בית הקברות הייגייט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הקברות הייגייט
Highgate Cemetery
מראה אופייני של בית הקברות
מראה אופייני של בית הקברות
פרטי בית הקברות
תאריך הקמה 20 במאי 1839 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 150 דונם
מספר קבורים 53,000
highgatecemetery.org
קואורדינטות 51°34′01″N 0°08′49″W / 51.567°N 0.147°W / 51.567; -0.147
(למפת לונדון רגילה)
 
בית הקברות הייגייט
בית הקברות הייגייט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הקברות הייגייטאנגלית: Highgate Cemetery) הוא בית קברות בעיר לונדון שבבריטניה. מאז נפתח בשנת 1839 הוא הפך לאתר קבורה מן המפורסמים בלונדון. אישים ידועים רבים נקברו בו ונמצא בו אוסף גדול של מבנים ופסלים האופייניים לתקופה הוויקטוריאנית.

בית הקברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למעלה: הכניסה לשדרה המצרית; למטה: מעגל הלבנון

בית הקברות שוכן מצפון לסיטי של לונדון, בתחומי הרבעים קמדן, הארינגיי ואיזלינגטון. שטחו הכולל הוא כ-150 דונם, ונקברו בו כ-53,000 איש.[1]

בית הקברות כולל שני מתחמים נפרדים. שטחיהם, דמויי הטרפז, ניצבים משני צידיה של דרך סווין (Swain's Lane) ובצמוד לפארק ווטרלו. המתחם האחד ממוקם ממערב לשני ומצפון לו. המתחם המערבי היווה את שטחו המקורי של בית הקברות, ואילו המתחם המזרחי, הקטן ממנו במקצת, התווסף אליו לאחר מכן.

בית הקברות נפתח בשנת 1839 במסגרת תוכנית כללית להקמת שבעה בתי קברות מודרניים (שזכו לכינוי "שבעת המופלאים"(Magnificent Seven)‏[2]) סביב שוליה דאז של לונדון, שסבלה ממחסור באתרי קבורה. הוא הוקם בסמוך לכפר הייגייט[3], השוכן על גבי גבעה שהיא כיום מן האזורים הטופוגרפיים הגבוהים ביותר בתחומי מטרופולין לונדון.

האדריכל שניצח על ראשית בנייתו של בית הקברות היה סטיבן גירי (Stephen Geary). לאור הביקוש לקבורה באתר נוסף לו המתחם המזרחי ב-1856 (נפתח לקבורה ב-1860). קברי מרבית האישים הידועים שנקברו בבית הקברות נמצאים במתחם המערבי.

בבית הקברות הוקם עם השנים מספר רב של מבנים, בנייני מאוזוליאום ומצבות קבורה מפוסלות ומפוארות בסגנונות בנייה אופייניים לתקופה הוויקטוריאנית וביניהם סגנון התחייה הגותית. כל אלו נחשבים כמשקפים את ההיסטוריה החברתית והפוליטית של לונדון הוויקטוריאנית.[4]

בחלק משטח המתחם המערבי משתרעת גבעה, שפסגתה מתנשאת לגובה של 114 מטר מעל פני הים. בקרקע הגבעה נחפרו ונבנו קברים, קטקומבות, אחוזות קבר (Vaults) ומעברים. אחד המבנים הידועים ביותר שנבנו במתחם המערבי הוא השדרה המצרית (Egyptian Avenue) - מעבר בבטן הגבעה שמשני צידיו חדרי קבורה, המעוצב בסגנון מצרי בהשראת עמק המלכים שליד לוקסור. בסמוך אליו נמצא מעגל הלבנון (Circle of Lebanon) – שדרה שבקירותיה חדרי קבורה, שנחפרה בקרקע סביב עץ עתיק ממין ארז הלבנון. במתחם המערבי נבנו גם שני בתי תפילה.

במתחם המזרחי קיים שילוב של מבנים ומצבות בסגנון ויקטוריאני ובסגנון מודרני.

שטחי בית הקברות משופעים בעצים, שיחים ופרחים הגדלים כמעט ללא יד מכוונת. מרובים בו בעלי החיים – מינים רבים של פרפרים וציפורים וכן בעלי חיים קטנים – קיפודים, עטלפים ואף שועלים.[5]

שני המתחמים עדיין פתוחים כיום לקבורה. בשל המבנים המיוחדים המצויים במתחם המערבי ועל רקע ניסיונות לונדליזם וגנבת מזכרות בו מותרת הכניסה אליו רק בקבוצות מודרכות. הכניסה למתחם המזרחי איננה מוגבלת.

בית הקברות זכה לאזכורים במספר רב של ספרים, סרטי קולנוע וטלוויזיה ואף במשחק מחשב (Nightmare Creatures).[6]

ניהול בית הקברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הקברות נוהל מאז הקמתו על ידי חברת בתי הקברות של לונדון (London Cemetery Company). בעקבות הירידה בביקוש לקבורה בו החל מראשית המאה העשרים החל האתר לסבול מהזנחה בשל מחסור בכספים. בשנת 1981 עברו ניהולו ותחזוקתו לידי קרן ידידי בית הקברות הייגייט. גוף זה עורך מאז שיפוץ ושיקום של המבנים והצמחייה בבית הקברות. English Heritage (הגוף הציבורי המופקד על שימור המורשת הבנויה של אנגליה) וחברת ההימורים של בריטניה (National Lottery) תומכים כספית בקרן.

מאז 1987 כלול בית הקברות (בדירוג ברמה 1) במרשם הפארקים והגנים בעלי ערך היסטורי מיוחד של ה-English Heritage.[7]

אישים ידועים שנקברו בבית הקברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלעד לזכר קרל מרקס, בסמוך לקברו

במתחם המערבי:

במתחם המזרחי:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית הקברות הייגייט בוויקישיתוף

מונטאז' על המתחם המערבי בבית הקברות, סרטון באתר יוטיוב

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]