אנדריאס שול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנדריאס שול
Andreas Scholl
לידה 10 בנובמבר 1967 (בן 56)
אלטווילה אם ריין, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים סקולה קנטורום בזיליינסיס עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול מצו-סופרן, אלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג תמר הלפרין עריכת הנתון בוויקינתונים
andreasscholl.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנדריאס שוֹלגרמנית: Andreas Scholl;‏ 10 בנובמבר 1967) הוא זמר קונטרה-טנור גרמני, עם מנעד בתחום האלט. נודע כמומחה למוזיקה של תקופת הבארוק.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שול נולד באֶלטְווילֶה שבגרמניה וגדל בקידריך השכנה. כל בני משפחתו היו זמרים. בגיל שבע נרשם למקהלת הנערים של קידריך - שתועדה לראשונה בשנת 1333 כ"בית ספר לגברים המסייעים לכמרים בכל ימי א' בשירת מזמור גרגוריאני." בגיל 13 שר אנדריאס שול את תפקיד הילד השני (את תפקיד הילד הראשון שרה אחותו אליזבת) בחליל הקסם של מוצרט בתיאטרון הממלכתי בוויסבאדן. באותה שנה נמנה עם 20,000 זמרי מקהלה מכל קצות תבל, שנאספו ברומא לפסטיבל, שבו נבחר שול לשיר סולו במיסה ב-4 בינואר 1981 ופגש את האפיפיור יוחנן פאולוס השני. יחד עם חבריו למקהלה, הופיע אנדריאס שול כסטטיסט בסרט שם הוורד, בתפקיד נזיר צעיר שניצב לצד שון קונרי בסצינות שצולמו במנזר אברבאך, סמוך לקידריך.

השכלה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שול היה בן 17 כשכישרונו והישגיו הקוליים זכו להכרה מצד מאמן הקול של מקהלת הנערים באקדמיה למוזיקה של דרמשטאדט. הטנור/קונטרה-טנור הרברט קליין יעץ לו לבחור בין שני מקומות, שרק בהם ראוי לו ללמוד: לונדון או הקונסרבטואר למוזיקה עתיקה בבזל, ה-Schola Cantorum Basiliensis. דודו של שול הציג לפניו את קולותיהם של פול אסווד וג'יימס באומן, שני זמרי הקונטרה-טנור הראשונים במעלה באירופה באותם ימים, ושול בחר בבאומן כמופת. הוא שלח הקלטה של שירתו אל רנה ג'ייקובס לשם הערכת כישרונו והוזמן לביקור בסקולה קנטורום בבזל. המוסד נהג לקבל רק תלמידי תואר שני ושלישי, ולשול לא היה עדיין תואר ראשון. אף על פי כן ניאותה ועדת הקבלה, שכללה את רנה ג'יקובס, לקבל אותו על סמך איכות קולו, שהרשים אותה בשירת ליד של שוברט.

מורו של שול בסקולה קנטורום היה ריצ'רד לוויט, ואחריו ג'ייקובס בשנתו השנייה. לכנרת קיארה באנקיני ולסופרן אמה קרקבי הייתה השפעה משמעותית ביותר על שול כשהחל את ההתמחות במוזיקה מתקופת הבארוק. הוא למד גם אצל הסופרן אוולין טאב ונגן הלאוטה אנתוני רולי. נוסף לדיפלומה במוזיקה עתיקה, שלקבלתה עמד לבחינה אצל הבוחן החיצוני ג'יימס באומן, צבר אנדריאס שול פרסים ממועצת אירופה ומקרן קלוד ניקולאס לֶדוּ, ואותות הוקרה מקרנות שווייצריות.

אנדריאס שול מלמד כיום במוסד שהסמיך אותו כממשיך דרכו של מורו, ריצ'רד לוויט, והוא מבוקש מאוד להדרכת כיתות אמן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעות מוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988 הופיע שול באורטוריית חג המולד של באך ברודנסהיים. ב-1991 השתתף בביצוע יוהנס פסיון של באך, בניצוח פיליפ הרווחה באנטוורפן. ב-1993 החליף שול את רנה ג'ייקובס לבקשת ג'ייקובס בתיאטר גרווין בפריז, אירוע שחולל סנסציה. הופעה זו של יוהנס פסיון שודרה ביום שישי הטוב לקהל של מאזיני רדיו, שכלל את ויליאם כריסטי. זמן קצר לאחר זאת נפגשו כריסטי ושול ברכבת. ההקלטה של משיח מאת הנדל ב-1994 עם Les Arts Florissants הייתה תוצאה ישירה של מפגש זה.

שול הופיע במיסה בסי מינור של באך ב-1995, בניצוח ג'ייקובס, ושר את פרסל בסיור קונצרטים בצרפת. ב-1998 השתתפו שול ואחותו במתאוס פסיון של באך, עם מאקס קיולקס כמספר ומאקס פון אגמונד כ- Vox Christi (קולו של ישו), בסן מרטין, אידשטיין. שול שר בתפקיד הראשי באורטוריה "שלמה" של הנדל בקונצרטי הפרומס. הוא הופיע ברסיטלים בויגמור הול בלונדון ובפסטיבל ברייטון.

אופרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידי האופרה הגדולים של שול נכתבו לזמר האלט-קסטרטו בן המאה ה-18 סנסינו. באלה הופעת הבכורה האופראית שלו בגליינדבורן ב-1998, בֶּרְטארידוֹ ב"רוֹדֶלינְדָה" של הנדל. בתפקיד זה חזר והופיע ב-1999 וב-2002. "רודלינדה" נחלה הצלחה עצומה ושול "עצר את ההצגה" (סאנדיי טיימס). לדברי ג'יימס באומן, המתאר עצמו כמעריץ ללא סייג, "אנשים נכנסו למעין טראנס" כששול שר את Dove Sei. הפיננשל טיימס אמר על Vivi tiranno שלו: "...איזו וירטואוזיות אינטליגנטית... הזמן עומד מלכת ואתה מרגיש, שהוא מדבר אליך." בפברואר 2002, קרא לו לה מונד "המלך שול" אחרי שחזר והופיע בתפקיד ברטארידו בהפקה הפריזאית של "רודלינדה" מפסטיבל גליינדבורן.

שול הופיע בתפקיד זה גם במטרופוליטן אופרה ב-2006, מול רנה פלמינג בתפקיד הראשי וקובייה ואן רנסבורג, בניצוח פטריק סאמרס, ושוב ב-2011. הוא ביצע את התפקיד הראשי ביוליוס קיסר של הנדל בהפקה באופרה הדנית המלכותית ב-2002 וב-2005, ושוב בפריז (2007) ובלוזאן (2008). ב-2008 שר בתפקיד אָרְסָצֶ'ה ב"פָּארְטנוֹפֶּה" של הנדל לאופרה הדנית המלכותית. ב-2010 שר שוב את "יוליוס קיסר", הפעם מול צ'צ'יליה ברטולי כקלאופטרה, עם "ל'זאר פלוריסאן" בניצוח ויליאם כריסטי.

קונצרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1999 הופיע שול עם אנסמבל באך ההולנדי (De Nederlandse Bachvereniging), בניצוח יוס ואן ולדהובן ביצירות באך, לרבות המיסה בסול מז'ור, רי"ב 236. הוא שר באוורי פישר הול את האורטוריה לחג המולד של באך, בניצוח טון קופמן. בשנת 2000 שר ביפן בכמה קונצרטים של המיסה בסי מינור של באך, בניצוח מסאקי סוזוקי. ב-2001 השתתף שול בביצוע האורטוריה "שאול" של הנדל בבריסל ושר את התפקיד הראשי ב"שלמה" של הנדל, בניצוחו של פול מקריש. הוא שר את יוהנס פסיון של באך בכנסיית תומאס הקדוש בלייפציג בפסטיבל באך בעיר. בשנת 2003 ביצע את המיסה בסי מינור, החותמת באופן מסורתי את הפסטיבל, עם לטיציה שרר, מארק פאדמור וסבסטיאן נואק ועם המקהלה והתזמורת של קולגיום ווקאלה גנט בניצוח פיליפ הרווחה. ב-2006 שר בסיור קונצרטים באירופה את קנטטות הסולו Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, רי"ב 170 ו-Geist und Seele wird verwirret, רי"ב 35 עם התזמורת הקאמרית אקדמיה ביזנטינה. ב-2007 ביצע את משיח של הנדל (עם סולני מקהלת נערי טלץ, מקהלת "ל'זאר פלוריסאן" והפילהרמונית של ברלין בניצוח ויליאם כריסטי).

בפרויקט של עידן רייכל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלבום "רבע לשש" של הפרויקט של עידן רייכל, שול השתתף עם השיר "In Stiller Nacht".

בנובמבר 2015, כחלק מחגיגות היובל לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לגרמניה, שול והפרויקט של עידן רייכל נפגשו לשני קונצרטים משותפים בתל אביב ובירושלים. תמר הלפרין, אשתו של שול, ליוותה על הפסנתר.[1][2]

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שול נשוי לפסנתרנית והצ'מבליסטית הישראלית תמר הלפרין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנדריאס שול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]