מוזיקליים עם אמנים ולהקות הארד רוק ומטאל רבות.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1984 אייס-טי הופיע לראשונה בתפקיד משנה בסרט הקולנוע "שיגעון הברייקדאנס" שעסק בברייקדאנס, בבימויו של הבמאי הישראלי יואל זילברג; הוא הופיע גם בסרט ההמשך "Breakin' 2: Electric Boogaloo" שנה לאחר מכן. ב-1991 כיכב בתפקיד בלש משטרה בסרט הפשע "New Jack City", לצד וסלי סנייפס. כן הופיע בתפקידי מנהיג כנופיה בסרטים "Ricochet"‏ (1991), לצד דנזל וושינגטון; ו"Trespass"‏ (1992), לצד ביל פקסטון. ב-1993 הופיע לצד כוכבי ראפ רבים בסרט הקומי "מי האיש?", וב-1994 כיכב בתפקיד הראשי בסרט הפעולה "Surviving the Game".

ב-1995 גילם סוחר סמים בסדרת הטלוויזיה "ניו יורק תחת מסווה", לאורך שתי עונות; על תפקידו זכה בפרס NAACP Image בקטגוריית שחקן משנה. ב-1997 היה שותף עם דיק וולף ביצירת סדרת הפשע של NBC‏ "Players", וכיכב בה בתפקיד הראשי, עד שהופסקה בתום העונה הראשונה. שיחק גם בסרט הסאטירי "המעדנייה". ב-1998 הופיע בתפקיד סרסור בסרט הטלוויזיה "Exiled: A Law & Order Movie", המבוסס על הסדרה הוותיקה "חוק וסדר" של וולף. שיתופי הפעולה הללו עם וולף הובילו אותו להציע לאייס-טי תפקיד קבוע בסדרה "חוק וסדר: מדור מיוחד", ומשנת 2000 הוא מגלם בה את הבלש המשטרתי פין טוטואולה, לצד כריסטופר מלוני (שפרש מהסדרה בסוף העונה ה-12), ומרישקה הרגיטאי. ב-2002 זכה בשנית בפרס NAACP, על תפקידו בסדרה זו.

לאורך השנים, במקביל להופעתו בסדרה "חוק וסדר: מדור מיוחד", המשיך אייס-טי להופיע במספר סרטי טלוויזיה, סרטי תעודה ואף דיבוב משחקי וידאו. ב-2006 הופיע בתוכנית מציאות בת שישה פרקים על שמו, "Ice-T's Rap School", בערוץ VH1; בכל פרק בתוכנית לימד אייס-טי קבוצה של בני נוער מניו-יורק איך להפוך ללהקת היפ הופ טובה, ובסוף העונה הופיעה הקבוצה בפתיחת הופעתה של להקת פאבליק אנמי.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסף לבתו הבכורה, שנולדה בהיותו בן 18, נולד לו בן מחברתו משנות השמונים דרלין אורטיז, ב-1992. ב-2005 נישא לדוגמנית ניקול "קוקו" אוסטין.

אייס-טי הגדיר עצמו כאגנוסטי.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי סולו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייס-טי בוויקישיתוף