אסף אבידן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסף אבידן
אסף אבידן בהופעה, 2011
אסף אבידן בהופעה, 2011
לידה 23 במרץ 1980 (בן 44)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ירושלים, ישראל
תקופת הפעילות מ-2006
סוגה רוק, פולק רוק, בלוז רוק
כלי נגינה גיטרה, פסנתר, מפוחית
חברת תקליטים Telmavar Records
Sony-Columbia
שיתופי פעולה בולטים Tha Mojos
פרסים והוקרה פרס אקו"ם עריכת הנתון בוויקינתונים
www.asafavidanmusic.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסף אבידן (נולד ב-23 במרץ 1980) הוא מוזיקאי ישראלי, זמר, מלחין ופזמונאי, לשעבר סולן להקת אסף אבידן והמוג'וס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסף אבידן גדל בירושלים, לצד שני אחים. בגיל שבע עבר יחד עם משפחתו לג'מייקה, שם שהה ארבע שנים במסגרת שליחות של אביו מטעם משרד החוץ. כשהיה בן 11 חזרה משפחתו לגור בשכונת רמות בירושלים, אך לאחר זמן מה עברו לגור בשכונת הקסטל במבשרת ציון.

בסוף שנות התיכון למד קולנוע בתיכון לאמנויות ע"ש צ'ארלס א' סמית' בירושלים. הוא שירת עשרה חודשים בצה"ל, בתחילה בגדוד דוכיפת ואחר כך כמתורגמן מאנגלית ביחידת קשרי חוץ. אחרי שהשתחרר, נרשם לבצלאל במסלול אנימציה, ואף זכה במסגרת זו בפרס בפסטיבל חיפה.

בגיל 21 סבל מלימפומה, והחלים ממנה.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 עזב אסף אבידן את תל אביב ואת חברתו, וחזר לירושלים, שם החל לכתוב שירים, ברוח הפרידה וההתחלה חדשה. שירים אלו נאספו למיני-אלבום שנקרא "Now That You're Leaving" ויצא לאור בהוצאה עצמאית ובשיתוף פעולה עם חבריו המוזיקאים מירושלים, ביניהם תמר אייזנמן שהייתה גם חברה בהפקת האלבום הראשון, וחברה בכתיבת וביצוע השיר "Wait For It", מאותו אלבום.

לאחר יציאת האלבום, החל אבידן להופיע מצויד בגיטרה ובמפוחית, בבארים ברחבי הארץ, כשמדי פעם חוברת אליו הצ'לנית הדס קליינמן. במהלך הופעותיו פגש את רן ניר, אז הבסיסט של "The Fans", לימים שותפו להופעות והבסיסט של המוג'וס. יוני שלג, המתופף, המוכר גם כג'וני סנואו, הצטרף דרך היכרות מוקדמת עם רן ניר והגיטריסט רועי פלד הצטרף ללהקה דרך החברות המשותפת עם תמר אייזנמן. ההרכב החל להופיע בשם "אסף אבידן והמו'גו ג'ייב קטס".

ביולי 2007 החלה הלהקה בהקלטה באולפני העוגן בעזרת המפיק המוזיקלי אורי ווינקור, ובשנת 2008 יצא אלבום הבכורה "The Reckoning", תחת השם החדש "אסף אבידן והמוג'וס". אף על פי שאבידן ולהקתו לא היו חתומים בחברת תקליטים, האלבום נמכר בלמעלה מ-20,000 עותקים, מה שהעניק לו מעמד של אלבום זהב. קולו הייחודי של אבידן הביא רבים להשוות אותו עם הזמרת האמריקאית ג'ניס ג'ופלין.

בשנת 2008 חימם אבידן את ההופעות של מוריסי ושל The Gutter Twins בישראל.

באוגוסט 2009 חתמה הלהקה על הסכם עם חברת סוני-קולומביה באירופה, אשר רכשה את הזיכיון לארבעת האלבומים הראשונים של אבידן, מחברת ההפקות שלו ושל אחיו רועי, "טלמבר". בספטמבר 2009 הוציאה הלהקה את אלבומה השני, שפורסם בשתי מהדורות בעלות שם שונה ועיצוב עטיפה שונה, כאשר במהדורה אחת נקרא האלבום "Poor Boy" ובשנייה "Lucky Man". גם אלבום זה הגיע למעמד של אלבום זהב. באותה שנה זכה אבידן בפרס אקו"ם ל"תגלית השנה".[1]

בשנת 2010 יצא אלבומה השלישי של הלהקה "Through the Gale", אלבום קונספט בו השירים שזורים יחד לסיפור מסע של ספינה על מנהיגה ועל צוותה כמשל על דרכה של הלהקה. האלבום נכתב במהלך שהייה של אבידן על אי בודד בהוואי. לאור הצלחתו נבחר ביחד עם להקתו לחמם את הופעתו של בוב דילן באצטדיון רמת גן. באותה שנה השתתף בפסקול הסרט "ז'אטם איי לאב יו טרמינל".

בשנת 2011 נפרדו חברי הלהקה לתקופה בלתי מוגבלת.[2] סיבוב ההופעות האחרון של הלהקה תועד בסרט "Final Stages" ששודר בערוץ הראשון.

קריירת הסולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 הקליט אבידן את האלבום "Avidan In A Box", אלבום גרסאות כיסוי אקוסטי לשיריו הישנים שפורסם ונמכר דיגיטלית בלבד.

גרסת רמיקס של הדי ג'יי הגרמני Wankelmut לשיר "(Reckoning song (One Day" שהתפרסמה באותה שנה זכתה ל-200 מיליון צפיות ביוטיוב (נכון למרץ 2021 זהו הסרטון השני ברשימת הסרטונים הישראלים הנצפים ביותר ביוטיוב) ונמכרה בכמיליון וחצי עותקים, תחילה למרות התנגדותו של אבידן ולאחר מכן באישורו.

באפריל 2012 הוציא אבידן סינגל ראשון מאלבום הסולו שלו בשם "Different Pulses" שלווה בקליפ שביים וניה הימן. האלבום "Different Pulses", בהפקתו של תמיר מוסקט יצא בישראל בספטמבר 2012 וברחבי העולם בתחילת 2013, שם הגיע לראש מצעדי המכירות תוך זמן קצר.[3] בישראל זכה האלבום למעמד אלבום זהב ובצרפת הגיע למעמד אלבום פלטינה, כשבאירופה כולה מכר האלבום למעלה מ-200,000 עותקים. יציאת האלבום לוותה בסיבוב הופעות בחו"ל בו הופיע לפני כחצי מיליון איש.[4]

באותה שנה נבחר אבידן על ידי עיתון "הארץ" למקום העשירי ברשימת המשפיעים במוזיקה הישראלית.[5] כמו כן נבחר לאיש השנה במוזיקה של תחנת הרדיו גלגלצ ובכך היה למוזיקאי הישראלי הראשון ששר באנגלית שזכה בתואר זה.

באוקטובר 2014 יצא סינגל ראשון מאלבום הסולו השני של אבידן בשם "Over My Head" ובחודש דצמבר יצא הסינגל "Little Parcels of an Endless Time". בינואר 2015 יצא האלבום המלא, שנקרא "Gold Shadow" וכמו קודמו הופק בשיתוף עם המוזיקאי תמיר מוסקט.

בנובמבר 2017 הוציא אבידן את אלבום הסולו השלישי שלו, "The Study on Falling", כמעט שלוש שנים לאחר אלבומו הקודם.[6]

בשנת 2020 הוציא את אלבום הסולו הרביעי שלו, "Anagnorisis".[7]

נכון למאי 2022 הוא הישראלי השלישי המושמע ביותר בספוטיפיי עם כ-2.3 מיליון מאזינים חודשיים.

אבידן הוציא ב-24 בנובמבר 2023 את האלבום "In A BOX III", שכולל גרסאות אקוסטיות לשירים מקוריים וישנים נוספים במהלך הקריירה שלו. [דרוש מקור]

דיבוב ועיצוב אנימציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבידן גם מדבב סרטים וסדרות הנפשה במיוחד באולפני תומיתות לצד המדבבים דן שצברג, שאולי הלוי וגדי לוי. בין השאר דיבב את אנשובי מ"החתולים הסמוראים", גיבור הסדרה "רובוטבוי", יאמי יוגי, מוקובה קאיבה, רקס ראפטור וג'יידן יוקי מסדרת "יו-גי-הו!", וכן דיבב בסדרות ובסרטים "סיסי הנסיכה", "פלינט בלש הזמן", "ברבי בארץ הפיות", "אווטאר: כשף האוויר האחרון", "טומי ואוסקר", "קפטן פלמינגו", "ין יאנג יו", "בובספוג מכנסמרובע", "פליפר ולופקה" "טים גלקאסי", "מרטין מיסטרי", "בן 10", "הדרדסים" "נארוטו" טאק וכוח הג'וג'ו "עידן הקרח 2" "עידן הקרח 3", "הפינגווינים ממדגסקר", "עידן הקרח: חוגגים בגדול", "עידן הקרח 4" ואת דמותו של פרסי וויזלי בסרטי "הארי פוטר". כמו כן, תרגם לעברית וביצע את שיר הפתיחה בתוכנית האנימציה "שׁוֹן כִּבשׂוֹן".

אבידן השתתף בעיצוב אנימציית הפתיח של התוכנית לילדים "אפצ'י וסיפור" ששודרה בערוץ הראשון.

אבידן פיסל את הדמויות בספר הילדים ״גיל הפיל נוסע לגליל״ שכתבה כרמי כץ-בק ויצא לאור בשנת 2005 ע״י הוצאת כתר ספרים, בתקציר הספר נכתב כי ״אסף אבידן נולד בירושלים בשנת 1980. עוסק בתחומים שונים של אמנות, אך אהבתו האמיתית היא פלסטלינה. עובד כיום כאנימטור באלפני "פיל אנימציה" ומדבב סרטים מצירים. בין שעות העבודה אינו מחמיץ הזדמנות לפסל דמות או שתים מן החומר שהוא אוהב כל כך״.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסף אבידן בוויקישיתוף

ראיונות

על יצירתו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אור ברנע, אסף אבידן - תגלית השנה של אקו"ם, באתר ynet, 10 במרץ 2009
  2. ^ אלעד בילו, עכבר העיר אונליין, אסף אבידן והמוג'וז לוקחים פסק זמן, באתר הארץ, 31 ביולי 2011
  3. ^ אסף אבידן כובש את מצעדי המכירות באירופה, באתר וואלה!‏, 2 בפברואר 2013
  4. ^ רז שכניק, "7 לילות", מר עולם, באתר ynet, 13 בדצמבר 2013
  5. ^ אתר למנויים בלבד המשפיעים במוזיקה הישראלית, באתר הארץ, 31 ביולי 2013
  6. ^ "The Study on Falling - מוסיקה נטו". מוסיקה נטו. אורכב מ-המקור ב-2018-02-09. נבדק ב-2018-02-09.
  7. ^ מערכת ישראל היום, סופר "הכל מואר" כותב על אסף אבידן, באתר ישראל היום, 10 בספטמבר 2020