ג'ורג' סנדרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' סנדרס
George Sanders
ג'ורג' סנדרס בתפקיד אדיסון דה-ויט בסרט "הכל אודות חוה", 1950
ג'ורג' סנדרס בתפקיד אדיסון דה-ויט בסרט "הכל אודות חוה", 1950
לידה 3 ביולי 1906
סנקט פטרבורג
התאבד 25 באפריל 1972 (בגיל 65)
ברצלונה, קטלוניה, ספרד
שם לידה George Henry Sanders עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1929 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • המכון למדע ולטכנולוגיה של אוניברסיטת מנצ'סטר
  • בית הספר בדאלס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • ז'ה ז'ה גאבור (19491954)
  • Benita Hume (19591967)
  • Magda Gabor (19701971)
  • Susan Larson (1940–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ורג' סנדרס בתפקיד קפטן בילי ליץ' בסרט "הברבור השחור", (1942)
'ג'ורג' סנדרס בשנת 1972

ג'ורג' הנרי סנדרס אנגלית: George Henry Sanders;‏ 3 ביולי 1906 - 25 באפריל 1972) היה שחקן קולנוע, מוזיקאי, ומדבב אנגלי זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר לשנת 1950 על תפקידו בסרט "הכל אודות חוה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנדרס נולד בסנקט פטרבורג, ברית המועצות לזוג הורים אנגלים מרגרט והנרי סנדרס. אחיו הגדול היה שחקן הקולנוע טום קונוויי. חזר עם משפחתו בחזרה לאנגליה עם פרוץ המהפכה הרוסית ולמד ב"מכללת ברייטון" וב"אוניברסיטת מנצ'סטר למדע וטכנולוגיה". לאחר שסיים את לימודיו עבד כמזכיר בחברת פרסום ובעצתה של כוכבת הקולנוע גריר גרסון פנה לתחום המשחק. סנדרס היה טיפוס צבעוני ומבריק, שעטה על עצמו מסיכת סנוב אדיש ומתנשא, ועל פי כמה ביוגרפיות היה אף מסוגל לאכזריות של ממש. בסוף שנות השישים היה מעורב בפרשת שחיתות הלבנת כספים וחברות-קש וחמק ממאסר בעור שיניו. הוא פרסם אף כמה ספרים, בסגנון קליל ושנון, ובהם האוטוביוגרפיה שלו - "וידויו של נוכל" (1960).

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנדרס החל את דרכו כשחקן בשנות ה-30 של המאה ה-20 בתפקידים עבור ג'ון פורד בסרט "ארבעה אנשים ותפילה אחת", עבור הנרי קינג בסרטו "לוידס של לונדון" ובסרטים "וידויים של מרגל נאצי" של אנטולי ליטבאק, "האחות אדית קבאל" ו"התקוממות אלגנטית" לצידו של ג'ון ויין.

בשנת 1940 שיחק סנדרס בסרטיו של אלפרד היצ'קוק "רבקה" בתור ג'ק פאבל דודנה ומאהבה של רבקה (ג'ואן פונטיין) ו"כתב חוץ" בתפקיד הכתב סקוט פוליוט. ב-1941 שיחק סנדרס בסרטו של הבמאי הגרמני- יהודי המוערך פריץ לאנג "ציד אדם" בתור מייג'ור קווייב סמית' ובסרט המלחמה של הרי הת'וואי "שקיעה" בתפקיד מייג'ור קומבס. ב-1942 הופיע סנדרס בסרט ההרפתקאות "הברבור השחור" בתפקיד הפיראט קפטן בילי ליץ'. ב-1943 שיחק בסרט המלחמה האנטי נאצי של ז'אן רנואר "ארץ זו היא שלי". ב-1945 שיחק בתפקיד זכור במיוחד בתור הלורד הנרי ווטון בדרמת האימה "תמונתו של דוריאן גריי".

בנקודת השיא בקריירה שלו בשנת 1950 קטף סנדרס את פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על הופעתו בתפקיד מבקר התיאטרון אדיסון דה- ויט בדרמה של ג'וזף ל. מנקייביץ' "הכל אודות חוה". סנדרס שיתף פעולה עם במאיי על נוספים כמו ססיל ב. דה-מיל בדרמה התקופתית התנכ"ית "שמשון ודלילה" ואוטו פרמינגר בסרטו "לנצח אמבר" בתור המלך צ'ארלס השני.

ב-1952 הופיע סנדרס בסרט "אייבנהו" לפי הרומן "אייבנהו" של וולטר סקוט בתפקיד האביר בריאן דה בוּאָה-גילבר. ב-1953 הופיע סנדרס לצידה של כוכבת הקולנוע אינגריד ברגמן בדרמה של רוברטו רוסליני "המסע לאיטליה" בתפקיד אלכס ג'וייס. ב-1956 שיחק במותחן "בזמן שהעיר ישנה".

בשנת 1960 הופיע סנדרס בסרט המדע בדיוני "כפר הארורים" בתפקיד גורדון זלביי, בסרט האסונות "המסע האחרון" ובקומדיה הבריטית "מגע של גנבה" בתפקיד סיר צ'ארלס הולנד. בהמשך שנות ה-60 שיחק סנדרס בעיבוד הקולנועי של רוברט סטיבנסון לרומן ההרפתקאות "ילדי רב החובל גרנט" בתור הנוכל תומאס איירטון, בקומדיה של בלייק אדוארדס "ירייה בחשיכה" בתפקיד בנג'מין בלון, בדרמה "הקווילר ממורדאם", בסרטו של מנחם גולן "מבצע קהיר" ובסרט האנימציה הקלאסי "ספר הג'ונגל" בו דיבב את דמותו של הטיגריס שירחן.

סנדרס התפרסם כשחקן קולנוע בפעם האחרונה בשנת 1970 במותחן הריגול של ג'ון יוסטון "מכתב הקרמלין".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סנדרס היה נשוי ארבע פעמים במהלך חייו: אשתו הראשונה הייתה סוזן לארסון בשנים 1940 עד 1949. נישואיו השניים היו לכוכבת הקולנוע ההונגרייה ז'ה ז'ה גאבור שנמשכו כ-5 שנים עד לגירושין. אשתו השלישית של סנדרס הייתה השחקנית האנגלייה בניטה הום לה היה נשוי עד למותה ממחלת סרטן העצמות. בדצמבר 1970 התחתן בפעם הרביעית, עם השחקנית מאגדה גאבור (אחותה הגדולה של אשתו השנייה ז'ה ז'ה) והתגרש לאחר כחודש וחצי. מיד לאחר מכן החל סנדרס בשתיית אלכוהול מופרזת. בערוב ימיו סבל מדמנציה ובסרטיו האחרונים ניכר עליו שסבל מחוסר יציבות בהליכה. ב-25 באפריל 1972 נמצא סנדרס מת בחדר מלון בברצלונה. ממצאים שנמצאו לאחר מותו התברר שסנדרס נטל כמויות אדירות של תרופת ברביטורט ולמעשה התאבד, לאחר שהשאיר אחריו שלושה מכתבי התאבדות. אחד מהם - בן שורה אחת - הפך לאחד ממכתבי ההתאבדות הקלאסיים של כל הזמנים:"..עולם יקר, אני מסתלק כי אני - משועמם. אני מרגיש שחייתי מספיק, אני משאיר אותך עם הדאגות שלך. בהצלחה."

גופתו של סנדרס הוחזרה לבריטניה, שם נערך לו טקס אשכבה, גופתו נשרפה ואפרו פוזר בתעלת למאנש.

על שמו סנדרס כוכב קולנוע בשדרת הכוכבים של הוליווד.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' סנדרס בוויקישיתוף