אלג'יר (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלג'יר
להקת אלג'יר בהופעה במועדון בארבי
להקת אלג'יר בהופעה במועדון בארבי
מוקד פעילות תלמי אליהו, ישראל
תקופת הפעילות 1992–2006 (כ־14 שנים)
סוגה רוק
שפה מועדפת עברית
חברת תקליטים הד ארצי, בארבי רקורדס

אלג'יר הייתה להקת רוק ישראלית שהוקמה בשנת 1992 במושב תלמי אליהו בידי הסולן והגיטריסט אביב גדג', המתופף דביר לביא וגבריאל בלחסן. הלהקה התפרסמה עם יציאתו של אלבום הבכורה שלה "נאמנות ותשוקה" בשנת 1995, שם החלו חברי הלהקה לפעול גם בתל אביב.

הלהקה פרצה לתהילה והכרה רחבה ברחבי ישראל בזכות אלבומה השני והאחרון "מנועים קדימה" בשנת 2004, שם השתנה הרכב הלהקה אחרי שלביא עזב ובמקומו הגיע אביב ברק ואת בלחסן החליף הגיטריסט עופר קורן. על אלבום זה זכתה הלהקה בפרס אקו"ם. הלהקה התפרקה כשנתיים לאחר מכן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלג'יר הוקמה בתחילת שנות התשעים על ידי אביב גדג', יחד עם חבריו למושב תלמי אליהו - גבריאל בלחסן ודביר לביא.[1] חיים שמש, מפיק מחברת הד ארצי, ראה את הלהקה מופיעה בתל אביב והחתים את הלהקה על חוזה בחברה. בדצמבר 1995 יצא האלבום הראשון של הלהקה שנקרא "נאמנות ותשוקה" והופק על ידי אסף שריג, חבר להקת "איפה הילד?".[2][3] להקלטות הצטרף אחיו של אביב גדג', שלום גד, בגיטרה בס. סגנון האלבום היה רוק שהושפע ממוזיקה אתנית ומחזנות והוא לא הצליח מסחרית. לאחר הוצאת האלבום הראשון עברו חברי הלהקה חוויות שונות, ביניהן תקופה של חזרה בתשובה, ניסיונות התאבדות ואשפוז מרצון של גיטריסט הלהקה בלחסן בבית החולים הפסיכיאטרי "אברבנאל".[1]

שמונה שנים אחרי הוצאת "נאמנות ותשוקה" חתמה הלהקה על חוזה עם שאול מזרחי מנהל הבארבי, בלייבל "בארבי רקורדס", בו הוציאו בשנת 2004 את אלבומם השני, "מנועים קדימה", מתוכו בעיקר בלטו השירים "בתוך הצינורות", "דם על הים", "דבר אליי", "קיטש" ועוד. הרכב הלהקה באלבום השני השתדרג, וכלל את המייסדים גדג, ובלחסן, אביב ברק בתופים (מלהקת נקמת הטרקטור), עמי רייס בקלידים וגיל פדידה בגיטרה בס.[2] אל ההקלטות הצטרף הגיטריסט רון בונקר (רון בונקר הוא כיום חלק מההרכב הקבוע שמלווה את גדג' בהופעותיו כאמן סולו). האלבום השני הצליח מבחינה מסחרית וזכה לביקורות נלהבות.[4][5][6] לאחר צאת האלבום, יצאה הלהקה לסיבוב הופעות ארוך, שבחלקו לא השתתף בלחסן מסיבות בריאותיות, ועופר קורן החליף אותו כגיטריסט.

חלק מההופעות לוו על ידי רביעיית מיתרים ובחלקן התארחו אמנים שונים, כמו אהוד בנאי, ברי סחרוף, שלום גד ועוד. אלג'יר קיימה גם שתי הופעות עם הרכב מיוחד שהקים גדג' לצורך ההופעות ונקרא התזמורת האנדרלמוסית. ביוני 2005 סיימו את סיבוב ההופעות ויצאו להפסקה.

ב-2005 הודיע גדג' על פירוק הלהקה.[7]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי הרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 נחום מוכיח, להקה שיגעון, באתר ynet, 30 ביוני 2004
  2. ^ 1 2 קובי בן-שמחון, היישר מתלמי אליהו - ריאיון, באתר הארץ, 24 ביוני 2004
  3. ^ ביקורת על נאמנות ותשוקה, באתר השרת העיוור (עותק שמור)
  4. ^ מערכת וואלה!‏, הגענו לנירוונה, באתר וואלה!‏, 8 ביוני 2004
  5. ^ נדב מנוחין‏, קשוב מאוד 50: עשר שנים ל"מנועים קדימה" של אלג'יר, באתר וואלה!‏, 17 ביוני 2014
  6. ^ ביקורת על מנועים קדימה, באתר השרת העיוור (עותק שמור)
  7. ^ בארבי רקורדס‏, אלג'יר - הסוף, באתר וואלה!‏, 27 בפברואר 2005