אימפריית הפשע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אימפריית הפשע
Boardwalk Empire
פתיח הסדרה
פתיח הסדרה
סוגה פשע, מאפיה, דרמה תקופתית, פוליטיקה
יוצרים טראנס וינטר עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי מרטין סקורסזה, טים וון פטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים סטיב בושמי
מייקל פיט
קלי מקדונלד
מייקל שאנון
גרטשן מול
שיי ויגהאם
אלכסה פאלאדינו
ג'ק יוסטון
מייקל סטולברג
סטיבן גראהם
וינסנט פיאצה
פאז דה לה הוארטה
מייקל קנת' ויליאמס
פול ספארקס
דבני קולמן
פרסים פרס גלובוס הזהב
2 פרסי גילדת שחקני המסך
פסקול Boardwalk Empire Volume 3: Music from the HBO Original Series, Boardwalk Empire Volume 2: Music from the HBO Original Series, Boardwalk Empire Volume 1: Music from the HBO Original Series עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 56 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק טראנס וינטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל טרנס וינטר, מרטין סקורסזה, מארק וולברג, טים ואן פאטן וסטיבן לוינסון.
חברת הפקה HBO
הפצה הולו, HBO Max עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים גרינפוינט שבברוקלין
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 50-60 דקות
שידור
רשת שידור HBO
רשת שידור בישראל yes Drama HD
תקופת שידור מקורית 19 בספטמבר 2010 – 26 באוקטובר 2014 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
אתר רשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אימפריית הפשעאנגלית: Boardwalk Empire;‏ בתרגום לעברית: "אימפריית הטיילת") היא סדרת טלוויזיה אמריקאית ששודרה ברשת הכבלים HBO. הסדרה נוצרה על ידי טרנס וינטר, מכותביה הראשיים של "הסופרנוס", על-פי ספר באותו שם מאת נלסון ג'ונסון. בין כותבי הסדרה היה גם התסריטאי היהודי - אמריקאי, איתמר מוזס. להפקת הסדרה שותפים גם מארק וולברג ומרטין סקורסזה, שביים את פרק הפיילוט. הסדרה עלתה לשידור בארצות הברית ב-19 בספטמבר 2010 ונרכשה לשידור ב-160 מדינות ובהן גם ישראל בה היא משודרת על ידי חברת yes.[1]

הסדרה מספרת על היווצרות הפשע המאורגן בשנות ה-20 של המאה ה-20 באטלנטיק סיטי, ניו ג'רזי. הסדרה נפתחת בערב כניסת חוק היובש לתוקף, ונושא הברחת אלכוהול והפצתו הוא חלק מרכזי בסדרה. בין היתר, הסדרה עוסקת בנושאים אקטואליים וחברתיים מהתקופה כמו זכות הצבעה לנשים והחיים לאחר מלחמת העולם הראשונה. דמויות היסטוריות רבות מהתקופה מופיעות בסדרה בשמן האמיתי, כגון הגנגסטרים אל קפונה, ג'וני טוריו, ג'ים קולוסימו, ארנולד רוטשטיין, לאקי לוצ'יאנו ומאיר לנסקי, נשיא ארצות הברית וורן הרדינג, ראש ה-FBI ג'ון אדגר הובר, ג'וזף קנדי, המתאגרף ג'ק דמפסי, והבדרנים סופי טאקר ואדי קנטור.

הפרק האחרון של הסדרה שודר ב-26 באוקטובר 2014.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה ממוקמת באטלנטיק סיטי, בשנות העשרים של המאה הקודמת, ומתחילה עם ההכרזה הרשמית על תקופת היובש בה נאסרו ייצור ומכירת אלכוהול בארצות הברית. אנוך "נאקי" תומפסון גזבר העיר של אטלנטיק סיטי ופוליטיקאי מושחת שבעצם מנהל את העיר, מחליט להתעשר על ידי סיפוק האלכוהול להמונים הצמאים למשקה. חייו של נאקי, כמו גם הטיילת שהביאה להתפתחותה של אטלנטיק סיטי, הופכים לגדושים בפשע, סקס והימורים, ושניהם מהווים מוקד משיכה למאפיונרים. "הצד האפל של החלום האמריקאי" מכנה זאת סקורסזה. מה שנראה לנאקי כרעיון טוב בהתחלה מתברר כלא פשוט והוא נגרר בעקבות המגע עם הגנגסטרים והאלכוהול האסור לבור אפל של אלימות ואכזריות.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
11219 בספטמבר 20105 בדצמבר 2010
21225 בספטמבר 201111 בדצמבר 2011
31216 בספטמבר 20122 בדצמבר 2012
4128 בספטמבר 201324 בנובמבר 2013
587 בספטמבר 201426 באוקטובר 2014

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מבוססת על ספרו של נלסון ג'ונסון Boardwalk Empire: The Birth, High Times, and Corruption of Atlantic City, ושואבת השראה מסוימת מדמות היסטורית אמיתית מהתקופה בשם אנוך ל. ג'ונסון, אם כי על פי טרנס וינטר הספר הוא נקודת מוצא בלבד לסדרה, וכן נבחר לשנות את שם המשפחה מג'ונסון לתומפסון כדי לא לכבול את ידי ההפקה להיצמד מדי לפרטים הביוגרפיים של ג'ונסון.

טרנס וינטר מתאר את העבודה הצמודה עם מרטין סקורסזה ככמעט סינרגיה מושלמת. מרטין סקורסזה היה מעורב בסדרה עוד בטרם טרנס וינטר הגיע אליה כמפיק וכותב, והשניים היו נוהגים להיפגש מדי יום ראשון בטרם החלו הצילומים על מנת לתכנן את הסדרה. הם החליטו יחד על ליהוק והפקה וסקורסזה ביים את הפרק הראשון וכתב את המדריך לבמאים שיביימו את שאר פרקי הסדרה על מנת שיאמצו את הסגנון הקולנועי שיצר. מרטין סקורסזה אף היה מעורב בעריכה, ועל פי בקשתו צילומי העונה השנייה יותאמו ללו"ז שלו על מנת שיוכל לביים בה כמה שיותר פרקים.

הסדרה צולמה על סט מיוחד שנבנה בגרינפוינט שבברוקלין. סט הטיילת עצמו, באורך של 92 מטרים, עלה 5 מיליון דולר, והוא נבנה במשך 3 חודשים. הסט מציג חזית מדויקת של אטלנטיק סיטי בשנות העשרים, ועל מנת לשמור על תחושת האותנטיות, כל צילומי השמים, קו הרקיע ומזג האוויר עברו טיפול דיגיטלי ששיווה להם מראה של התקופה, הבגדים של הניצבים עוצבו בהשראת התקופה ובעזרת המכון לאופנה, מוזיאון המטרופוליטן, ומוזיאון ברוקלין בעוד השחקנים עצמם לבשו מגוון בגדי וינטג' אמיתיים משנות העשרים בהשאלה ממוזיאונים וחנויות מתמחות. כל הריהוט ועיצוב הפנים משתמש אף הוא בחפצים מהתקופה.

HBO השקיעה סכומים עצומים בסדרה, פרק הפיילוט עלה 18 מיליון דולר (הפיילוט היקר בהיסטוריה) ועלות כל העונה הראשונה עומדת על פי הערכות על 65 מיליון דולר. זוהי ההפקה הגדולה והמורכבת ביותר בטלוויזיה, בכל זמן נתון היו על הסט 40 מאפרים ו-20 מלבישים, שטיפלו בשחקנים ובניצבים. צוות ההפקה, כולל שחקנים, עמד על 1200 אנשים ו-2000 ניצבים. 500 חברות הפקה שונות - מקייטרינג ועד אינסטלציה - היו מעורבות בהפקת 12 פרקי הסדרה, שצולמו במשך 200 ימים. על פי דיווחים HBO השקיעה סכום חסר תקדים בקידום הסדרה, בין 30 ל-40 מיליון דולר.

ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם עלייתה הפכה "אימפריית הפשע" לסדרה הנצפית ביותר של HBO מזה 6 שנים, וחודשה לעונה שנייה. הסדרה זכתה לביקורות חיוביות ומשבחות מידי המבקרים (שצפו ב 6 פרקים עוד בטרם עלתה) שציינו לטובה את העובדה שהיא טובה מפרק לפרק.

ב-2011 זכתה הסדרה בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית סדרת הדרמה הטובה ביותר, וסטיב בושמי זכה בפרס על משחקו בסדרה. כמו כן, זכתה הסדרה בפרס גילדת שחקני המסך, בקטגוריית אנסמבל השחקנים הטוב ביותר בסדרת דרמה. התוכנית הייתה מועמדת ל-18 פרסי אמי ב-2011. בין הקטגוריות: "סדרה הדרמה הטובה ביותר", "שחקן ראשי בסדרת דרמה" (סטיב בושמי), "שחקנית משנה בדרמה" (קלי מקדונלד) ו"בימוי בסדרת דרמה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אימפריית הפשע בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניר וולף, היורשת של "הסופרנוס", באתר ישראל היום, 16 בספטמבר 2010