בונוס (משחק מחשב)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בונוס
צילום מסך של משחק בבונוס
צילום מסך של משחק בבונוס
כללי
תאריך הוצאה 1993
סוגה משחק וידאו עריכת הנתון בוויקינתונים
פיתוח המרכז לטכנולוגיה חינוכית
דרישות תוכנה
מצבי משחק שחקן יחיד / שני שחקנים
פלטפורמות מחשב אישי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בּוֹנוּס הוא משחק חשיבה למחשב מתוצרת מטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית), אותו יצר יעקב שויקה.[1]

המשחק בונוס הוא גרסה ממוחשבת של משחק הלוח שבץ־נא. לוח המשחק מורכב מריבוע ובו עשר שורות על עשרה טורים המורכבים ממשבצות. מחוץ לריבוע יש משבצות בונוס ועליהן סמלים שונים של פירות, וכן יהלום וכוכב. המשחק מיועד לשני שחקנים. כל שחקן מקבל אוסף של שמונה אותיות, ובעזרתן הוא אמור להרכיב מילה (או כמה מילים) שתזכה אותו בנקודות רבות ככל האפשר. המילים צריכות להתחבר זו לזו כבתפזורת, חוץ מהמילה הראשונה, שמורכבת במהלך הראשון במשחק. לשלוש מתוך ארבע אימות הקריאה (אותיות אהו״י) יש ניקוד נמוך של נקודה או שתיים, ואילו לאותיות ששכיחות השימוש בהן נמוכה יש ניקוד גבוה יותר — כמו שש (ס׳), שבע (א׳, ט׳, כ׳, צ׳), שמונה (ג׳) או תשע נקודות (ז׳). המנצח הוא השחקן שצבר לזכותו את מספר הנקודות הגבוה מהשניים. המשחק מסתיים כאשר לא נותרו לאחד השחקנים אותיות לשיבוץ בלוח, או כאשר השחקנים אינם יכולים עוד לשבץ מילים (ומחליטים לסיים את המשחק).

כללי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך של חוקי המשחק בונוס
  • אסור לכתוב מילים שצורפו להן כינויי שייכות, כמו ”יַלְדֵיכֶם“, ”שֶׁלְּךָ“, אך מותרות נטיות של מילות היחס לְ־ או בְּ־, כמו ”לִי“, ”לָנוּ“, ”בָּהּ“, ”בָּכֶם“. הטיות פועל (כמו ”כָּתַבְתִּי“, ”הָבִיאִי“, ”תַּסְבֵּרְנָה“) מתקבלות במשחק. מתוך כך צפויים להתקבל כינויי שייכות שהכתיב שלהם שווה להטיית פועל ‒ ”שֶׁלִּי“, ”שֶׁלּוֹ“ או ”שֶׁלָּהּ“ יתפרשו כאילו נכתב ”שְׁלִי“, ”שָׁלוּ“ או ”שָׁלָה“, משם הפועל לִשְׁלוֹת; וכן ”מִמֶּנִּי“, ”מִּמֶּנָּה“ וגם ”מִמֶּנּוּ“ יתפרשו כהטיות של הפועל לְמַמֵּן או לְמַנּוֹת (”מַמְּנִי“, ”מְמַנֶּה“, ”מַמְּנוּ“). לפיכך, המילה ”מִכֶּם“, שאין לטעות בה גם בלא ניקוד, לא תתקבל במשחק.
  • מותר לכתוב מילה אחת בכל תור, במאוזן או במאונך, והיא צריכה להתחבר לאות אחרת שמשובצת בלוח (חוץ מהמילה הראשונה שמניחים על הלוח, כמובן). מילה שלא תתחבר לאות שעל הלוח או שתיכתב באלכסון ‒ לא תתקבל.
  • אסור לכתוב מילים שהכתיב שלהן אינו תקני בעליל, כמו ”היתלהב“. עם זאת אפשר שכתיב דקדוקי (הכתיב המוכן לניקוד) או כתיב חסר יתקבלו במשחק ‒ למשל, המילה פֻּמְפִּיָּה תתקבל בשלוש דרכים שונות: ”פמפיה“ (הכתיב הדקדוקי), ”פומפיה“ (כתיב חסר) או ”פומפייה“ (הכתיב המלא התקני). כתיב מלא שנקבע בתקן בשנים שלאחר הוצאת המשחק צפוי שלא להתקבל לפעמים ‒ מילים כמו ”הינה“ או ”מוחרת“ לא יאושרו בכתיבן התקני החדש (אלא בכתיב התקני הישן בלבד), אך לעומת זאת הכתיב ”מוחרתיים“ או ”צוהריים“ מתקבל במשחק.
  • אסור לשבץ אות במשבצת בונוס במהלך הראשון במשחק. אפשר לקבל בונוס רק מהמהלך השני ואילך.
  • על פי רוב אסור לכתוב הטיות מיושנות של פעלים — כמו ”נָגִילָה“ או ”אָשׁוּבָה“ (עתיד מוארך), וכדומה. עם זאת יתקבלו הטיות אחדות מסוג זה, כמו ההטיה ”נֵלְכָה“. כך גם בהטיות ה״א המגמה ‒ מילים שנטמעו בעברית החדשה, כגון ”פְּנִימָה“, ”קָדִימָה“ או ”הַחוּצָה“ ‒ רק הן יתקבלו. מעניין לציין שהמילה ”הַבַּיְתָה“ איננה קבילה במשחק, ואילו ”יְרוּשָׁלַיְמָה“ תתקבל דווקא.
  • אסור לכתוב מילים בצורת הסמיכות שלהן, כמו ”תִּקְרַת־“. כפי שצוין בכלל הראשון שלעיל, תתקבלנה צורות סמיכות שהכתיב שלהן שווה להטיית פועל כלשהי. ”שִׁכְבַת־“ או ”מַלְכַּת־“ תתקבלנה, למשל, שכן המשחק מפרש אותן כהטיות שורש פועליות: ”שָׁכַבְתָּ“ או ”מָלַכְתָּ“.
  • אסור לכתוב מילים בצירוף אותיות מש״ה וכל״ב בתחילתן, כמו ”הַסֵּפֶר“ או ”בַּבַּיִת“.
  • בכל תור נתון השחקן יכול להחליף אות שכבר שובצה בלוח, ובלבד שישבץ בו עוד אות אחת לפחות. אין הכרח להשתמש באות שהוחלפה ‒ השחקן יכול לשמור אותה לאחר כך ולשבץ אות אחרת תחתה. מהלך כזה יכול להגדיל מאוד את מספר הנקודות שיקבל השחקן בתורו ‒ לדוגמה, אם שובצה בלוח המילה ”מְכַרְבֵּל“ במאוזן, והשחקן המיר את האות כ׳ באות ס׳ בשעת שיבוץ מילה חדשה במאונך, הוא מקבל ניקוד גם על המילה החדשה ששיבץ וגם על המילה ”מְסַרְבֵּל“, שנוצרה על ידי החלפת האות שהייתה מונחת קודם על הלוח. כך השחקן יכול לקבל נקודות רבות יותר במהלך, וגם ליהנות מיתרון אם הוא משחק מול המחשב ‒ השחקן הממוחשב לעולם אינו נוקט את הדרך הזאת.

מנגינת הפתיחה של בונוס היא בָּדִינֵרִי (Badinerie), מתוך הסוויטה השנייה לתזמורת מאת יוהאן סבסטיאן באך.

סוגי הבונוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק יש כמה סוגי בונוסים, ובעזרתם השחקן יכול לצמצם או להרחיב את פער הנקודות ממתחרו:

  • בונוס של נקודות — המחשב מעניק אוטומטית נקודות לשחקן, לפי גודל הבונוס. יש ארבעה בונוסים של נקודות: 25 נקודות, 40 נקודות, 100 נקודות, וכן ”הבונוס החסכוני“, המעניק לשחקן נקודה אחת בלבד (בצירוף האמרה המנחמת ”דין פרוטה כדין מאה“).
  • בונוס עתידי — בונוס למהלכים עתידיים. יש שני בונוסים מסוג זה: בבונוס אחד יקבל השחקן כפל נקודות בשני התורים הבאים שלו; בבונוס האחר השחקן מקבל מייד תור נוסף, וסכום הנקודות שיקבל בו יוכפל פי ארבעה. למעשה בונוס זה הוא הבונוס בעל פוטנציאל הרווח הגבוה ביותר ‒ אפשר להרוויח בעזרתו מאתיים נקודות ויותר בתור אחד.
  • תור נוסף — השחקן מקבל מייד תור נוסף, בלי שיעבור התור לשחקן השני.
  • בונוסים של משחקי מילים — רוב הבונוסים לשחקן האנושי הם מסוג זה, ויש כמה וכמה מהם. מסך חדש נפתח, ובו חידה או אתגר הקשורים למשחקי מילים. בבונוס אחד יופיעו שלוש מילים שאורכן שלוש אותיות כל אחת, ולכולן אות אחת משותפת חסרה שעל השחקן למצוא בתוך חצי דקה. אם הוא מוצא את האות הנכונה (ומאשר את בחירתו לפני תום הזמן), הוא מקבל בונוס של 100 נקודות. בבונוס מסוג דומה מופיעות שתי מילים שאורכן חמש אותיות כל אחת, והן מסודרות בצורת שתי וערב. על השחקן למצוא את האות האמצעית שלהן, המשותפת לשתיהן, בתוך 20 שניות. אם התשובה נכונה, יוענק לו בונוס של 40 נקודות. בבונוסים אחרים מופיעה מילה שעורבבו אותיותיה, ועל השחקן לבנות אותה מחדש. אם יצליח, סכום הבונוס שיקבל תלוי באורך המילה (ככל שהמילה ארוכה יותר, כך סכום הבונוס גבוה יותר) ‒ מ־30 ועד 100 נקודות. בונוס משחק המילים בעל פוטנציאל הרווח הגבוה ביותר הוא בונוס שבץ־נא אישי. על המסך מופיע לוח משחק קטן בגודל של 5 על 10 משבצות, והשחקן מקבל מהמחשב 16 אותיות שנבחרו אוטומטית (אפשר שמקצתן יופיעו יותר מפעם אחת). הוא רשאי לשבץ מילים בלוח כרצונו, במשך דקה אחת. בתום הזמן (או אם השחקן בוחר לסיים קודם) המחשב מעניק לשחקן בונוס שערכו סך כלל הנקודות של המילים שהורכבו ‒ ובלבד שכולן חוקיות. אם יש אפילו מילה אחת שאיננה חוקית, השחקן אינו מקבל שום ניקוד. המחשב לעולם אינו מקבל בונוסים של משחקי מילים ‒ אם המחשב מרכיב מילה שאחת מאותיותיה משובצת במשבצת בונוס, הוא יקבל בהכרח בונוס מסוג אחר. אם כבר נוצלו במשחק כל הבונוסים האחרים (כבר הוענקו שני הבונוסים העתידיים, התור הנוסף וארבעת הבונוסים של הנקודות), יקבל המחשב שוב בונוס כלשהו של נקודות.

אפשרויות נוספות במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ערעור — ביכולתו של כל שחקן לערער על פסילת מילה שהמחשב אינו מאשר, ובלבד שרק מילה אחת איננה מתקבלת. כלומר אם השחקן יוצר שלוש מילים חדשות, והמחשב אינו מקבל אחת מהן, ביכולתו לערער על ההחלטה ולאשר את המילה. לעומת זאת, אם שתי מילים (או יותר) אינן מתקבלות, לא יהיה אפשר לערער. אפשרות הערעור זמינה רק אם כוללים אותה במשחק (בתפריט ההחלטות שבמסך הראשי). אם שני השחקנים אנושיים, יש תנאי שאפשר לבחור בו, והוא שגם השחקן האחר צריך לאשר את הערעור בשביל שיתקבל במשחק. אי אפשר לערער במשחקי המילים שבתוך הבונוסים של משחקי המילים.
  • טבלת אותיות — כלי עזר המאפשר לשחקן לראות אילו אותיות נשארו בקופה. כך למשל השחקן יכול להחליט אם ברצונו להחליף אותיות.
  • שאילתא — כלי עזר שזמין בכל עת (חוץ מבמשחקי המילים של הבונוסים). השאילתא מאפשרת לכל שחקן לבדוק אם מילה שהוא רוצה להרכיב חוקית במשחק. היא יכולה לעזור לשחקן ולמנוע שגיאות בניסיונו, שכן אם מילה איננה מתקבלת לא תהיה לו עוד הזדמנות להרכיב מילה חדשה בטרם יסיים המתחרה את תורו.
  • החלפת אותיות — כל עוד יש אותיות בקופה (יש בקופה 64 אותיות בתחילת המשחק), שחקן יכול לבקש להחליף את האותיות שיש לו, לפי בחירתו (מאות אחת ועד כל שמונה האותיות שברשותו). מחיר כל החלפת אותיות (בכל סדר גודל) הוא 25 נקודות.
  • משחק מול המחשב — כל שחקן, גם אם הוא שחקן מנוסה ובעל אוצר מילים עשיר, צפוי להתקשות במשחק מול המחשב. למחשב יש מאגר עצום של מילים, והוא מְחַשֵּׁב במשך שניות אחדות את הצירוף המיטבי העומד לרשותו כדי לזכות במספר הנקודות הפוטנציאלי הגבוה ביותר. דבר זה מעניק למחשב יתרון ניכר על שחקן אנושי, והופך את המשחק למאתגר הרבה יותר. על פי רוב ירכיב המחשב מילים ארוכות, כמו ”מִתְחַשְּׁבִים“, ”הֲפַכְפַּכִּים“ וכדומה. המחשב מרבה לשבץ את מילותיו בלוח באופן שיוצר כמה וכמה מילים חדשות בבת אחת, לרוב בצורת ריבוע קסם. טכנית אפשר ליצור משחק שבו המחשב מתמודד מול עצמו. משחק מעין זה צפוי להסתיים לאחר עשרים מהלכים בערך, מאחר ששני ”המחשבים“ ינצלו עד מהרה את כל האותיות שברשותם. משחק בין ”שני מחשבים“ יכול להסתיים במהירות גם בגלל מגבלה טכנית ‒ המחשב צפוי ליצור מילים ארוכות זו אחר זו, ומכאן שלא תהיה לו יכולת לשבץ עוד אותיות בלי שתיווצרנה מילים לא חוקיות לצידן. בזמן תורו של המחשב, בין שהוא מוגבל בזמן (אפשר לקבוע הגבלת זמן למחשב בתפריט ההחלטות שבמסך הראשי) ובין שאיננו מוגבל בזמן, אפשר לזרז אותו ולהכריח אותו לסיים את תורו על ידי הקשה על Enter.
  • מנעולים — אפשרות שזמינה רק במשחק שבו שני מתחרים אנושיים. כל שחקן מקבל שלושה מנעולים: שני מנעולים ועליהם הספרה שלוש, ומנעול אחד ועליו הספרה חמש. הנחת מנעול על משבצת במשחק (אי אפשר להניחו על משבצות בונוס) חוסמת אותה ומונעת הצבת אות עליה במשך תורים אחדים, לפי ערכו של המנעול – כלומר הנחת מנעול ועליו הספרה חמש תחסום את המשבצת שעליה הונח במשך חמישה תורים. כך אפשר להקשות על המתחרה להרכיב מילה או להאריכה, וכן לחסום את דרכו לפני משבצת בונוס.
  • ג׳וקר — במשחק של שני שחקנים אנושיים יש בקופה שני ג׳וקרים. ג׳וקר יכול להיות משובץ תחת כל אות שהיא, לפי בחירת השחקן שמשבץ אותו בלוח. במשחק מול המחשב אין ג׳וקרים.

צ׳יטים במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרסאות מסוימות של המשחק ייתנו הצבת הג׳וקר במשבצת הבונוס ולחיצה על ”בטל“ בונוס לשחקן. בגרסאות מסוימות אפשרויות הערעור אינן מוגבלות לשלוש פעמים בלבד במהלך המשחק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]