ג'ירו הוריקושי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא הוריקושי.
ג'ירו הוריקושי
堀越 二郎
לידה 22 ביוני 1903
פוג'יאוקה, האימפריה היפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בינואר 1982 (בגיל 78)
טוקיו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה היפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת טוקיו עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק National Defense Academy of Japan, מיצובישי תעשיות כבדות עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מסדר השמש העולה, דרגה שלישית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר ג'ירו הוריקושייפנית: 堀越 二郎‏; 22 ביוני 1903 - 11 בינואר 1982), מהנדס אווירונאוטיקה יפני, שהיה המתכנן הראשי של רבים ממטוסי התקיפה היפנים במלחמת העולם השנייה, שהמפורסם ביניהם מטוס הקרב מיצובישי A6M זירו.

ילדות, נעורים ותחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד בעיר פוג'יאוקה, במחוז גונמה, יפן. בשנת 1927 הוא סיים את לימודי האווירונאוטיקה במסגרת המחלקה להנדסה של האוניברסיטה של טוקיו, והחל לעבוד בחברת מיצובישי. העבודה הראשונה של ג'ירו הוריקושי הייתה תכנון מטוס ניסיוני לא מוצלח בשם מיצובישי 1MF10, שמעולם לא עבר את שלב אב הטיפוס לאחר מספר טיסות ניסוי שנעשו עליו. יחד עם זאת, לקחים שהופקו מתכנון מטוס זה הובילו לפיתוח של מטוס הרבה יותר מוצלח בשם מיצובישי A5M (שם הקוד של בעלות הברית למטוס זה היה "קלוד") אשר נכנס ליצור המוני בשנת 1936.

תכנון ה-A6M זירו[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן מה לאחר מכן, בשנת 1937, הוריקושי וצוותו בחברת מיצובישי התבקשו לתכנן מטוס עבור הצי הקיסרי היפני כמחליף למיצובישי A5M אשר לא תאם את דרישות הצי. במאי 1937 קיבלו החברות מיצובישי ונאקאג'ימה מפרט למטוס קרב חדש המיועד לנושאות מטוסים. במפרט נדרש מטוס המסוגל לטוס במהירות של 500 קמ"ש בגובה 4000 מטר ונסיקה ל-3000 מטר תוך 3.5 דקות. על המטוס לשהות באוויר שעתיים בפעולה רגילה, ו-6 עד 8 שעות במהירות שיוט חסכונית עם מכלי דלק נתיקים. החימוש נדרש להיות צמד תותחי 20 מ"מ, צמד מקלעי 7.7 מ"מ ושתי פצצות 30 או 60 ק"ג. כמו כן, דרש הצי לצייד את המטוס במכשיר קשר ואמצעי ניווט. כושר התמרון הנדרש ממנו היה להיות לפחות זהה לזה של ה-A5M, תוך הקפדה על כך שמוטת כנפיו לא תעלה על 12 מטר. צוות התכנון של נאקאג'ימה סבר כי הדרישות החדשות הן מגוחכות ובלתי אפשריות ופרש בינואר מתכנון המטוס. אולם הוריקושי נרתם לפרויקט, הוא החליט שהמשימה אפשרית אם יצליח להוריד את משקל המטוס למינימום האפשרי, הוא וצוותו עשו שימוש בכל טכניקת הפחתת משקל אפשרית, וחלקים רבים נבנו מאלומיניום. התכנון הסופי, עם כנף תחתית משתפלת, כן נסע רחב ומתכנס ותא טייס סגור במלואו היה בזמנו חדשני ביותר.

המטוס שנודע בכינוי זירו (="מודל אפס") או בשמו המלא A6M זירו, היה לאחד ממטוסי הקרב המעולים של תקופת מלחמת העולם השנייה ולבעל מוניטין אגדי כמעט. עם זאת, פגמים בתכנונו וחוסר קריטי במנועים חזקים חרצו את גורלו לעומת מטוסים אמריקאיים מתקדמים דוגמת P-38 לייטנינג ו-F-6F הלקט.

מיצובישי A6M "זירו" במוזיאון היושוקאן במקדש יסוקוני

מטוס זירו A6M

חייו בשנות המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות הקשר ההדוק של חברת מיצובישי לממסד הצבאי היפני והשתתפותו הישירה של הוריקושי במאמץ של האומה היפנית לקראת מלחמת העולם השנייה, הוא התנגד בתוקף למה שהוא ראה כמלחמה חסרת תוחלת כנגד ארצות הברית והביע זאת ביומנו האישי שפורסם לציבור בשנת 1956.

חייו לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה, הוריקושי השתתף ביחד עם המהנדס קימורה הידמאסה בתכנון מטוס הנוסעים/התובלה היפני YS-11. לאחר פרויקט זה הוא החליט לעזוב את חברת מיצובישי ולהשקיע את מרצו בלימוד במוסדות חינוך ומחקר ביפן.

אחרית ימיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריקושי מת מדלקת ריאות בבית חולים בטוקיו ב-11 בינואר 1982, בגיל 78.

הוריקושי בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרוח העולה של האנימטור היפני הייאו מיאזאקי מבוסס על חייו של הוריקושי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]