ברנרד מיידוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברנרד מיידוף
Bernard Lawrence Madoff
לידה 29 באפריל 1938
קווינס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 באפריל 2021 (בגיל 82)
המרכז הרפואי הפדרלי, בוטנר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
בן או בת זוג רות' מיידוף (28 בנובמבר 1959–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברנרד "ברני" לורנס מיידוףאנגלית: Bernard Lawrence Madoff;‏ 29 באפריל 193814 באפריל 2021) היה איש עסקים וברוקר יהודי-אמריקאי, שהיה יושב ראש החברה למסחר בניירות ערך "ברנרד מיידוף" (Bernard L. Madoff Investment Securities LLC) ויושב ראש דירקטוריון הנאסד"ק בארצות הברית. בדצמבר 2008 נעצר וכשלושה חודשים אחר כך הורשע בהונאת כספים בהיקף של כ-64 מיליארד דולר, הונאת פונזי הגדולה ביותר שנחשפה אי פעם. הוא נידון ל-150 שנות מאסר, אך נפטר בכלא לאחר כ-12 שנים.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיידוף נולד בשנת 1938 בקווינס שבניו יורק לראלף וסילביה מיידוף, יהודים יוצאי פולין, רומניה ואוסטריה. אביו היה שרברב וברוקר בבורסה. מיידוף היה השני מבין שלושת ילדיהם, אחיו היו סונדרה ופיטר.[1] למד בתיכון Far Rockaway בקווינס וסיים בשנת 1956. לאחר מכן למד שנה באוניברסיטת אלבמה והיה חבר באחווה "Sigma Alpha Mu". הוא סיים את לימודיו באוניברסיטת הופסטרה בניו יורק ב-1960 עם תואר במדעי המדינה. ב-1960 הקים חברת מסחר עם הון עצמי של 5,000 דולר. חברת מסחר זו הייתה בין החברות המובילות בייסוד הנאסד"ק, גוף שמיידוף שימש בו לאחר מכן יושב ראש הדירקטוריון ויושב ראש מועצת המנהלים.

מיידוף כיהן גם בחבר המנהלים של בית הספר למנהל עסקים של ישיבה יוניברסיטי.

הוא היה פילנתרופ ידוע, שתרם כספים רבים לגופים שונים.

בדצמבר 2008 חשף מיידוף בפני שני בניו, שעבדו עימו, את דבר הונאת הפונזי שהוא מנהל מזה שנים. הם הסגירוהו למשטרה בו ביום. בדצמבר 2010, שנתיים לאחר המעצר, התאבד בנו הבכור מארק. ב-2011 חלה בנו השני, אנדרו מיידוף, במחלת הסרטן, ממנה הבריא לכאורה שנים קודם לכן. הוא נפטר מהמחלה ב-2014.

ברנרד מיידוף מת ב-14 באפריל 2021 בעודו בכלא.[2]

סונדרה, אחותו של מיידוף, ובעלה נמצאו מתים בביתם שבפלורידה, כשעל גופם סימני ירי. המשטרה חוקרת חשד לרצח והתאבדות[3].

ההונאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – הונאת פונזי

לטענת גופים שחקרו את ההונאה, ניהל מיידוף קרן גידור פיקטיבית בנוסף לחברת המסחר שלו. הקרן התנהלה כהונאת פונזי, כלומר הבטיחה רווחים גבוהים מהממוצע להשקעה בפרק זמן קצר יחסית, המשולמים בעצם מקרן של השקעות מאוחרות יותר. מיידוף הבטיח ללקוחותיו תשואה שנתית קבועה של 10%. בעקבות המשבר הפיננסי בשנת 2008 ביקשו משקיעים רבים למשוך את כספי השקעותיהם, אך הקרן לא יכלה לשלם להם, דבר שהוביל להתמוטטות החברה ולחשיפת ההונאה, ובהמשכה, להעמקת המשבר העולמי.

משפטו של מיידוף נפתח מיד לאחר מעצרו. ב-12 במרץ 2009 הודה מיידוף ב-11 סעיפים, ובהם עדות שקר, הלבנת הון והונאה. ב-26 ביוני 2009 הורה בית המשפט על חילוט כל נכסיהם של מיידוף ואשתו עד סך של 177 מיליון דולר,[4] וב-29 ביוני נענה בית המשפט הפדרלי במנהטן לבקשת התביעה, וגזר על מיידוף 150 שנות מאסר.[5]

היקפה המשוער של ההונאה הגיע לכ-65 מיליארד דולר. בין הנפגעים בהונאה היו בנקים רבים מאירופה, שהפסידו יותר מ-5 מיליארד דולר, משקיעים פרטיים מארצות הברית, פדרציות וארגוני צדקה יהודיים כגון יד שרה, נשות הדסה, ישיבה יוניברסיטי ועוד.

במרץ 2009 פורסם כי קיים חשד שהיקף ההונאה של מיידוף קטן הרבה יותר מחמישים מיליארד דולר, והוא עומד על פחות מעשרים מיליארד.[6]

נגד מיידוף ובית ההשקעות שלו החלו הליכי חדלות פרעון, במסגרתם תבע הנאמן החזר כספים שנתן בית ההשקעות ומקורם בהונאה. בנתבעים גם מוסדות להשכלה גבוהה בישראל.[7]

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2017 יצא לאקרנים סרט הדרמה האוטוביוגרפי "אשף השקרים" של HBO, העוסק בהונאתו של ברנרד מיידוף. את דמותו של מיידוף מגלם בסרט רוברט דה נירו, והסרט עוסק בעיקרו בתקופה שלאחר חשיפת ההונאה.[8][9]

ב-2023 יצאה בנטפליקס מיני סדרה דוקומנטרית בשם "מיידוף: המפלצת מוול סטריט", בארבעה פרקים בני כשעה כל אחד, המתארת את מיידוף ועסקיו ואת ההונאה שביצע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברנרד מיידוף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]