אלכסנדר זצפין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר זצפין
לידה 10 במרץ 1926 (בן 98)
נובוסיבירסק, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות רוסיה, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1946
מקום לימודים הקונסרבטוריון הלאומי של קזחסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אסטרדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים מלודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
zacepinmusic.ru
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר זָצֶפִּיןרוסית: Александр Зацепин; ‏נולד ב-10 במרץ 1926) הוא מלחין סובייטי רוסי. בשנת 2003 הוענק לו תואר אמן העם של רוסיה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר זצפין נולד בנובוסיבירסק, אביו היה רופא מנתח ואמו הייתה מורה. לאחר סיום בית הספר זצפין החל ללמוד במכון למהנדסי מסילות רכבת. במרץ 1945 הוא נפלט מהלימודים וגויס לצבא. בהיותו בצבא זצפין למד לנגן במספר כלי נגינה והתקבל ללהקה צבאית. לאחר שחרורו מהצבא למד בקונסרבטוריון באלמטי וסיים אותו בשנת 1956. כבר באותה שנה החל לכתוב מוזיקה לסרט שהוקרן בשנת 1958.

לאחר מספר שנים זצפין עבר למוסקבה. הוא הגיע לבירה ללא קשרים, התקשה למצוא עבודה והחל לעבוד כנגן במסעדה. באותה תקופה לאוניד גאידאי חיפש מלחין לסרטו החדש מבצע חיריק והרפתקאות נוספות של שוריק וקיבל המלצות לגבי זצפין. הניסיון היה מוצלח ושיתוף פעולה בין הבמאי לבין המלחין נמשך לאורך שנים.

בשנת 1965 זצפין החל לכתוב מוזיקה למילים של לאוניד דרבניוב והם כתבו מעל ל-100 שירים עד לפטירת דרבניוב בשנת 1995.

במחצית שנות ה-70 זצפין הכיר את אלה פוגצ'ובה וכתב עבורה מספר שירים, לאחר הסרט "אישה ששרה" היו ביניהם חילוקי דעות ושיתוף פעולה הופסק.

בשנות ה-70 זצפין שהיה חובב רדיו הקים בביתו אולפן הקלטות עם ציוד מתקדם מאוד. באולפן זה הוא הקליט רבים משיריו שכתב בשנות ה-70.

בשנת 1978 יצאה לאקרנים סרט חדש "31 ביוני" שכלל שירים של זצפין למילים של לאוניד דרבניוב ויורי אנטין. הסרט זכה להצלחה, אך לאחר ששחקן הראשי אלכסנדר גודונוב נמלט לארצות הברית הקרנתו בברית המועצות הופסקה.

בשנת 1982 זצפין התחתן עם אזרחית צרפת ועזב את ברית המועצות. בתקופה זו נמתחה עליו ביקורת בעיתונות הסובייטית על מעשה זה. עם תחילת הפרסטרויקה בשנת 1986 זצפין, שהתגרש מאשתו, חזר לברית המועצות והמשיך לכתוב מוזיקה לסרטים ושירים. מאז הוא מתגורר לסירוגין ברוסיה ובצרפת.

זצפין כתב מוזיקה לכ-300 שירים וכ-60 סרטים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלכסנדר זצפין בוויקישיתוף