ג'וש שירמן (סדרת ספרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יהושע (ג'וש) שירמן הוא הפרוטגוניסט של סדרת ספרי מתח מאת יאיר לפיד אשר הושפע ביצירתו מעבודתם של ריימונד צ'נדלר ודשיל האמט, אבות הסוגה של הבלש הפרטי הקשוח (Private Eye או Hard Boiled Detective) בספרות האמריקנית[1].

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'וש שירמן הוא בלש פרטי ובלש משטרה לשעבר. דמותו של שירמן נוצרה בהשראת יוצרו של הבלש הפרטי פיליפ מרלו, הסופר ריימונד צ'נדלר, אשר שנא עובדות יבשות ועל כן מיעט בפרטים ביוגרפים ברורים לגבי הגיבור שלו[2]. עם זאת לאורך סדרת הספרים מתגלה לקורא כי שירמן, שהוא בשלהי שנות השלושים לחייו בספר הראשון בסדרה, "הראש הכפול", ובשלהי שנות הארבעים לחייו בשני הספרים האחרים, הוא גבר גבוה, גדל גוף וחזק, אולם לפיד מתארו תמיד כמי שנגרר לפעולה מתוך כורח ולא מתוך רצון[3] וכמי שנאבק ללא הצלחה במשקל עודף[4].

שירמן הוא יליד תל אביב ואביו עיתונאי חוקר ותיק ובעל שם. בנעוריו נהג להתאמן באגרוף[5] וקרב מגע[6]. את שירותו הצבאי עשה שירמן בגולני, שם הוכשר כלוחם ועבר קורס מ"כים חי"ר[7]. לאחר מכן יצא לקורס קציני חי"ר ועם סיומו שב לחטיבה כמפקד מחלקה[8]. כאיש מילואים לחם שירמן בלבנון[9]. לאחר שחרורו מצה"ל התגייס שירמן למשטרת ישראל, ובמהרה עשה לעצמו שם כשוטר קשוח[10] וישר שלו מוח אנליטי חריף. הוא שירת במשטרה כעשר שנים ופוטר לאחר שנתפס על ידי מפקד המרחב בעת שהכה עציר בחדר החקירות[11]. לאחר שעזב את המשטרה פתח משרד עצמאי לחקירות פרטיות.

לאורך סדרת הספרים מתגלה שירמן כצלף מיומן[12] הבקי היטב בשימוש באקדח, וכן כבעל מיומנות גבוהה בקרב מגע ואיגרוף. מספר לספר משתנה סוג האקדח שבידו. כך למשל:

  1. בספר "הראש הכפול" הוא משתמש באקדח חצי אוטומטי מסוג אקדח FN בראונינג בקוטר 9 מ"מ[13].
  2. בספר "החידה השישית" הוא משתמש באקדח חצי אוטומטי מסוג גלוק 17 בקוטר 9 מ"מ[14].
  3. בספר "האישה השנייה" הוא משתמש באקדח חצי אוטומטי מסוג גלוק 19 בקוטר 9 מ"מ[15].

כמו כן משתנה במהלך הסדרה סוג המכונית בה הוא נוהג. בספר הראשון בסדרה נוהג שירמן בפורד מסוג "קאפרי" מודל 1971[16]. בספר השני זוהי מכונית ביואיק מדגם "סנצ'ורי"[17]. בספר השלישי בסדרה, "האישה השנייה", נוהג שירמן בוולוו משנת 1989[18].

אחותו הקטנה של שירמן רונית, המכונה "רוני", נרצחה[19] במהלך הספר הראשון בסדרה ומותה מלווה כצל את הגיבור לאורך כל סדרת הספרים[20]. שירמן הוא גרוש[21]. וחי לבדו בדירה ברחוב מאפו בתל אביב. הוא סוליסט ומעין "זאב בודד"[22] וחבריו היחידים הם ז'אקי, עבריין שעצר כשעוד עבד בבילוש[23], וקרביץ, חברו עוד מצעירותו[24] אשר הוא קצין משטרה בכיר והיה שותפו לשעבר של ג'וש בעת שירותו במשטרה[25]. לאורך הסדרה כולה לא מוזכר שמו הפרטי של קרביץ.

במהלך סדרת הספרים מוצא עצמו שירמן מתמודד כנגד רוצח סדרתי, מלחמת כנופיות בין ארגוני הפשע המאורגן בישראל וכנופיית שודדי יהלומים.

ספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הראש הכפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הראש הכפול
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת יאיר לפיד
שפת המקור עברית
הוצאה
הוצאה זמורה ביתן
מספר עמודים 175

הראש הכפול הוא הספר הראשון בסדרת ספרי המתח מאת הסופר והעיתונאי הישראלי יאיר לפיד, המתארים את עלילותיו של הבלש הפרטי ובלש המשטרה לשעבר ג'וש שירמן. הספר יצא לאור בשנת 1989.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נפתח בעת ששירמן מבצע מעקב אחר שי טל, בעל מלטשת יהלומים, אשר היה הסמג"ד של שירמן בצבא. אשתו של טל, רינה, שכרה את שירמן לעקוב אחר בעלה משום שחשדה כי הוא מנהל רומן עם אישה אחרת. במהלך המעקב עד שירמן לכנופיית פורצים השודדים את המלטשה הנ"ל ומלטשה נוספת, וכן מוצא צעירה חסרת הכרה על הכביש. הצעירה מתגלה כרחל (רלי) שטאמפפר, בתו של הרב אהרון שטאמפפר, ראש אגודת החסידים של קהילת ליטסק בבני ברק, אשר נאנסה קרוב לשתי מלטשות היהלומים שנשדדו. עד מהרה מתברר לשירמן, אשר חוקר בעבור אביה של רחל שטאמפפר מי אנס אותה, כי הוא חשוד בביצוע השוד וכן ברצח. כאשר המשטרה וכן גורמים נוספים פותחים במרדף אחריו נאלץ שירמן להוכיח את חפותו ולגלות מי הפליל אותו.

החידה השישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החידה השישית
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת יאיר לפיד
שפת המקור עברית
הוצאה
הוצאה קשת הוצאה לאור
מספר עמודים 220

החידה השישית הוא הספר השני בסדרת ספרי המתח מאת הסופר והעיתונאי הישראלי יאיר לפיד, המתארים את עלילותיו של הבלש הפרטי ובלש המשטרה לשעבר ג'וש שירמן[26]. הספר יצא לאור בשנת 2001.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נפתח בעת שהגר הוסמן פונה לשירמן ומבקשת לשכור את שירותיו כדי לאתר את בתה, יערה, שנעלמה בעודה בת 9 מן הגן שליד ביתה בשכונת בבלי שבתל אביב. אף כי שירמן מסרב בתחילה לבקשת האם, הוא נעתר ולוקח על עצמו את הטיפול בחקירה. עד מהרה מתברר לשירמן כי יערה היא אחת משש ילדות שנעלמו החל משנת 1989 ועד לשנת 2001. גופותיהן של ארבע מן הילדות נמצאו בחולות ראשון לציון כשגרונן משוסף. עד מהרה מתברר לשירמן כי הוא במרדף אחר רוצח סדרתי החוטף ילדות ורוצח אותן.

האשה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האשה השנייה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת יאיר לפיד
שפת המקור עברית
הוצאה
הוצאה קשת הוצאה לאור
מספר עמודים 288

האשה השניה הוא השלישי בסדרת ספרי המתח מאת הסופר והעיתונאי הישראלי יאיר לפיד, המתארים את עלילותיו של הבלש הפרטי ובלש המשטרה לשעבר ג'וש שירמן. הספר יצא לאור בשנת 2006.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר נפתח בעת ששירמן, אשר מצא את עצמו ללא עבודה והרחיב עקב כך את תחום עיסוקו גם למגזר האבטחה[27], משמש כשומר ראשה של סופי קליינמן, אשתו השנייה של סוחר הסמים דוביק קליינמן. קליינמן הוא האיש שבראש ארגון פשיעה רחב היקף, העומד בפני צו הסגרה להולנד וכלוא בישראל בטרם משפטו. בני הנדל, עורך דינו של קליינמן, רוצה בשירותיו של שירמן משני טעמים. האחד הוא חששו כי נחי אביחיל, ראש ארגון הפשע המתחרה, אשר כנגדו הוא מנהל מעין "מלחמה", הכוללת חיסולים והתנקשויות בחברים בכירים בארגון ובהם אביו של אביחיל, עלול לפגוע בסופי כנקמה. הטעם השני הוא הפחד של קליינמן שמא סופי בוגדת בו עם מאהב בשעה שהוא בכלא. בתחילה שירמן נרתע מן העבודה בעבור קליינמן, אולם בשל העובדה כי הוא נותר ללא עבודה אחרת הוא מסכים. מהר מאוד מוצא עצמו שירמן בעיצומו של רומן אהבים עם סופי, אותה הוא אמור לאבטח. באחד הלילות ישנו חשד לפריצה לוילה בה גרה סופי בתל ברוך. אף כי אין בחשד ממש העימות שפורץ עקב כך בין שירמן לסופי מביא לסיום פרשיית האהבים[28]. זמן קצר אחר כך נרצחת סופי באכזריות. רימון יד שהושלך לעברה בכניסה לביתה הורג אותה במקום. קליינמן, בעלה הכלוא אשר זועם על ג'וש בשל הרומן שניהל עם אשתו, פוקד על שניים מן הבריונים שעובדים עבורו, סרגיי 1 וסרגיי 2 להכות את שירמן. על אף זאת שוכר קליינמן את שירמן למצוא את מי שרצח את אשתו. במקביל מנהל שירמן, עבור אלה, זונה לשעבר, חקירה כדי לאתר את אחותה התאומה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יאיר לפיד, השקספיר של הבלשים, באתר ynet, 18 בספטמבר 2005
  2. ^ נועה מנהיים, בעלה של ליהיא, לרשימת רבי המכר, באתר ynet, 25 בנובמבר 2001
  3. ^ מיכל ארבל, חוקר פרטי, עבודה של גברים אמיתיים, וואלה, ‏ 31.01.2006.
  4. ^ יאיר לפיד מוציא ספר מתח חדש בהוצאת קשת, באתר הארץ, 7 בנובמבר 2001.
  5. ^ יאיר לפיד, הראש הכפול, הוצאת זמורה ביתן, 1989, עמוד 150.
  6. ^ יאיר לפיד, הראש הכפול, הוצאת זמורה ביתן, 1989, עמוד 62.
  7. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 8, "עשרים וחמש שנה קודם, שבועיים לפני השחרור מגולני, העברתי את התיק הרפואי שלי מהבסיס לבקו"ם, בסעיף "הערכה פסיכיאטרית" היה כתוב: "מתקשה בקבלת סמכות", מה שהייתה דרך קלינית להגיד שאני מגיב רע מאוד להוראות".
  8. ^ יאיר לפיד, הראש הכפול, הוצאת זמורה ביתן, 1989, עמוד 38, "אני הייתי מ"מ באותה חטיבה שאתה היית סמג"ד שלה".
  9. ^ יאיר לפיד, האשה השניה, קשת הוצאה לאור, 2006, עמוד 164, "אנחנו מתקרבים לראש- פינה, אחר כך חותכים דרך הכביש החיצוני שבו יש את המשטרה ושתי המסעדות הקטנות שהיינו הולכים אליהן לאכול שקשוקה כשהיינו חוזרים מהמילואים בלבנון".
  10. ^ שירי לב-ארי, יומנו של גבר גבר, באתר הארץ, 22 במרץ 2006, "הבלש ג'וש שירמן הוא מין גבר ישן-חדש כזה".
  11. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 79, "אלו היו החיים שלי, עד הרגע שבו שלחתי מרפק לתוך הפנים של סוחר סמים בן תשע עשרה בלי לדעת שמאחורי הראי של חדר החקירות עומד מפקד המחוז עם שני עיתונאים".
  12. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 213, "אני די טוב עם אקדח גם בטווחים ארוכים יותר, אבל מהמרחק הזה לא יכולתי להחטיא".
  13. ^ יאיר לפיד, הראש הכפול, הוצאת זמורה ביתן, 1989, עמוד 67.
  14. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 145.
  15. ^ יאיר לפיד, האשה השניה, קשת הוצאה לאור, 2006, עמוד 72.
  16. ^ יאיר לפיד, הראש הכפול, הוצאת זמורה ביתן, 1989, עמוד 11.
  17. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 26.
  18. ^ יאיר לפיד, האשה השניה, קשת הוצאה לאור, 2006, עמוד 20.
  19. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 10, "רוני, אחותי, התגוררה באגף התת-קרקעי של בית הקברות בקרית שאול מזה עשר שנים. שוטר מושחת בשם גולדשטיין רצח אותה בגלל תיק שחקרתי".
  20. ^ אריאנה מלמד, הלוזר ואני, באתר ynet, 20 בינואר 2006
  21. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 65.
  22. ^ אהוד אשרי, עיתונאות מנומסת, באתר הארץ, 11 במרץ 2006, "לונדון השתמש בגיבור ספריו של לפיד, ג'וש שירמן, כדי להגיד משהו על לפיד עצמו: "שירמן הוא כל מה שאתה לא. הוא לא רוצה להתחבב, לא שם דאם, ואתה כל הזמן שם"."
  23. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמוד 127.
  24. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמודים 16-17.
  25. ^ יאיר לפיד, החידה השישית, קשת הוצאה לאור, 2001, עמודים 27-28.
  26. ^ גל פרל פינקל, כל האקשן בספר לא יעזור אם העלילה לא חכמה, באתר זמן ישראל, 4 באפריל 2021.
  27. ^ יאיר לפיד, האשה השניה, קשת הוצאה לאור, 2006, עמוד 17, "כך שהחלטתי להרחיב את העסק וברגע של השראה שלחתי את עצמי לקורס מתקדם של אבטחת-אישים בחוף פלמחים. במשך עשרה ימים קפצנו ממכוניות נוסעות, עבדנו על תרגילי "תוציא לו את הסכין מהיד ותשבור לו את קנה-הנשימה" והתאמנו בחילוץ מהיר של הלקוח ממקומות סגורים. באופן מפתיע, די נהניתי מזה. אבטחה היא לא עסק מורכב. אתה צריך לדעת לירות, להרביץ ולדבר בנימוס. היו לי לפחות שניים מתוך השלושה.".
  28. ^ יאיר לפיד, האשה השניה, קשת הוצאה לאור, 2006, עמוד 31.