ברודריק קרופורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברודריק קרופורד
Broderick Crawford
לידה 9 בדצמבר 1911
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 באפריל 1986 (בגיל 74)
רנצ'ו מיראז', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת מערבון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1937 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הרווארד קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • ג'ואן טאבור (19621967)
  • Mary Alice Moore עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קרופורד מחופש לאישה, עם ג'ורג' ברנז במופע קומי בלוס אנג'לס.

ויליאם ברודריק קרופורדאנגלית: William Broderick Crawford ‏; 9 בדצמבר 1911 - 26 באפריל 1986) היה שחקן אמריקני זוכה פרס האוסקר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בפילדלפיה, פנסילבניה, ללסטר קרופורד והלן ברודריק. הוריו היו אנשי וודביל (הופיעו במופעי בידור) ולאמו, הלן, הייתה גם קריירה משנית בקומדיות הוליוודיות, בו לא זכתה להצלחה רבה.

דבק בו בקולנוע הדמות של בחור קשוח ומחוספס, לעיתים קרובות האיש הרע. את פריצתו עשה קרופורד ב-1937 כשכיכב בברודוויי במחזה "על עכברים ואנשים", על פי ספרו של ג'ון סטיינבק. לאחר מכן עבר להוליווד, אך לא קיבל את התפקיד בגרסה הקולנועית לספר. באותה שנה החל לככב כשחקן משנה בסרטי קולנוע, שהיו בעיקר קומדיות וסרטי פשע, כשהבולטים שבהם היו "בו ג'סט" (1939), סרט הרפתקאות עם גרי קופר והסרט האפל "מלאך שחור" (1946) ו"זמן חייך" (1948), לצד ג'יימס קאגני, על פי המחזה של ויליאם סארויאן.

ב-1949 קרופורד גילם את ווילי סטארק (דמות המבוססת על הפוליטיקאי מלואיזיאנה, יואי לונג) ב"כל אנשי המלך" (1949), עליו זכה בפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר. שנה אחר כך כיכב בעוד להיט גדול, "רק אתמול נולדה" של הבמאי ג'ורג' קיוקור. למרות הצלחת שני הסרטים הללו, קרופורד סבל מחד גוניות בדמויות בו גילם, כשלוהק שוב ושוב לאותם תפקידים. בשל כך עבר לטלוויזיה וכיכב בשלל סדרות משנת 1956, כמו כן כיכב בסרטי טלוויזיה ובסרטי קולנוע אירופאים, אך לא ממש זכה להצלחה, אף על פי שהצעות עבודה לא הפסיקו להגיע. סך הכול כיכב ב-140 סרטים וסדרות במשך שישה עשורים.

הוא נפטר ב-1986 בקליפורניה משבץ מוחי, והמשיך לעבוד כמעט עד יומו האחרון. אשתו הראשונה (נישאו ב-1940), השחקנית קי גריפית', נפטרה ב-2003.

לברודריק ישנם שני כוכבים בשדרת הכוכבים של הוליווד: אחד על סרטי הקולנוע והשני על הופעותיו בטלוויזיה, ולכן הוא מהשחקנים היחידים שזכו להישג זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברודריק קרופורד בוויקישיתוף