אשיקאגה טאקאוג'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אשיקאגה טאקאוג'י
足利 尊氏
לידה 1305
המרכז ההיסטורי של קמקורה, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 ביוני 1358 (בגיל 53 בערך)
קיוטו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Tōji-in עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Akahashi Tōshi
Echizen no Tsubone עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Ashikaga Yoshiakira, Ashikaga Tadafuyu, Ashikaga Takewakamaru, Tazuō, Motouji Ashikaga, Ashikaga Seioumaru עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה שוגון עריכת הנתון בוויקינתונים
פעולות ומבצעים
  • Genkō War
  • Kannō disturbance
  • בפסקה זו 2 רשומות נוספות שטרם תורגמו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אשיקאגה טקאוג'י

אשיקאגה טקאוג'י (13051358) היה מפקד צבאי יפני, שהקים את היסודות לשושלת הצבאית ששלטה ביפן במהלך ימי הביניים, שושלת מורומצ'י. הוא שלט ביפן בשנים 13381358.

אשיקאגה היה צאצא למשפחת הסמוראים מבית סוויאה גנג'י (מינאמוטו). הוא החל לפעול בעיקר כמה שנים אחרי שהחלה תקופה של מרידות, בעקבות עלייתו לשלטון של הקיסר גו-דאייגו בשנת 1318. בתקופה זו הלכה וגדלה האופוזיציה בקיוטו למשטר השוגונים מקאמקורה, שנתפס ברוטלי, אלים וברברי. בין השנים 13241331 החלו להופיע מספר התארגנויות כנגד המשטר. הקיסר גו-דאייגו הואשם בבגידה, והוגלה לאיי אוקי.

במאי 1333 שוגר צבא בהנהגתו של אשיקאגה טקאוג'י לקיוטו, לחסל את המרידות. אך כשהגיע לאזור, הפך את עורו והכריז על עצמו כתומך של הקיסר גו-דאייגו, תקף את משרדי השוגונים בקיוטו וכבש אותם. תוך זמן קצר הפיל את שלטונם של השוגונים בקאמקורה.

הקיסר גו-דייאגו חזר לשלטון וערך שינויים חוקתיים, בהם קבע שהוא הקיסר הישיר והחזק של המדינה. אך ב-1335 מרד בו יושיסידה, מפקד צבאי וצאצא אחר מבית גנג'י. הוא כבש את קיוטו ואילץ את גו-דייאגו ותומכיו לברוח דרומה ליושימנו, שם הקים קיסרות יריבה לקיסרות שבקיוטו. אשיקאגה טקאוג'י, שנשאר בקיוטו, המליך במקומו קיסר חדש, קומיו, בן למשפחה יריבה למלוכה, וכך יצר את הבסיס לשושלת השוגונים הארוכה של מורומצ'י.

טקאוגי קיבל מהקיסר החדש את תואר השוגון, והפך לשוגון הראשון מבית משפחת אשיקאגה ששלט ביפן. ברוב תקופת שלטונו עסק אשיקאגה במלחמת האזרחים נגד התומכים בשלטונו של גו-דאייגו, וכן במאבקים בתוך השוגונות, בשל היריבות הגדולה בין בניו. לאחר מותו ירש אותו בנו אשיקאגה יושיאקירה בתור שוגון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אשיקאגה טאקאוג'י בוויקישיתוף