ג'וזפה טורלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'וזפה טורלי
Giuseppe Torelli
לידה 22 באפריל 1658
ורונה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בפברואר 1709 (בגיל 50)
בולוניה, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם המוזיקה הקלאסית בתקופת הבארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה sardana עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזפה טורליאיטלקית: Giuseppe Torelli‏; 22 באפריל 1658 - 8 בפברואר 1709) היה ויולן וכנר, פדגוג ומלחין איטלקי, העומד בשורה אחת עם קורלי בין מפתחי הקונצ'רטו והקונצ'רטו גרוסו של תקופת הבארוק.

עיקר חשיבותו של טורלי בתרומתו לפיתוח הקונצ'רטו הכלי (1972 Newman) עמ' 142), בייחוד קונצ'רטי גרוסי וקונצ'רטו סולו, לכלי קשת וקונטינואו, נוסף להיותו מלחין הבארוק הפורה ביותר לחצוצרות (Tarr 1974).

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורלי נולד בוורונה. לא ידוע אצל מי למד כינור, אם כי משערים שהיה תלמיד של לאונרדו ברוניולי או של ברתולמאו לאורנטי, אך ידוע בוודאות, שהלחנה למד אצל "ג'אקומו אנטוניו פרטי". ב-27 ביוני 1684, בגיל 26, הצטרף לאקדמיה פילארמוניקה בקבוצת הכינור השני. בשנת 1689 התמנה למאסטרו די קונצ'רטו בחצר גיאורג פרידריך השני, המרקיז מברנדנבורג-אנסבאך, שם ניצח על התזמורת בביצוע pazzie d'amore e dell'interesse, יצירה דרמטית שחיבר המאסטרו די קאפלה, הקסטראטו "פרנצ'סקו פיסטוקי", לפני שיצא לווינה בדצמבר 1699. הוא חזר לבולוניה במועד לא ידוע לפני פברואר 1701, כאשר הוא מופיע ככנר ברשימת הנגנים של ב"קאפלה מוזיקלה" המחודשת בסאן פטרוניו, בניהולו של מורו לשעבר להלחנה, פרטי.(Schnoebelen and Vanscheeuwijk 2001).

טורלי מת ב-1709 בבולוניה וכתבי היד שלו שמורים שם בארכיב של סאן פטרוניו. אחיו של ג'וזפה, פליצ'ה טורלי, היה צייר בולונזי בעל מוניטין צנועים, שנמנה בהמשך עם מייסדי ה"אקדמיה קלמנטינה". המוכר ביותר בין תלמידיו הרבים של טורלי היה פרנצ'סקו מנפרדיני.

יצירות נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Bukofzer, Manfred F. 1947. Music in the Baroque Era: From Monteverdi to Bach. New York: W. W. Norton.
  • Newman, William S. 1972. The Sonata in the Baroque Era. New York: W. W. Norton.
  • Schnoebelen, Ann, and Marc Vanscheeuwijk. 2001. "Torelli, Giuseppe." The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. S. Sadie and J. Tyrrell. London: Macmillan.
  • Tarr, Edward H. 1974. Unpaginated editorial notes to his edition of Giuseppe Torelli, Sinfonia a 4, G. 33, in C major. London: Musica Rara.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וזפה טורלי בוויקישיתוף