ג'וזי כץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וזי כץ
Josie Kats
ג'וזי כץ, 1995
ג'וזי כץ, 1995
לידה 14 באוגוסט 1940 (בת 83)
פיטסבורג, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ג'וזפין מרשה כץ
מוקד פעילות ישראל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1960
עיסוק זמרת
סוגה רוק, פופ
שפה מועדפת עברית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים P&C
שיתופי פעולה בולטים אריק איינשטיין, שמוליק קראוס, שלום חנוך
בן או בת זוג שמוליק קראוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזי כץאנגלית: Josie Katz; נולדה ב-14 באוגוסט 1940) היא זמרת, שחקנית, רקדנית וציירת ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כץ נולדה בשם ג'וזפין מרשה כץ (Josephine Marcia Katz) בפיטסבורג שבארצות הברית. בגיל 19 עלתה לישראל במסגרת גרעין של תנועת הנוער "הבונים" ושהתה בקיבוצים גשר הזיו ואורים, ולאחר מכן עברה להתגורר בתל אביב.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1964 השתתפה כרקדנית, במחזמר "גבירתי הנאווה" ובהמשך שיחקה במחזה "איך להצליח בעסקים". באותה תקופה פגשה את המוזיקאי שמוליק קראוס, שהיה לבן זוגה, ובהשפעתו החלה לעסוק בזמרה. בתחילת דרכה שרה באנגלית בעיקר במועדונים שונים, בעוד קראוס מלווה אותה בנגינה. בשנת 1964 הקליטה כץ את שירה הראשון בעברית, "דונה דונה", שאותו עיבד פיסי אושרוביץ והפיק קראוס. לאחר מכן השתתפה בהרכב מוזיקלי יחד עם קראוס, זיגי סקרבניק ונגנים שונים.

בשנת 1966 חברו כץ וקראוס לאריק איינשטיין והקימו את להקת "החלונות הגבוהים". כץ שימשה כסולנית בלהקה וכזמרת קולות ליווי. הלהקה זכתה להצלחה רבה, ויש הטוענים[דרוש מקור: מי?] שעשתה מהפכה במוזיקה הישראלית כששילבה מאפייני מוזיקת פופ ורוק בשיריה. ההרכב ערך סיבוב הופעות בבריטניה, במסגרתו הפכה כץ לסולנית הבולטת, בין היתר עקב השירה בשפת אמה, האנגלית. על אף הצלחתה של הלהקה, היא הוציאה אלבום אחד בלבד, הנושא את שמה, "החלונות הגבוהים" שהניב כמה להיטים, ובהם זמר נוגה ויחזקאל.

עם פירוק הלהקה בשנת 1968, הוציאה שיר בשם "יום הולדת למולדת" שזכה לביקורת קרירה, ולאחר מכן שבה עם קראוס לארצות הברית. בשנת 1970 חזרה כץ לישראל, במטרה להשתתף בסדרת הטלוויזיה של חבורת לול, ולאחר מכן בסרט הקולנוע של החבורה "שבלול", בבימויו של בועז דוידזון, ולצד אורי זוהר ושלום חנוך. באותה שנה השתלבה כץ באלבומם של חנוך ואיינשטיין "פלסטלינה" ואף השתתפה בכתיבת השיר "מה איתי", שביצעה בדואט עם איינשטיין. בשנת 1970 הצטרפה כץ ללהקת "כיף התקווה הטובה", הרכבו של זהר לוי. למרות פירוק הלהקה לפני שהחלה להופיע ובטרם השלימה הפקת אלבום ראשון, זכו שירי ההרכב להצלחה רבה, בהם "אני בדרכי למוסד הסגור", "דוקטור יארינג", "שני צבים" ו"בלדה לעוזב קיבוץ".

בשנת 1972 הצטרפה כץ לצמד הדודאים, להרכב שנקרא "הטוב הרע והנערה". ההרכב ביצע את השיר "טוב לי לשיר", שזכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר והפזמון של אותה שנה. הלהקה ביצעה בהופעותיה גרסאות מתורגמות לשירים אמריקאיים ידועים, בהם "בייבי פייס" ("Baby Face") ו"שמור לך חלום קטן", וגם שירים מקוריים שכתב מנור והלחין קראוס, כמו "ימים של קולנוע", "אלו שמות" ו"הדבר הזה". שירי המופע יצאו באלבום "הטוב הרע והנערה". באותה שנה השתתפה בסרט "שוד הטלפונים הגדול" של מנחם גולן. הלחן של "טוב לי לשיר" במקור היה של שיר של שמוליק קראוס בשם "שישי חם", שלמעשה עסק בסם החשיש, כאשר התוכן משתמש בשם מחוייך. לא רק שהשיר נפסל לשידור, גם הקליפ הצבעוני שביים עידן זעירא לשיר נפסל לשידור בגלל שקראוס מתועד שם מעשן קנאביס. הקליפ נדיר, ומעולם לא שודר בטלוויזיה.

בשנת 1973, ביצעה את "בת הרב ואימה" בערב שירי משוררים של גלי צה"ל שזכה להצלחה. באותה שנה הצטרפה לקראוס ולאלי מגן להרכב בת של "החלונות הגבוהים", שביצע את רוב שירי ההרכב המקורי. באותה תקופה הקליטו את "אצלי הכל בסדר" שכתבו והלחינו שלום חנוך, יעקב רוטבליט וקראוס עצמו בימי "כיף התקווה הטובה", והשתתפו עם השיר "אלישבע מה נחמדת" בפסטיבל שירי משוררים לילדים, שנכשל מבחינה מסחרית. אלבום הפסטיבל יצא בתקליט, אך לא בדיסק עד היום. כץ עצמה שרה באותו פסטיבל גם את "אמנון ותמר", שתורגם ממילותיו של א. א. מילן והולחן בידי קובי אושרת.

בשנת 1974 ביצעה את השיר "ילד רע" בתוכנית הטלוויזיה "הצועני השורק",[1] והשתתפה באלבום "לאמא באהבה", הכולל שירים מוקדשים לאם, לצד עירית דותן, שלמה ארצי, שרה גולן ועוד.[2] בשנת 1975 יצאו כץ וקראוס במופע שירי הילדים של מרים ילן שטקליס "לבד ביחד ולבד לבד" וביצעו בין השאר את "הדוד של בובתי" ו"נתפייסה". שירי המופע עלו על גבי אלבום באותו שם. באותה שנה הקליטה כץ מספר דואטים: את השיר "אֵרְאֶלֳה" עם חנן יובל, את "שיר אהבה עצוב" שכתב אסי דיין וכן את השיר "פרפרה" עם צביקה פיק. בשנת 1976 ביצעה יחד עם קראוס את השיר "שוב" ("חזרת פתאום") ב"חגיגת הזמר העברי", ובשנת 1977 לבדה את "ימי ראשית הקיץ". כמו כן ביצעה ב-1976 בפסטיבל שירי הילדים את "תני לי להחליט" שזכה במקום התשיעי, ובפסטיבל של שנת 1977 את "לא רוצה לישון", שכתבה עבורה הזמרת דליה כהן, ושזכה במקום העשירי.

בשנת 1978 השתתפה כץ בסרטו של יקי יושע "סוסעץ", וכן השתתפה בפסטיבל הזמר והפזמון עם השיר "כמו פעם".

בשנת 1979 השתתפה במופע הילדים "פסטיזמר" עם השיר "אם רק היה אומר לי" שכתב יואל ריפל, הלחין נתן כהן, ועיבד אלדד שרים.

בשנת 1981 הקליטה שיר נוסף, בשם "שיר אופטימי", לו כתבה את המילים. באותה תקופה חוותה כץ משברים רבים עקב מצבו הנפשי המעורער של קראוס, מעצריו ואשפוזיו הרבים. לפי דבריה, קראוס היה אלים ונהג להכותה. באותה שנה, בעקבות מריבה קשה עם קראוס, עזבה כץ את ישראל ועברה להתגורר בארצות הברית עם שני בניהם, בן ושם.

בשנת 1997, לאחר חמש עשרה שנים, בהן נעלמה מתודעת הציבור הישראלי ולא עבדה כזמרת, השתתפה כץ באלבומו של נתן כהן "תחנת דרכים", בביצוע מחודש לשירם של שלישיית הנשמות הטהורות "אחכה לך" (בראיון איתה, סיפרה כץ כי שמעה את השיר בשעת ספונג'ה, והבטיחה לעצמה כי תבצע את השיר בעתיד).

בשנת 1999 חזרה לישראל לצמיתות, והופיעה יחד עם חנן יובל ועוזי חיטמן במופעים שונים, בהם של טל גורדון ורונה קינן, שאיתן ביצעה מחדש את "ימי ראשית הקיץ".

בשנת 2000 יצא אוסף משיריה ופרויקטים בהם לקחה כץ חלק, "התשמע קולי", שכלל גם שני שירים חדשים בעיבודו של חמי רודנר, "אני סולחת" שיצר גלעד שגב, ו"מישהו" שיצר אביב גפן.

בשנת 2003 שיחקה ב"זהירות מצלמה" והשתתפה בוידאו קליפ לשיר "מספיק בן אדם" של להקת מוניקה סקס מתוך אלבומה "חיות מחמד".

בשנת 2008 חזרה כץ לשתף פעולה עם הזמר גלעד שגב ויחד הם העלו את המופע, "האהבות שלי", ערב מחווה לשירי החלונות הגבוהים. השניים גם הקליטו גרסת כיסוי לשיר "אהבה ראשונה", מאלבומה היחיד של הלהקה, שיצאה כסינגל לתחנות הרדיו.[3][4][5]

בשנת 2011 התארחה באלבומו השני של נתן סלור, "לא זוכר את אתמול", בו ביצעה שיר באנגלית, פרי עטם של סלור ויסמין אבן, בשם "After All The Love Is Gone" ("אחרי שכל האהבה אבודה").[6][7]

בשנת 2016 פרסמה את "נמס בזמן",[8] דואט עם ברק ויס מתוך אלבום הבכורה שלו, בהפקתו המוזיקלית של נמרוד לב.

בשנת 2018 השתתפה כץ בפרויקט של נועם גילאור ורשת ג מחווה לזמרת שושנה דמארי "לשיר איתך", וביצעה את השיר שכתב לה עידן רייכל "עלה נישא ברוח".

בשנת 2019 יצאה בחברת N.M.C מהדורת תקליט ויניל מחודשת לתקליט הילדים המשותף לה ולשמוליק קראוס, "לבד ביחד ולבד לבד", שיצא במקור בשנת 1975.

בשנת 2020 הוציאה סינגל לשיר שכתב צוף פילוסוף "ועכשיו כבר טוב".[9]

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1964 הכירה כץ את שמוליק קראוס והשניים הפכו בני זוג. ב־22 באוקטובר 1969 השניים נישאו ונולדו להם שני בנים, ב־1974 וב־1976. כץ וקראוס חוו משברים רבים עקב מצבו הנפשי המעורער של קראוס, מעצריו ואשפוזיו הרבים. בשנת 1981, בעקבות מריבה קשה עם קראוס, עזבה כץ את ישראל בן לילה ועברה להתגורר בארצות הברית עם שני ילדיהם. מאוחר יותר הם התגרשו.

בארצות הברית היא נישאה בשנית לדייוויד סקלר,[13] מנהל בכיר בחברתו של דונלד טראמפ. לאחר שתי שנות נישואים, בעלה נהרג לעיניה ולעיני בנה בתאונת דרכים, בעת שנסעו זה אחרי זה ברכבים נפרדים.

כץ חזרה לישראל ב-1999.

כץ חשפה כי היא מתמודדת מ-2020 עם סרטן השד[14].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נמס בזמן עם ברק וייס (2006)
  • After All The Love Is Gone (מתוך האלבום של נתן סלור) ‏(2011)
  • עלה נישא ברוח (קאבר מתוך אלבום המחווה לזמרת שושנה דמארי, "לשיר איתך") (2019)
  • ועכשיו כבר טוב (סינגל) (2020)[15]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ילד רע, ג'וזי כץ (מתוך הצועני השורק), סרטון באתר יוטיוב
  2. ^ דף התקליט לאמא באהבה, באתר סטריאו ומונו
  3. ^ אור ברנע, היו ימים שלי, באתר ynet, 13 בפברואר 2008
  4. ^ גלעד שגב ג'וזי כץ, – "האהבות שלי", מחווה ללהקת "החלונות הגבוהים", באתר יוסמיוסיק, מרץ 2008
  5. ^ קרן נתנזון, לפעמים חלונות מתגשמים, באתר ynet, 16 במרץ 2008
  6. ^ ג'וזי כץ בראיון על השיר החדש בתוכנית הבוקר בהגשת דן שילון וטלי מורנו בערוץ 2, סרטון באתר יוטיוב
  7. ^ After all the love is gone - Josie Katz ג'וזי כץ, סרטון באתר יוטיוב
  8. ^ הערוץ הרשמי של ברק ויס, ברק ויס וג'וזי כץ - נמס בזמן, נבדק ב-2019-01-14
  9. ^ טל גורדון, ראיון: ג'וזי כץ נותנת סיכוי לקסם, באתר הבמה, 05 ביוני 2019
  10. ^ עם ראלף עינבר באולפן הקיץ, דבר, 29 ביולי 1977
  11. ^ הסרט לצפייה ישירה, באתר וואלה VOD
  12. ^ פרס "בוני ציון" של ארגון "נפש בנפש" יוענק לזמרת ג'וזי כץ, באתר ערוץ 7, 7 במרץ 2022.
  13. ^ לירון אברהם, ג'וזי כץ: "דונלד טראמפ אמר לבעלי: 'מה אתה הולך עם צעירות כאלה?'", באתר Xnet‏, 20 במאי 2017
  14. ^ אורית מרלין-רוזנצוייג, ג'וזי כץ חושפת את ההתמודדות עם סרטן השד: כשמצאו את הגידול הייתי קוּל. מה, אני אבכה?, באתר ynet, 6 באוקטובר 2022
  15. ^ יובל אראל‏, ג'וזי כץ - ועכשיו כבר טוב, בבלוג של יובל אראל, מגזין מוזיקה ותרבות, 18 בפברואר 2020