בית הכנסת אחדות ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הכנסת אחדות ישראל
מידע כללי
סוג בית כנסת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלט הכניסה לבית הכנסת
שלט יזכור
הסליק תחת ארון הקודש בבית הכנסת אחדות ישראל כששני פתחיו סגורים. הסליק מוקם בנקודה שתעורר הכי פחות חשד בעיני הבולשת
הסליק תחת ארון הקודש בבית הכנסת אחדות ישראל כששני פתחיו פתוחים. ניתן להבחין שני הפתחים צרים מאוד, שאדם בוגר לא מסוגל לעבור דרכם וגם מובילים לחלל מאוד נמוך תחת הבימה. גם אם השוטרים הבריטיים היו מגלים את הפתחים, הם היו נתקלים בערימות של סידורים ישנים, ומשתכנעים שמדובר בגניזה. למעשה, הסידורים הסתירו את הנשק שמוקם בין שני הפתחים. לצורך הוצאת הנשק היו שולחים ילדים קטנים שרק הם יכלו להיכנס בפתח אחד, לפלס את דרכם בערימת הסידורים, לקחת נשקים, ולצאת בפתח השני
הרב בנג'י לוין. רב בית הכנסת

בית הכנסת אחדות ישראל על שם עולי הגרדום הוקם במחצית שנות ה-30 של המאה ה-20 על ידי התנועה הדתית-רוויזיוניסטית "אחדות ישראל" ובו התפללו לוחמי האצ"ל והלח"י. הוא נמצא במרכז ירושלים, בחצר בית היתומים הספרדי הישן שמאחורי מרכז כלל.

עד היום מתפללים בו ותיקי המחתרות לצד צעירים מהאזור, שבאים ומחיים את התפילה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיתו של בית הכנסת במחצית שנות ה-30. הוא הוקם על ידי תנועת אחדות ישראל שהייתה משויכת לאגף הדתי של התנועה הרוויזיוניסטית, ומכאן שמו. מיד לאחר פתיחתו של המקום הוקמה בו תנועת נוער דתית בשם ברית החשמונאים.

מיקומו של בית הכנסת היה במקור בבנין "בית הספר לבנים" ברחוב הרב קוק[1], אחר כך הוא עבר לבית הספר "דורש ציון", ומשנת 1946 ועד היום הוא ממוקם בבנין בית היתומים הספרדי, בקומה השנייה.

לרב אריה לוין, שהיה מקורב ללוחמי המחתרות היה מקום של כבוד בבית הכנסת. מקומו היה בכותל המזרח, ועמוד התפילה שלו, עם חריטת שמו עדיין בבית הכנסת.

לאחר קום המדינה, בשנת 1955, הוחלט כי בית הכנסת יקרא על שם עולי הגרדום, ואף הוצב שלט הנצחה ענק המנציח את פטירתם של בנימין זאב הרצל, זאב ז'בוטינסקי, דוד רזיאל - מפקד האצ"ל, אברהם שטרן (יאיר) מפקד הלח"י, יוסף טרומפלדור, 12 עולי הגרדום, ומתחתם 497 חללי האצ"ל והלח"י[2][3].

במשך עשרות שנים שימש יוסף ויטלזון, מלוחמי האצ"ל ומגולי קניה, כגבאי ונשיא בית הכנסת.

ביום ט' בניסן תשע"ד, במלאת 45 שנה לפטירתו של ר' אריה לוין, הוכתר נכדו, הרב בנימין בנג'י לוין, כרב בית הכנסת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]