בין חולות וכחול שמיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בין חולות וכחול שמיים
מימין לשמאל: רחוב הרצל ונמל יפו שני ציוריו של נחום גוטמן בכריכת בין חולות וכחול שמיים
מימין לשמאל: רחוב הרצל ונמל יפו שני ציוריו של נחום גוטמן בכריכת בין חולות וכחול שמיים
מידע כללי
מאת נחום גוטמן, אהוד בן עזר
איורים נחום גוטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור עברית
סוגה ספר זיכרונות
הוצאה
הוצאה הוצאת יבנה
תאריך הוצאה 1980
מספר עמודים 240
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 000995219, 001845013
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בין חולות וכחול שמיים הוא ספרו של נחום גוטמן אשר כתב הסופר אהוד בן עזר מפיו. ראה אור בהוצאת יבנה בתל אביב. שם הספר מוסר את חוויית הילדות הנטורלית של גוטמן בתוך מכלול ההווייה הארצישראלית, שאותה תיאר בבגרותו ביצירתו הענפה כצייר וכסופר; המילה "חולות" ששולבה בה, התייחסה בין השאר לחולות תל אביב וחוף הים שהרבה לטייל ולשוטט בהם.[1]

הספר מוסר זכרונות אוטוביוגרפיים של גוטמן, לאור דמויותיהם של אישים ואירועים מרכזיים בתקופת ילדותו ונעוריו בעשורים הראשונים של המאה ה-20.

בן-עזר מספר כי "כתיבת הספר תחילתה בסדרת פגישות עם נחום גוטמן בראשית שנת 1974, בהן נרשמה מפיו טיוטה ראשונה של פרקי חייו"; בעבודת העריכה המורכבת טופלו הרשימות השונות עד לכדי ספר, שאירועיו מובאים בסדר כרונולוגי.[2] כל פרק עוסק בדמות עיקרית או וגם באירוע חשוב בחייו של גוטמן, ובדרך כלל נוגע לנושאים כלליים, לאומיים או אנושיים כלליים, ובהם: אביו ש. בן-ציון, שכונת נווה צדק ותל אביב הקטנה, העלייה לארץ ישראל בנמל יפו, מאיר דיזנגוף, הסופר אז"ר, המשורר חיים נחמן ביאליק, הציירת אירה יאן, גימנסיה "הרצליה", האמן ומייסד "בצלאל" בוריס שץ, ר' בנימין, מלחמת העולם הראשונה וגירוש תל אביב, הגדודים העבריים, יוסף חיים ברנר, ברל כצנלסון, ולוי אשכול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על המילה "חולות" בתרבות העברית החדשה, ובכלל זה ב"בין חולות וכחול שמיים", ראו: גדעון עפרת, אמנות החול, באתר gideonofrat.
  2. ^ עמ' 233.