ג'ורג' סטיבנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' סטיבנס
George Stevens
ג'ורג' סטיבנס עם פסלון האוסקר עבור הסרט "ענק"
ג'ורג' סטיבנס עם פסלון האוסקר עבור הסרט "ענק"
לידה 18 בדצמבר 1904
אוקלנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 במרץ 1975 (בגיל 70)
לנקסטר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פארק הזכרון פורסט לוון עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה George Cooper Stevens עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1810–1875 (כ־65 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Yvonne Howell (19301947) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ורג' סטיבנס הבן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' סטיבנס (אנגלית: George Stevens; ‏18 בדצמבר 1904 - 8 במרץ 1975) היה במאי, מפיק, תסריטאי, וצלם קולנוע אמריקני, זוכה שני פרסי אוסקר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' סטיבנס נולד באוקלנד שבקליפורניה, והחל את דרכו בתעשיית הסרטים של הוליווד כצלם קולנוע. בין השנים 1923 - 1933 צילם 55 סרטים קצרים של לורל והארדי מתקופת הראינוע. הוא עצמו החל לביים סרטים קצרים החל מ־1930, שהיו כהמשך לסרטיהם של לורל והארדי, דהיינו, קומדיות סלפסטיק. סרטו באורך מלא הראשון שביים נקרא "הגנרלים מקנטאקי", קומדיית טעויות מהסוג הנפוץ של אותה תקופה, ושאחר כך ביים את "מלכודת לרווק", על פי אותו העיקרון. ב-1935 ביים לראשונה דרמה, על פי רומן של הסופרת האמריקנית ג'ין סטארטון-פורטר. הסרט נקרא "Laddie" וכיכבה בו גלוריה סטיוארט. באותה שנה ביים את סרטו המשמעותי הראשון, "אליס אדמס", שגרף שתי מועמדויות לפרס האוסקר: לסרט הטוב ביותר ולשחקנית הטובה ביותר - קתרין הפבורן.

מכאן ועד למלחמת העולם השנייה ביים סטיבנס את מיטב כוכבי הוליווד במגוון של ז'אנרים, ובהם: דרמה ביוגרפית על הצלפית הידועה אנני אוקלי בכיכובה של ברברה סטנוויק, שלושה סרטים מוזיקליים "בקצב הסווינג", "רחוב האצילות" ו"עלמה במצוקה" בו כיכבו, בנפרד, פרד אסטר וג'ינג'ר רוג'רס, סרט הרפתקאות בשם "גונגה דין" עם קרי גרנט, וקומדיה רומנטית שהפגישה לראשונה על המסך את ספנסר טרייסי וקתרין הפבורן ב"אשת השנה". וכמו כן ביים דרמות כמו "ערה בלילה", על פי הרומן של ארצ'יבלד ג'וזף קרונין ו"סרנדה בפרוטה" (1941), דרמה רומנטית בה כיכב קרי גרנט, עליה קיבל מועמדות לאוסקר.

בעקבות מלחמת העולם השנייה סרטיו נהיו דרמטיים יותר ושיקפו נושאים שהיו קרובים לליבו. בשנת 1945, סיום המלחמה, ביים סטיבנס שלושה סרטי תעודה על מחנה ריכוז בדכאו ועל משפטי נירנברג. ב-1948 ביים את הסרט כזאת הייתה אימא. אחר כך ביים את סרטיו הידועים ביותר: "מקום תחת השמש", בו כיכבו אליזבת טיילור ומונטגומרי קליפט, דרמה רומנטית שזכתה ב-6 פרסי אוסקר, ובהן על הבימוי; המערבון הקלאסי "שיין", הנחשב לאחד הטובים והחשובים שבז'אנר; ו"ענק", סרט שגרף 10 מועמדויות לאוסקר, אולם זכה בקטגוריה אחת בלבד - הבימוי. זו היא סאגה משפחתית על משפחת חוואים בטקסס, בו בולט ביותר סגנונו החזותי העשיר, כמו גם הקצב האיטי, שאפיין את מרבית סרטיו המאוחרים. היה זה גם סרטו האחרון בו כיכב ג'יימס דין.

שלוש שנים אחר כך (1959) ביים את "יומנה של אנה פרנק", שהיה לעיבוד קולנועי ראשון ליומן של אנה פרנק. סרט מרשים זה זכה ב-3 פרסי אוסקר, ובהם פרס אוסקר לשחקנית המשנה, שלי וינטרס. ב-1965 ביים את האפוס המונומנטלי "הסיפור הגדול ביותר שסופר אי פעם", שעסק בסיפור חייו של ישו, בו גילם מקס פון סידוב את ישו, לצד צ'רלטון הסטון. היה זה הכישלון הראשון של סטיבנס, שכן ההכנסות ממכירת הכרטיסים לא כיסו את העלויות הגבוהות מהפקת הסרט. לאחר מכן ביים רק סרט אחד בין 1965 ועד למותו עשר שנים אחר כך. היה זו הדרמה "המשחק היחיד בעיר", שנכשל כישלון חרוץ בקופות, למרות שני שחקניו הראשיים: אליזבת טיילור ווורן בייטי.

מועמדויות וזכיות בפרס האוסקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1943 - מועמדות לסרט - "שיחת העיר"
  • 1944 - מועמדות לבימוי - "The More the Merrier"
  • 1944 - מועמדות לסרט - "The More the Merrier"
  • 1951 - זכייה בבימוי - "מקום תחת השמש"
  • 1951 - מועמדות לסרט - "מקום תחת השמש"
  • 1954 - מועמדות לבימוי - "שיין"
  • 1954 - מועמדות לסרט - "שיין"
  • 1954 - הפרס לזכר אירווינג תלברג על תרומה מיוחדת לקולנוע
  • 1957 - זכייה בבימוי - "ענק"
  • 1957 - מועמדות לסרט - "ענק"
  • 1960 - מועמדות לבימוי - "יומנה של אנה פרנק"
  • 1960 - מועמדות לסרט - "יומנה של אנה פרנק"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' סטיבנס בוויקישיתוף


הקודם:
1950: ג'וזף ל. מנקייביץ' (הכל אודות חוה)
1955: דלברט מאן (מרטי)
פרס גילדת הבמאים של אמריקה – במאי בסרט קולנוע
1951: ג'ורג' סטיבנס (מקום תחת השמש)
1956: ג'ורג' סטיבנס (ענק)
הבא:
1952: ג'ון פורד (האדם השקט)
1957: דייוויד לין (הגשר על הנהר קוואי)