אסכולת נהר הדסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס קול, "Mountain Sunrise Catskill", ציור משנת 1823

אסכולת נהר הדסוןאנגלית: Hudson River School), הוא כינויה של קבוצת ציירי נוף אמריקניים מן הזרם הנטורליסטי שפעלו במאה ה-19 וביקשו ליצור קשר ייחודי בתמונותיהם אל רוחה האמריקנית של יבשת אמריקה.

ציוריהם של חברי האסכולה משקפים שלושה נושאים מאמריקה של המאה ה-19: תגליות, מסעות והתיישבות. בתמונותיהם הנוף האמריקני מוצג כסביבה פסטורלית בו הטבע ובני אדם שוכנים יחד בהרמוניה.

תומאס קול נחשב למייסד האסכולה והאמן החשוב בה היה חברו הטוב, אשר דיורנד, שאף הנציח את קול בציורו הידוע הקרבה שברוח, יצירה המייצגת לרוב את האסכולה כולה. מלבד קול ודיורנד, יתר חברי הקבוצה היו קשורים זה לזה בצורה רופפת. בין חברי הקבוצה היו גם שלושת האחים הציירים: וילאם הרט, ג'ולי הרט בירס וג'יימס מקדוגל הרט, וכן הציירים: דניאל צ'ארלס גרוס, צ'ארלס הרברט מור, ויליאם סטנלי האסלטין, אלברט פיץ' בלוהוס ותומאס מורן.

גישתם לטבע של חברי הקבוצה הייתה רומנטית, והדגישה את ממדיהם ואת יפי מראיהם הנאצל של עמק נהר הדסון (אנ') ושל מרחבי אמריקה הבלתי מיושבים, על הריה המיוערים והמים הרבים הזורמים בה. הגישה של האסכולה רווחה בציור האמריקני במשך כל המאה ה-19.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Sullivan, Mark, The Hudson River School, Scarecrow Press, 1991. מסת"ב 978-0810823839
  • New-York Historical Society and Ferber, Linda S., The Hudson River School: Nature and the AmericanVision, Rizzoli Electa, 2009. מסת"ב 978-0847832644
  • Siegel, Nancy J, Susie M Barstow: Redefining the Hudson River School, Lund Humphries, 2023. מסת"ב 978-1848225909

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסכולת נהר הדסון בוויקישיתוף