אליהו סלע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליהו (רעננה) סלע
אליהו סלע כקמב"צ גדוד הפורצים
אליהו סלע כקמב"צ גדוד הפורצים
אליהו סלע כקמב"צ גדוד הפורצים
לידה 18 באוגוסט 1926
תל אביב, פלשתינה (א"י)
פטירה 3 בספטמבר 2017 (בגיל 91)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי רעננה
השתייכות

פלמ"ח

צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות 19441949 (כ־5 שנים)
דרגה סגן-אלוף  סגן-אלוף
תפקידים בשירות
סגן מפקד גדוד הפורצים, קצין המבצעים של חטיבת הראל
פעולות ומבצעים
מלחמת העצמאות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליהו סלע ("רעננה") (תרפ"ו - תשע"ז; 18 באוגוסט 19263 בספטמבר 2017) היה לוחם ומפקד בפלמ"ח, קצין המבצעים של חטיבת הראל ב-1948 ואיש מפתח בקרבות על ירושלים ועל הדרך אליה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלע נולד בתל אביב, אביו היה יעקב שטינפלד (סלע). בגיל צעיר עבר עם משפחתו לרעננה. הוא למד בגימנסיה גאולה בתל אביב וכבר בכתה י' (1942) הצטרף ל"הגנה" ועבר קורס מ"כים של הגדנ"ע בגבעת עדה. בשנת 1944, עוד לפני שסיים את בית הספר התיכון עזב את הלימודים ללא ידיעת הוריו והצטרף לפלוגה ח' של הפלמ"ח בקיבוץ קריית ענבים, שם דבק בו הכינוי "רעננה". הכינוי רעננה ניתן לו מפני שהיו חמישה אליהו בפלוגה.

בשנת 1946 עבר קורס מ"מים (קורס קצינים של הפלמ"ח) ובשנת 1947 מונה לפקד על פלוגה ח', במסגרת הגדוד השישי. לפלוגה זו הייתה שייכת גם "מחלקת ההר" אשר מבין לוחמיה היו 35 נופלי הל"ה, אליהו סלע, שהיה סייר והכיר היטב את השטח התווה למפקד המחלקה, דני מס, את נתיב ההגעה אל גוש עציון. הוא פיקד על פלוגה ח' גם בקרב הקסטל, במסגרתו כבשה הפלוגה את הכפר והמוצב על ההר ומסרה אותם לידי לוחמי החי"ש. בהמשך אותה שנה צורף כסגנו של יוסף טבנקין ("יוספל'ה"), שהיה מפקד הגדוד הרביעי ("הפורצים"), לפעולות בירושלים. בירושלים פיקד על קרב סן סימון ועל הכח המסתער בכיבוש הר ציון ובפריצה לרובע היהודי.

לפי עדותו[1] קיבל מעוזי נרקיס פקודה לכבוש את הר ציון. לאחר כיבוש ההר פקד על דוד אלעזר לפרוץ לעיר העתיקה וזאת על דעת עצמו ובאישורו של עוזי נרקיס, אך ללא פקודה ממפקד החזית, דוד שאלתיאל.

בהמשך נטל אותו יוסף טבנקין עמו לחטיבת הראל ומינה אותו לקצין המבצעים של החטיבה. במסגרת זו סייע בפריצת דרך בורמה (לפי עדויות מסוימות,[2] הוא אף זה שהגה אותה) ותכנן את מבצע דני, מבצע ההר ומבצע חורב.

לאחר תום מלחמת העצמאות נאלץ סלע לפרוש מצה"ל, מאחר שהפר את פקודת הרמטכ"ל בכך שהשתתף בכינוס של הפלמ"ח בתל אביב.[3] סלע הצטרף לקיבוץ כברי. לסלע שלושה ילדים.

במשך שנים רבות שמר רעננה על שתיקה והתרחק מהתקשורת אך בלחץ בני משפחתו נתן הסכמתו להכנת סרט על סיפור חייו. ב-3 בנובמבר 2011 התקיימה באולם מלווי השיירות שבבית הפלמ"ח הקרנת הסרט "סלע קיומנו" שהכין רן אדליסט עבור הטלוויזיה הישראלית, נכחו באירוע - רעננה ובני משפחתו, לוחמי הפלמ"ח והרמטכ"ל בני גנץ.

סלע נפטר ב-3 בספטמבר 2017, ונקבר בבית העלמין של קיבוץ כברי, בו התגורר.[4]

דמותו בספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בספרו של מאיר שלו, יונה ונער, פגש הגיבור בקריית ענבים את קצין המבצעים של הראל: "בחור חסון מרעננה, שאגדות הילכו על אומץ לבו ועל קור רוחו בקרב" (עמוד 242).
  • כמו כן נזכר סלע בספר "תש"ח" מאת יורם קניוק[5]: "רעננה... היה המפקד הכי אמיץ והכי חכם שפגשתי מימי".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארכיון צה"ל, תיק 196/71, עדות 59. מצוטט על ידי אהרון לירון וראו גם: רמי יזרעאל, הרובע היהודי בירושלים העתיקה במלחמת השחרור, בתוך "עידן 2 - ירושלים בתש"ח", יד בן צבי, תשמ"ג, עמוד 43.
  2. ^ אברהם שוטלנד בארכיון בית הפלמ"ח
  3. ^ מכתבו של יצחק רבין ליגאל אלון גנזך המדינה
  4. ^ עדי רוזנברג, נפטר לוחם הפלמ"ח האגדי אליהו סלע ("רעננה"), באתר ynet, 3 בספטמבר 2017
  5. ^ יורם קניוק, "תש"ח", ידיעות ספרים, 2010, עמוד 146.