בואבום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בואבום Boabom היא שיטה של מדיטציה בתנועה, הרפיה פעילה והגנה עצמית. מורי השיטה מדגישים כי למרות שהתנועות הנלמדות באומנות זו יכולות לשמש ללחימה, המטרה המרכזית של התרגול היא להעיר את המודעות הגופנית ולעזור לתלמיד להגיע לרמה אופטימלית של בריאות, אנרגיה וחיוניות.

שורשי השיטה והמקורות עליה מבוססת אמנות הבואבום מזוהות עם מסורת עתיקה שצמחה בטיבט בתקופה שלפני הבודהיזם. למרות שטיבט אינה ידועה באמנויות לחימה, אלא יותר משויכת לבודהיזם, לאזור זה יש היסטוריה ארוכה בסוג זה של לימוד, הכולל שיטות ההיאבקות כגון דוב-דוב (Dob-dob) וקהמבה (Khamba). ישנם כותבים המכירים בהשפעות הטיבטיות על אמנויות הלחימה הסיניות וכמו כן על היוגה.

לימוד זה מתואר גם כמדע של התפתחות פיזית ומנטלית, טכניקה של ריפוי עצמי דרך תנועה, הרפיה, מדיטציה וצורות שונות של הגנה עצמית פיזית ופסיכולוגית.

ישנם מספר היבטים ייחודיים לבואבום המייחדים אותה משיטות אחרות הנהוגות כיום כתרגול פופולרי. ראשית כל, בואבום היא שיטת לימוד מדורגת, מאופיינת בתבניות של תנועות העולות במורכבותן, בהן התלמיד לומד לשלוט צעד אחד בכל פעם. כדי שהתלמידים יוכלו להבין ולהטמיע את הנלמד, השיטה נלמדת בהדרגה, לאט ובשיטתיות, ללא התקדמות מהירה ומסובכות מדי וללא חזרה הגורמת לשעמום יתר. בית הספר לבואבום דוגל בפילוסופיה של הימנעות מגרימת נזק פיסי לגוף, דבר הדורש שלא יהיה כל מגע, לפיכך אין במהלך השיעור כל מגע בין התלמידים. וכן מגע יוצר פחד, בעוד שהמטרה של התרגול היא לחזק את הביטחון העצמי של כל אחד מהתלמידים. בסופו של דבר, אין בבואבום כל תחרות או היררכיה, למעשה, השיעור מתוכנן כך שיעודד את ההפך בדיוק: מהנה, נעים ומקום כיפי ללמוד כיצד להניע את הגוף ולמקד את המחשבה.

תרגולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבואבום כולל שלושה ענפי אמנות נפרדים:

  • בואבום או אוסאוס בואבום (Osseous Boabom ) היא שיטה של תנועות מהירות המתמקדת בקצב, זריזות וקלילות.

היא לעיתים נקראת "אמנות הריפוי העצמי דרך הגנה עצמית". ענף זה מוקדש ללימוד ותרגול של תנועות המפתחות תגובות מהירות, קלילות, שליטה עצמית, איזון, זריזות, רפלקסים מדויקים, ספונטניות, נשימה, וריכוז. בנוסף, הלימוד שונה משיטות אחרות בכך שהתנועות נלמדות באופן מדורג, המדמים שרשרת בה כל תנועה חדשה הנלמדת מקושרת לתנועה הקודמת.

  • סאאם הסאני (Seamm-Jasani) או בואבום עדין (Gentle Boabom) היא שיטה איטית ורגועה הכוללת תרגילים איטיים וזורמים המשפרים קואורדינציה, שיווי משקל ויצירת איזון

בין גוף ונפש דרך טכניקות שונות של נשימה ותנועה.

  • יאאנבאו (Yaanbao)' היא תרגול בואבום הכולל שימוש באלמנטים שונים כחלק מאומנות זו, לומדים למשול בשלמות התנועה באופן יציב, תוך שימוש במקלות מסוגים שונים (הן באורכם והן בצורתם) כהארכה של הגוף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]