ביל ברופורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביל ברופורד
Bill Bruford
ברופורד בשנת 2004
ברופורד בשנת 2004
לידה 17 במאי 1949 (בן 74)
סבנאואקס, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ויליאם סקוט ברופורד
מוקד פעילות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1968–2009 (כ־41 שנים)
מקום לימודים בית הספר טונברידג', בית ספר ניו ביקון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק מתקדם, רוק אינסטרומנטלי, ג'אז, פיוז'ן
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה תופים, כלי הקשה
חברת תקליטים פולידור רקורדס, E.G. רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים יס, קינג קרימזון, ג'נסיס, גונג, נשיונל הלת'
www.billbruford.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם סקוט "ביל" ברופורדאנגלית: William Scott "Bill" Bruford; נולד ב-17 במאי 1949) הוא מתופף, מלחין, נגן כלי הקשה ומפיק מוזיקלי אנגלי הנחשב לאחד מבכירי מתופפי הרוק המתקדם של שנות השבעים[1]. ידוע בעיקר בזכות תקופותיו בלהקות יס, קינג קרימזון וג'נסיס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברופורד נולד וגדל במחוז קנט שבאנגליה, כשהיה בן 13 החליט להתחיל ללמוד לתופף בעקבות תוכנית על מוזיקאי ג'אז אמריקאים שראה ב-BBC[2]. בשנת 1968 יצר ברופורד קשר עם ג'ון אנדרסון וכריס סקווייר לאחר שאלו פרסמו מודעה בעיתון כי דרוש מתופף[3]. הוא חבר אליהם, ויחד ייסדו את להקת יס, אליהם הצטרפו גם פטר בנקס וטוני קיי. ברופורד היה חבר בלהקה במשך ארבע שנים, בהם הלכה הלהקה וביססה את מעמדה כאחת מלהקות הרוק המתקדם המצליחות ביותר. לאחר הצלחתה הבינלאומית עם האלבומים Fragile ו-Close to the Edge, הרגיש ברופורד כי הוא אינו מתקדם עוד מבחינה מקצועית בלהקה. עקב רצונו לרענן את סביבתו המוזיקלית[4], החליט ברופורד לעזוב את יס ולקבל את הצעתו של רוברט פריפ להצטרף לקינג קרימזון.

בקרימזון שיתף ברופורד פעולה עם פריפ וג'ון ווטון, אשר היוו את הגרעין העיקרי של הלהקה שצברה פופולריות רבה. לאחר שנתיים אינטנסיביות, בהם הרבתה הלהקה להקליט ולהופיע, הודיע פריפ במפתיע על פירוקה של הלהקה מעט לאחר סיום הקלטת האלבום Red[5].

לאחר פירוקה הפתאומי של קינג קרימזון, שיתף ברופורד פעולה כאמן אורח בהופעותיה של ג'נסיס, ואף היה שותף להקלטת שני אלבומי הופעה. בשנת 1977 הוא גייס את הגיטריסט אלן הולדסוורת' להקלטת אלבום הסולו הראשון שלו Feels Good to Me. האלבום הוקלט במסגרת להקת פיוז'ן-ג'אז שנקראה בפשטות "ברופורד".

לאחר ההקלטות חזר ברופורד לשתף פעולה עם ווטון, והביא עמו גם את הולדסוורת' בהקמת הסופרגרופ יו קיי. בסיום הקלטות האלבום הראשון, שנשא את שם הלהקה, ונחשב לאחד מאלבומי הרוק המתקדם החשובים באותה התקופה[6], עזב ברופורד את הלהקה. עם הולדסוורת' שעזב את יו קיי גם הוא, התאחדה להקת "ברופורד" מחדש להקלטות האלבומים One of a Kind ו-Gradually Going Tornado.

בשנת 1980 פנה פריפ לברופורד שיחבור אליו ולטוני לוין להקמתה מחדש של קינג קרימזון. ברופורד נענה לבקשתו, ויחד הקימו להקה חדשה שנקראה בתחילה Discipline אך חזרה לאחר זמן קצר לשיווק תחת השם "קינג קריזמון"[5]. קרימזון המחודשת הוציאה שלושה אלבומים בטרם התפרקה בשנית. לאחר פירוקה של קרימזון, הקים ברופורד את להקת Earthworks איתה הקליט בשנת 1987 אלבום הנושא את שם הלהקה, ב-1989 את האלבום Dig? ובשנת 1991 את All Heaven Broke Loose.

לקראת סוף שנות השמונים הצטרף ברופורד לחבריו לשעבר ללהקת יס בהרכב אשר בפשטות נשא את שמות משתתפיו ונקרא אנדרסון ברופורד ויקמן האו. הם הקליטו בשנת 1989 אלבום אשר נשא את שם הלהקה, בשנת 1991 שחררו תחת השם יס את האלבום Union, ובשנת 1993 את האלבום הסימפוני Symphonic Music of Yes.

בשנת 1994 חזר ברופורד להקמתה המחודשת של קינג קרימזון, עם תוספת של שני נגנים להרכב של שנת 1981. לאחר הקלטות האלבומים Vrooom ו-Thrak חש ברופורד כי הלהקה אינה מתקדמת, וכי הלהקה מקיימת חזרות יקרות, רבות מדי וחסרות תכלית. הוא החליט לפרוש מהלהקה ולהתמקד בנגינת ג'אז[7]. הוא חזר ל-Earthworks להקלטות האלבומים A Part & Yet Apart בשנת 1999 ובשנת 2001 את The Sound of Surprise.

ב-1 בינואר 2009 הודיע ברופורד על כי לא יופיע עוד בהופעות חיות[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביל ברופורד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברופורד במדריך העברי לרוק מתקדם
  2. ^ ראיון באתר AllAboutJazz
  3. ^ להקת יס במדריך העברי לרוק מתקדם
  4. ^ ביוגרפיה באתר progarchives
  5. ^ 1 2 קינג קרימזון - ביוגרפיה באתר המדריך העברי לרוק מתקדם
  6. ^ UK במדריך העברי לרוק מתקדם
  7. ^ ריאיון עם ברופורד
  8. ^ ביוגרפיה באתר הרשמי של ברופורד