בוב ארויו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוב ארויו
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה אוגוסט 2022 (בגיל 80 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט (בוב) אָרוֹיוֹ (1942אוגוסט 2022) היה פרסומאי שנחשב לחלוץ ופורץ דרך בענף הפרסום בישראל. היה מוכר גם כאביהם של "ילדי ארויו" שנרצחו באחד הפיגועים המזעזעים שאירעו בשנות ה-70. זכה בפרס הוקרה מיוחד על מפעל חיים של תחרות "קקטוס הזהב".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוב ארויו נולד במלטה וגדל באנגליה שם למד שיווק ופרסום. בתחילת שנת 1969 עלה לישראל עם אשתו ושני ילדיו, והשתלב במשרד הפרסום הוותיק "ד"ר יעקובסון". תוך זמן קצר הקים את המשרד "ארויו פרסומאים", והתבלט בפרסום מודעות חדשניות ונועזות.

משפחת ארויו התפרסמה בציבור הישראלי בינואר 1971 כאשר שכלה את ילדיה בפיגוע ברצועת עזה - מחבלים השליכו רימון יד אל תוך מכונית המשפחה, הרגו את שני הילדים (אביגיל ומרק דניאל) שישבו במושב האחורי ופצעו קשה את האם פריטי[1]. המשפחה שיקמה את עצמה, ולימים נולדו לבני הזוג ארויו עוד שלושה ילדים.

ב-1976, אבנר בראל, ששימש עד אז תקציבאי בכיר במשרד הפרסום "דחף", הצטרף למשרד "ארויו פרסומאים". המשרד שינה את שמו ל"ארויו בראל", והחל כובש נתחי פרסום של חברות גדולות. מסעות הפרסום שהפיק המשרד זכו לתשומת לב מיוחדת, ולקוחות כמו: שטיחי ראובן, תה ויסוצקי, לנצ'יה, הבנק הבינלאומי הראשון, פולגת, דורינא וחברות אחרות שמו לב לסגנון החדש והצטרפו למשרד שהתמקם בליגה הראשונה של משרדי הפרסום.

ב-1979 נפרדו ארויו ובראל. בראל הקים את משרד "קשר בראל" (שהפך ברבות הימים ל"מקאן תל אביב"). ארויו הצטרף למשרד הפרסום הוותיק של אליהו טל והאיחוד הוליד את משרד "טל ארויו", שהיה בין המובילים בענף הפרסום[2]. בין לקוחות המשרד היו[3]: אתא, אמקור ומפלגת הליכוד[4].

ב-1984 עזב ארויו את המשרד ועבר לעסוק בייעוץ שיווקי[5]. בין השאר היה יועץ שיווק של חברת "מפרו" של קיבוץ הגושרים, שייצרה את מכשיר ה"אפיליידי", מסיר שיער שזכה להצלחה בינלאומית[6]. בנוסף שימש כמנהל המקצועי של בית הספר לפרסום, שיווק ותקשורת שהקים איגוד המפרסמים בישראל[7].

ב-2004 הוענק לבוב ארויו פרס מיוחד על מפעל חיים בפרסום ושיווק בתחרות "קקטוס הזהב" של האיגודים לפרסום בארץ[8].

חלוץ ופורץ דרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוב ארויו שינה, לדעתם של רבים, את כללי הפרסום שהיו מוכרים עד שנות ה-70. ענף הפרסום התבסס על שני צינורות פרסום עיקריים – עיתונות ורדיו. המודעות כמו תשדירי הרדיו, נערכו בסטנדרטים שמרניים שכללו בעיקר מלל פשוט ולא מתוחכם, ללא עיבוד מקצועי[9].

משרד ארויו היה בין הראשונים שהעזו לפרסם מודעות גדולות על פני עמוד או שניים, ובהן בלטו בעיקר הגרפיקה והמסר המרכזי במשפט אחד. הטקסט הנותר שימש כמקור מידע באותיות קטנות. הייתה זו מהפכה של ממש בפרסום המודעות שהתבססו עד אז על מבנה שמרני של כותרת, תמונה וטקסט פשוט בחלוקה זהה. לחברות כמו פולגת ודורינא הפיק עמודים כפולים שהכילו בעיקר מראה חזותי נקי הכולל תמונות או גרפיקה בליווי משפט אחד או שניים. בחברות אחרות עשה שימוש בעבודה של מאיירים מקצועיים שלא השתלבו עד אז במודעות פרסום.

המודעות של ארויו משכו תשומת לב גם בניסוח המתוחכם והבוטה שאיש לא העז לעשות לפניו - אף שלא דיבר עברית צחה של צברים ילידי הארץ, השכיל ארויו לשלב טקסטים וסיסמאות קולעות שהצליחו להעביר מסרים.

ארויו העלה על המפה חברות מסחריות שפרצו דרך לשוק הישראלי באמצעות קמפיינים פרסומיים נועזים. דמויות מוכרות עברו בדרכן המקצועית דרך משרדו של ארויו, כמו מנחם זילברמן, רפי דייגי, רמי שלמור ואריה רוטנברג.

נפטר באוגוסט 2022[10].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]