אלחנדרו גונסלס איניאריטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלחנדרו גונסלס איניאריטו
Alejandro González Iñárritu
אלחנדרו גונסלס איניאריטו
אלחנדרו גונסלס איניאריטו
לידה 15 באוגוסט 1963 (בן 60)
מקסיקו סיטי, מקסיקו
מדינה מקסיקו, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995
עיסוק במאי, תסריטאי, מפיק, מלחין
מקום לימודים אוניברסיטת איברואמריקנה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלחנדרו גונסלס איניאריטוספרדית: Alejandro González Iñárritu; נולד ב-15 באוגוסט 1963) הוא תסריטאי, במאי ומפיק קולנוע מקסיקני, זוכה שני פרסי אוסקר לבמאי הטוב ביותר ושני פרסי גלובוס הזהב לבמאי הטוב ביותר, אחד משלושת הבמאים הידועים כ"שלושת האמיגוז" (יחד עם אלפונסו קוארון וגיירמו דל טורו).

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במקסיקו סיטי. החל את הקריירה כ-DJ בתחנת רדיו פופולרית במקסיקו בשנת 1984. בסוף שנות השמונים עבד כמלחין סרטי קולנוע מקסיקנים. הוא למד קולנוע בארצות הברית. בשנות התשעים החל להפיק ולביים בטלוויזיה המקסיקנית. ב-1996 ביים סרט ספרדי קצר, בן 44 דקות, אותו גם הפיק. ארבע שנים אחר כך ביים את סרטו הראשון, "אהבה נושכת", שהיה מבט על פני החברה המקסיקנית, הבנוי כשלושה סיפורים שונים. המבקרים הרעיפו תשבחות על סרט הבכורה של גונסלס איניאריטו, והוא זכה ב-11 פרסי האוסקר המקסיקני, פרס הסרט הזר באוסקר הבריטי, זכייה בשני פרסי פסטיבל קאן ומועמדות לפרס האוסקר לסרט הזר.

לאחר מכן היה שותף לעשיית הסרט "11'09"01 September 11" משנת 2002, שהיה אסופת אפיזודות של 11 במאים בולטים ממדינות שונות המגיבים לאירועי הטרור של ה-11 בספטמבר ודנים ביחסים שבין המערב לעולם השלישי. גונסלס איניאריטו ייצג בסרט את מדינתו - מקסיקו.

ההתעניינות הבינלאומית בסרטו "אהבה נושכת" הביאה להתעניינות אמריקאית בקולנוע המקסיקני, וגונסלס איניאריטו נקרא לביים סרט אמריקני. הוא הסכים, וביים את "21 גרם", הדומה בסגנונו ל"אהבה נושכת", כשעסק במספר סיפורים של אנשים המנסים לשרוד את החיים, כשתאונת דרכים אחת קושרת את גורלם. נעמי ווטס ובניסיו דל טורו שכיכבו בסרט קיבלו על תפקידם מועמדות לפרס האוסקר.

ב-2006 עלה לאקרנים סרט חדש בבימויו, "בבל", העוסק בארבעה סיפורים המתרחשים בארבעה מקומות שונים בעולם: מרוקו, ארצות הברית, מקסיקו ויפן, בו מככבים בראד פיט, קייט בלאנשט וגאל גרסיה ברנאל. הסרט זכה בפסטיבל קאן 2006 בפרס הבימוי וחבר השופטים, ובנוסף קיבל 7 מועמדויות לפרס גלובוס הזהב, כמו גם 7 מועמדויות לפרס האוסקר, כולל לגונסלס איניאריטו עצמו, על הבימוי.

ב-2017 יפיק איניאריטו את סרטו החדש של הבמאי הישראלי תום שובל.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2015 זכה איניאריטו בפרס התסריט הטוב ביותר בטקס גלובוס הזהב על תסריט הסרט "בירדמן" שכתב ביחד עם ניקולאס גיאקובון, אלכסנדר דינלאריס וארמנדו בי. בפברואר 2015 זכה בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר על הסרט, באותו הטקס זכה איניאריטו גם בשני פסלונים נוספים על התסריט המקורי ובפרס הסרט הטוב ביותר עבור הפקת הסרט בצוותא עם ג'ון לשר וג'יימס סקוצ'דופול.

ב-2016 זכה בפרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר, בפרס באפט"א לבמאי הטוב ביותר וכן בפרס גלובוס הזהב לבמאי הטוב ביותר עבור הסרט "האיש שנולד מחדש".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
2013: אלפונסו קוארון (כוח משיכה)
פרס גילדת הבמאים של אמריקה – במאי בסרט קולנוע
2014: אלחנדרו גונסלס איניאריטו (בירדמן)
2015: אלחנדרו גונסלס איניאריטו (האיש שנולד מחדש)
הבא:
2016: דמיאן שאזל (לה לה לנד)
הקודם:
2014: אלפונסו קוארוןכוח משיכה
פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי – הבימוי הטוב ביותר
2015: אלחנדרו גונסלס איניאריטו – בירדמן
הבא:
2016: ג'ורג' מילרמקס הזועם: כביש הזעם
הקודם:
2014: אריק וורן זינגר ודייוויד או. ראסלחלום אמריקאי
פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה – התסריט הטוב ביותר
2015: אלחנדרו גונסלס איניאריטו, ניקולס ג'יאקובון, אלכסנדר דינלריס הבן וארמנדו בובירדמן
הבא:
2016: טום מקארתי וג'וש סינגרספוטלייט