בניין הזואולוגיה

בניין הזואולוגיה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג בניין עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°46′48″N 35°13′27″E / 31.779958°N 35.224249°E / 31.779958; 35.224249
(למפת ירושלים רגילה)
 
בניין הזואולוגיה
בניין הזואולוגיה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בניין הזואולוגיה

בניין הזואולוגיה הוא מבנה המהווה חלק מקריית עיריית ירושלים. המבנה נבנה בעשור האחרון של המאה ה-19 בסמטת יוחנן מגוש חלב, למול גן העיר. המבנה נבנה בסגנון אופייני לשלהי שלטונה של האימפריה העות'מאנית בירושלים. המבנה הוא תלת קומתי שבחזיתו שורת חנויות. שערי החנויות והחלונות של המבנה מקושתות. למבנה גג רעפים האופייני לבנייני התקופה (כנראה בשל השפעת הבנייה הטמפלרית בירושלים).

המבנה נבנה במקורו למטרות מגורים ומסחר. בתקופת המנדט הבריטי שימש המבנה כבית חולים צבאי. לאחר מלחמת העצמאות שימש המבנה את מעבדות הזואולוגיה של בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, שעברו לכאן בשל חסימת הגישה לקמפוס האוניברסיטה של הר הצופים, ומכאן שמו של המבנה.

בין השנים 19881992 שכנו בבניין משרדי הרשות לפיתוח ירושלים, ומשרדי פרויקט הקמת קריית עיריית ירושלים (משרדי חברת מוריה, חברת רון הנדסה, ומשרדי המהנדס דן וינד).

אמנם תוכנית מנספלד להקמת קריית עיריית ירושלים הציעה להרוס את המבנה (כמו גם את יתר המבנים ההיסטוריים באזור), על אף חשיבותו ההיסטורית והארכיטקטונית הפחותה הציעו תוכניות מאוחרות יותר (תוכנית השמשוני ותוכנית ניב) דווקא לשמר את המבנה, והוא אכן שומר והפך לחלק ממבני קיריית העירייה.

ערך מורחב – קריית עיריית ירושלים

במסגרת השיפוץ של המבנה נפתחו חזיתות החנויות, אשר נסתמו באבנים בעת שעבר המבנה לידי האוניברסיטה העברית, והושבה להם מטרתן המקורית.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריית העירייה של ירושלים - מבט מכיוון דרום לצפון
הבניינים הארמנייםבניין עיריית ירושלים ההיסטורירחוב יפורחבת הדקליםכיכר ספראבניין הזואולוגיהבניין הבייגלמאכערבית ברגהיים האחוריבניין החברה התנ"כיתבית ברגהייםבניין משרדיםבניין מועצת העירגן דניאלבניין אביחילבניין הקונסוליה הרוסיתכיכר צה"ל
כיכרות:

כיכר ספרא | כיכר צה"ל | גן דניאל

מבנים היסטוריים:

בניין עיריית ירושלים ההיסטורי | בית ברגהיים
בניין החברה התנ"כית | בניין אביחיל | בניין הבייגלמאכער