ג'ון אדוארדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון אדוארדס
John Edwards
ג'ון אדוארדס
ג'ון אדוארדס
ג'ון אדוארדס
לידה 10 ביוני 1953 (בן 70)
ארצות הבריתארצות הברית סנקה (אנ'), קרוליינה הדרומית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן או בת זוג אליזבת אדוארדס עריכת הנתון בוויקינתונים
סנאטור מטעם מדינת קרוליינה הצפונית
3 בינואר 19993 בינואר 2005
(6 שנים)
→ לוץ' פיירקלות'
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וני ריד "ג'ון" אדוארדסאנגלית: Johnny Reid "John" Edwards; נולד ב-10 ביוני 1953) הוא פוליטיקאי אמריקאי מהמפלגה הדמוקרטית, שכיהן כסנאטור ממדינת קרוליינה הצפונית בין השנים 1999 ל-2005. אדוארדס היה מועמד המפלגה הדמוקרטית לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית בבחירות שנת 2004, כעמיתו למרוץ של הסנאטור ג'ון קרי ממסצ'וסטס.

הוא היה מועמד בולט בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2008, עד פרישתו מהמירוץ ב-30 בינואר 2008. נחשב כתומך נלהב של ישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדל בעיירה קטנה בקרוליינה הצפונית (רובינס), אביו פועל טקסטיל ואמו מנהלת חנות עתיקות. היה הראשון ממשפחתו שהגיע ללימודים אקדמאים, וסיים משפטים באוניברסיטת קרוליינה הצפונית בצ'אפל היל. שם פגש את אשתו אליזבת. כעורך דין עסק בתביעות נזיקין של אזרחים קטנים כנגד חברות גדולות. כך צבר הון רב, ניסיון ומוניטין כנואם וכן הכרה ברמה הלאומית.

ב-1998 נבחר לסנאט, לאחר קרב קשה כנגד סנאטור רפובליקני מכהן, לוץ' פיירקלות' (Lauch Faircloth). בתקופת שירותו בסנאט שירת בוועדות הבאות: ועדה לטיפול בעסקים קטנים, ועדה משפטית, ועדת החינוך, בריאות, עבודה ופנסיות וכן בוועדה המיוחדת לענייני מודיעין. כן התבלט בהגנתו על הנשיא בדיוני ההדחה בעקבות פרשת מוניקה לווינסקי. בשנת 2000 כבר דובר בו כמועמד אפשרי לסגנות הנשיא לצדו של אל גור. תמך בהחלטה שאפשרה לנשיא בוש לצאת למלחמה בעיראק.

ב-2002 עם פרישת הסנאטור הרפובליקני האולטרא-שמרן ג'סי הלמס הפך אדוארדס לסנאטור הבכיר של מדינתו.

בשנת 2001 החל את המרוץ לנשיאות. ב-2003 הכריז באופן רשמי על כוונתו לרוץ בבחירות המקדימות לנשיאות, ובמקביל הודיע על כוונתו שלא לרוץ לכהונה נוספת לסנאט בבחירות 2004. במסגרת מסע הבחירות הדגיש את מוצאו הדרומי, את משפחתו קשת יום, את העובדה שלמד בחינוך הציבורי, ודיבר רבות על הצורך לצמצם פערים בחברה האמריקאית, תחת הסיסמה "היום יש שתי אמריקות", זו של העשירים וזו של העניים. אדוארדס הקפיד לקיים מסע בחירות "חיובי", ולהימנע מלתקוף בחריפות את המועמדים האחרים בכלל ואת ג'ון קרי בפרט.

תקופה רבה דשדש בסקרים, אולם בימים האחרונים לקראת אספות הבחירות באיווה בינואר 2004, מעמדו החל להשתפר, והוא הגיע לבסוף במפתיע למקום השני עם 32% לאחר ג'ון קרי שקיבל 38% ולפני הווארד דין שהוביל בבטחה בסקרים, אבל קיבל לבסוף רק 18% ולפני חבר הקונגרס ממיזורי דיק גפהארדט. הישג זה הוביל לשיפור מסוים במצבו גם בבחירות המקדימות בניו המפשייר, שם הגיע רביעי עם 12% מהקולות מעט אחרי וסלי קלארק שזכה ב-13%, ואחרי הווארד דין (מורמונט) וג'ון קרי (ממסצ'וסטס) השכנות שניצחונם היה צפוי. בהמשך הצליח לנצח בקרוליינה הדרומית, ולהגיע במקום שני חזק במספר מדינות חשובות נוספות ובכך נשאר המועמד הרציני האחרון שהתמודד מול קרי. לבסוף הוא התקשה לבדל את עצמו מקרי, והבוחרים העדיפו את הניסיון של קרי מול הקסם האישי של אדוארדס. אחרי שלא הצליח לזכות באף אחת מעשר ההתמודדויות ב"סופר טיוסדיי" ב-2 במרץ הודיע על פרישתו מהמרוץ, והתייצבותו מאחורי מועמדותו של קרי.

ב-6 ביולי הכריז קרי כי הוא בחר באדוארדס לרוץ לצידו כמועמד לסגן נשיא.

בנאום שסגר את בחירות 2004, כשאדוארדס הוא המועמד לסגן הנשיא, רמז אדוארדס על הבאות: "אתה יכול להיות מאוכזב, אך אינך יכול לפרוש" - והתפרש כרצונו לרוץ לנשיאות בעתיד.

המרוץ לנשיאות 2008[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארדס במהלך מסע הבחירות לנשיאות, 2004

ב-27 בדצמבר 2006, התפרסמה באתר הבית של אדוארדס הידיעה כי אדוארדס ישתתף במרוץ לנשיאות 2008. הידיעה פורסמה יום קודם להכרזה המתוכננת של אדוארדס, שהייתה אמורה להתקיים במזרח ניו אורלינס. באתר גם התפרסמה סיסמת הקמפיין: "המחר מתחיל היום". ב-28 בדצמבר 2006, הכריז אדוארדס רשמית על כניסתו למרוץ לנשיאות 2008, והיה המועמד הראשון לעשות זאת במפלגה הדמוקרטית. הוא בחר לעשות זאת על רקע ההריסות של הוריקן קתרינה, ועל בסיס המסר שלו של "שתי אמריקות" - אחת לעשירים והשנייה לעניים. כמו כן, הוא העלה בקמפיין שלו "התנדבות אזרחית", על רקע הפעילות שלו בהוריקן קתרינה - שבה השתתפו בהתנדבות אזרחים בעזרה בשיקומם של התושבים שנפגעו.

בוועידה המפלגתית באיווה, שנחשבת ל"נייר הלקמוס" לקראת הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית (אולם לא לבחירות הכלליות), אדוארדס הגיע למקום הראשון עם 22%, ביחד עם המועמד ברק אובמה כשהילרי קלינטון נשארת מאחור במקום הרביעי בלבד. אשתו הופיעה בראיונות כדמות של "אישה עצמאית" ונחשבת לנכס ל"תשובה הנשית העצמאית" מול הילרי קלינטון.

אשתו של אדוארדס, אליזבת, בראיון משותף עם בעלה ממטה הפיקוד של הקמפיין של אדוארדס בצ'אפל היל שקרוליינה הצפונית, סיפרה על אביה ו"המשפחה הלוחמת" שבה גדלה. אביה לחם בכל שלוש המלחמות: מלחמת העולם השנייה, מלחמת קוריאה ומלחמת וייטנאם. מכשנשאלה כיצד משפיעה עליה הרקע של משפחתה על דעתה על המלחמה בעיראק, השיבה כי יש לה הרבה סימפתיה לחיילים, ליבה יוצא אליהם והיא תומכת בהם, אך היא לא תומכת במדיניות של המלחמה דווקא בגלל הרקע של אביה. "אומרים לנו שננצח, אך אף אחד לא מסביר לנו למה הוא מתכוון בזה?" והוסיפה: "ולכן אני חושבת על אותן משפחות (של החיילים), וחושבת מתי נחזיר את הבנים והבנות שלנו הביתה? ובשביל מה הם שם?". היא הוסיפה לספר על ההתנגדות שלה למלחמת וייטנאם בזמן שאביה שירת שם, מכשנשאלה על ההתלבטות של משפחה של חיל להתנגד למלחמה : "רוב האמריקנים, אני חושבת, חשים כך, תומכים בחיילים אך לא במלחמה".

באותו הראיון היא נזכרה בקמפיין של 2004, שבו היה אדוארדס מועמד לסגן נשיא: "פגשתי בחור צעיר שנלחם גם באפגניסטן וגם בעיראק והוא אמר לי 'כשנכנסנו לאפגניסטן ידענו מה אנחנו עושים, וכשנכנסנו לעיראק לא ידענו מה אנחנו עושים'"

אדוארדס פרש מהמירוץ לנשיאות ב-30 בינואר 2008, לאחר שלא הצליח לזכות בתמיכה רחבה למועמדותו במדינות בהן התמודד. ב-14 במאי הודיע על תמיכתו באובמה.

דעותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדיניות חוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם המשכה של מלחמת עיראק, אדוארדס קרא לנסיגה מיידית של 50,000 חיילים אמריקנים בעיראק (מתוך כ-150,000 חיילים), במטרה לסמן את הכיוון לנסיגה כוללת מהאזור. הוא צוטט כאומר: "הדרך היחידה לצאת מעיראק -היא פשוט להתחיל להוציא את החיילים".

הוא צוטט כמה פעמים כאומר: "הגיע הזמן לבקש מהאמריקנים להיות פטריוטים במשהו אחר חוץ מאשר המלחמה"

בתוכנית של רשת this week, ABC אדוארדס התעמת עם מועמד מהמפלגה הרפוליקנית, ג'ון מקיין, לגבי "דוקטרינת מקיין" בדבר הוספת חיילים לעיראק.

כמו כן, בראיונות רבים הוא ציין את העובדה שיש צורך "להחזיר את הסמכות המוסרית" של אמריקה כמנהיגת העולם, וטוען כי ג'ורג' ווקר בוש הוא האחראי להרס סמכות זו של אמריקה מול העולם.

בהקשר ל"סמכות מוסרית" צוטט אדוארדס כאומר: "כוח בלבד אינו עושה אותך מנהיג העולם".

מדיניות פנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארדס שם דגש על ביטוח בריאות (Healthcare) לכל, שכר מינימום הוגן וחינוך שוויוני לכל באוניברסיטאות ובקולג'ים.

בוועידת המפלגה בניו המפשיר פנתה אליו אזרחית מהאוכלוסייה המבוגרת, בשם אוולין, שסיפרה שהיא לא מסוגלת לפרוש לפנסיה והעלתה את המצוקה של האוכלוסייה המבוגרת באמריקה. היא הדגישה את בעיית ביטוח הבריאות למבוגרים, התרופות שהם נזקקים להן שאינם משתווים לשכר שהיא עובדת במשרה חלקית, והמצב הכללי שאינו מאפשר לה לפרוש לפנסיה בכבוד. אדוארדס הבטיח להתייחס לנושא של האוכלוסייה המבוגרת והיא הבטיחה לגייס לטובתו את האוכלוסייה המבוגרת לשם כך.

כמו כן הוא רוצה להצעיד את אמריקה לכיוון של "עצמאות אנרגטית" (Energy Independence) - נושא שהוא בין השאר פועל יוצא של המלחמה בעיראק.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארדס היה נשוי לאליזבת, שנפטרה ב-7 בדצמבר 2010 ממחלת הסרטן. במהלך מסע הבחירות שלו בשנת 2008, חשף הנשיונל אינקוויירר כי אדוארדס ניהל רומן שנתיים לפני כן, עם צלמת בשם רייצ'ל האנטר, רומן אשר ממנו נולדה בת משותפת. בתחילה אדוארדס הכחיש וטען כי הילדה היא בתו של העוזר שלו, אנדרו יאנג. על מנת לא להרוס את סיכוייו של אדוארדס, שהתמודד באותה עת לנשיאות, שיתפו בתחילה אנדרו יאנג ואשתו, יחד עם פילגשו של אדוארדס פעולה עם השקר הזה והעמידו פנים כי יאנג הוא האב, אולם בסופו של דבר האמת נחשפה. אדוארדס הודה כי בתקופת מחלתה של רעייתו הוא ניהל רומן מחוץ לנישואין והביא לעולם ילדה עם פילגשו. חשיפה זו הביאה לפרידתו מאליזבת, שנישלה אותו מצוואתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]