אריק שינסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריק שינסקי
Eric Ken Shinseki
לידה 28 בנובמבר 1942 (בן 81)
ליהואה, הוואי, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
השתייכות צבא ארצות הברית
תקופת הפעילות 1965–2003 (כ־38 שנים)
דרגה גנרל (צבא ארצות הברית) גנרל
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
עיטורים
מדליית השירות המצוין של מחלקת ההגנה מדליית השירות המצוין של מחלקת ההגנה (2)
מדליית השירות המצוין (צבא ארצות הברית)  מדליית השירות המצוין (2)
מדליית השירות המצוין של הצי  מדליית השירות המצוין של הצי
מדליית השירות המצוין של חיל האוויר  מדליית השירות המצוין של חיל האוויר
מדליית השירות המצוין של משמר החופים  מדליית השירות המצוין של משמר החופים
לגיון ההצטיינות (לגיונר) לגיון ההצטיינות (2)
כוכב הארד כוכב הארד (3, כולל אות V)
לב הארגמן לב הארגמן (2)
מדליית האוויר  מדליית האוויר
תפקידים אזרחיים
מזכיר לענייני חיילים משוחררים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אריק קן שינסקיאנגלית: Eric Ken Shinseki; נולד ב-28 בנובמבר 1942) הוא גנרל אמריקאי בדימוס ששירת כראש מטה צבא ארצות הברית. בינואר 2009 מונה למזכיר לענייני חיילים משוחררים בקבינט של הנשיא ברק אובמה, הוא כיהן בתפקיד עד התפטרותו במאי 2014.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שינסקי נולד בליהואה שבהוואי, למשפחה ממוצא יפני. ביוני 1965 סיים את לימודיו באקדמיה הצבאית הלאומית של ארצות הברית וקיבל דרגות סגן-משנה. הוא הוצב בדרום וייטנאם ושירת כקצין טיווח ארטילריה בדיוויזיית החי"ר ה-25. בספטמבר 1966 נפצע כשעלה על מוקש ואיבד חלק מכף רגלו. לאחר תקופת החלמה בהונולולו מונה לתפקידי מטה במפקדת הצבא האמריקאי בהוואי. ב-1968 עבר לזרוע השריון, השתלם בקורס קציני שריון מתקדם בפורט נוקס, ב-1969 הוצב בווייטנאם, ופיקד על גדוד שריון ברגימנט הפרשים ה-5, במהלך שירותו נפצע פעם נוספת ב-1970. בהמשך הקריירה הצבאית שלו הוצב באירופה, שימש כמפקד בריגדה בדיוויזיית החי"ר ה-3, קצין אג"ם בדיוויזיית החי"ר ה-3, מפקד דיוויזיית הפרשים הראשונה, קצין אג"ם בקורפוס ה-7, עוזר ראש המטה הכללי לענייני תכנון ומבצעים בשנים 19961997.

ב-1997 מונה למפקד הארמייה השביעית של צבא ארצות הברית ובמקביל פיקד על כוחות השכנת השלום של נאט"ו בבוסניה והרצגובינה. בשנים 19981999 שירת כסגן ראש מטה צבא ארצות הברית.

ביוני 1999 מונה לראש מטה צבא ארצות הברית, בתפקידו זה יישם תוכנית לקידום הניידות והגמישות של הצבא, על ידי שימוש מורחב בנגמ"שי סטרייקר. בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001, הוביל את הצבא למבצע חירות מתמשכת באפגניסטן. לקראת מלחמת עיראק התעמת עם שר ההגנה דונלד רמספלד כשבעדותו בפני הקונגרס הצהיר כי ידרשו כוחות גדולים על מנת לשלוט בעיראק אחרי הפלישה. ביוני 2003 השתחרר בדרגת גנרל ארבעה כוכבים. במהלך שירותו עוטר פעמיים במדליית לב הארגמן, שלוש פעמים בכוכב הארד (כולל סימון V לעיטור שהוענק על אומץ בשדה הקרב), במדליית האוויר, פעמיים בלגיון ההצטיינות ובמדליית השירות המצוין, במדליית השירות המצוין של הצי, במדליית השירות המצוין של חיל האוויר, במדליית השירות המצוין של משמר החופים, ופעמיים במדליית השירות המצוין של מחלקת ההגנה.

לאחר שחרורו כיהן כדירקטור במספר חברות בהן קונצרן האניוול וחברת הביטוח גארדיאן.

בדצמבר 2008 מונה על ידי נשיא ארצות הברית ברק אובמה למזכיר המחלקה לענייני חיילים משוחררים, מינויו אושר פה אחד בסנאט בינואר 2009. שינסקי התפטר מתפקידו במאי 2014 על רקע ביקורת שנמתחה עליו ועל משרדו, בדו"ח שפורסם וממנו עלו אי סדרים בנושא הטיפול הרפואי בחיילים משוחררים.[1]

שינסקי נשוי ואב לשני ילדים. במהלך שירותו הצבאי סיים תואר שני בספרות אנגלית באוניברסיטת דיוק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אריק שינסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]