ג'יי מייקל סטרזינסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יי מייקל סטרזינסקי
לידה 17 ביולי 1954 (בן 69)
פטרסון, ניו ג'רזי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת סן-דייגו, Matawan Regional High School, Chula Vista High School, Southwestern College עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Kathryn M. Drennan (19832008) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס הוגו להצגה הדרמטית (1996, 1997)
  • פרס אינקפוט (1994)
  • פרס ברדבורי עריכת הנתון בוויקינתונים
www.jmsnews.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וזף מייקל סטרזינסקיאנגלית: Joseph Michael Straczynski, נולד ב-17 ביולי 1954) הוא סופר, תסריטאי, מפיק, מחזאי, קומיקסאי ועיתונאי אמריקני, זוכה פרס ע"ש ריי ברדבורי לספרות כמו גם שני פרסי הוגו. עבודתו משתרעת על פני מגוון מדיות: סדרות טלוויזיה, נובלות ספרותיות, קומיקס ותסכיתי רדיו.

מאז 1984[1] נוהג סטרזינסקי לשתף את מעריציו בקבוצות דיון באינטרנט, ונותן להערותיהם להשפיע על טון סדרותיו. ניתן לו קרדיט כמפיק הטלוויזיה הראשון שיוצר קשר עם מעריציו.

תחילת חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרזינסקי נולד בפטרסון, ניו ג'רזי לאוולין וצ'ארלס סטרזינסקי, קתולים ממוצא בלארוסי-פולני. סביו היגרו לאמריקה לאחר המהפכה הרוסית. אביו נולד בארצות הברית, אך חי בפולין ובגרמניה[2]. בילדותו גדל סטרזינסקי הצעיר במקומות כאילינוי, דאלאס וקליפורניה. לסטרזינסקי תעודת בוגר אוניברסיטה בפסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה וספרות מאוניברסיטת המדינה של סן דייגו. בתקופת לימודיו הוא כתב מאמרים רבים לעיתון האוניברסיטה, "האצטק היומי", עד שהעיתון כינה אותו בהלצה "הג'ו היומי".

סטרזינסקי כתב את המחזה הראשון שלו בגיל 17, סיטקום ראשון בגיל 21 ומכר את התסריט הקולנועי הראשון שלו בגיל 24. בהגיעו לגיל 28, כבר ניתן לו קרדיט על תסריטי סדרות טלוויזיה ורדיו, תריסר מחזות ומעל ל-150 מאמרי מגזינים. כמו כן, הוא הופיע במספר כנסים והרצאות והעביר שיעורים באומנותו.

טלוויזיה ורדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרזינסקי החל לכתוב למדיום הטלוויזיוני בשנת 1983, החל מסדרות אנימציה וכלה בסדרות לייב אקשן, כאשר פילס את דרכו ככותב צוות עד להיותו מפיק בפועל. בשנות ה-80 היה סטרזינסקי שותף לכתיבתן של סדרות כ"הי-מן ושליטי היקום", "מכסחי השדים - האמיתיים", "אזור הדמדומים" המחודש, "ווקר", "ג'ייק והשמן", "רצח במשיכת קולמוס" ו"קפטן כוח וחיילי המחר".

סטרזינסקי הוא היוצר, הכותב הראשי והמפיק בפועל של סדרות המדע בדיוני "בבילון 5", סדרת ההמשך "קרוסייד" וכן הסדרה הפוסט-אפוקליפטית "ג'רמיה". סטרזינסקי כתב 92 מתוך 110 פרקים לבבילון 5, כמו גם שיא שטרם נשבר של 59 פרקים רצופים בעונות השלישית, הרביעית והחמישית (למעט פרק אחד).

בשנת 2004, פנו אולפני סרטי פרמאונט לסטרזינסקי בהצעה להפיק את "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", אולם הוא סירב. בשנת 2005 הוא החל בכתיבת תסריטים נוספים לסדרת בבילון 5[3], פרויקט שהסתיים ביוני 2008.

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרזינסקי עבד גם בסרטי קולנוע וטלוויזיה. בנוסף לשישה סרטים המבוססים על סדרת "בבילון 5", הוא כתב את התסריט לסרט הטלוויזיה "המקרה המוזר של ד"ר ג'קיל ומר הייד" עבור רשת Showtime, המבוסס על ספרו של רוברט לואיס סטיבנסון, כמו גם סרט לסדרת "רצח במשיכת קולמוס", אותו גם הפיק.

החל מ-2006, שינה סטרזינסקי את מעמדו לכותב תסריטים מהשורה הראשונה, כאשר עבד עם שחקנים ובמאים כקלינט איסטווד, אנג'לינה ג'ולי, בראד פיט, טום הנקס, ג'ון מלקוביץ', פול גרינגראס, רון הווארד, האחיות וצ'אוסקי, וולפגנג פטרסן והמפיק ג'ואל סילבר.

ביוני 2006, רכשו אולפני יוניברסל את הזכויות להפקת מותחן קולנועי על פי תסריטו של סטרזינסקי, "ההחלפה", שאותו ביים קלינט איסטווד. הסרט נבחר להשתתף בפסטיבל הקולנוע בקאן בשנת 2008. ביוני 2007 החל סטרזינסקי לעבוד על תסריט לסרט לייב אקשן שיעסוק בדמות הקומיקס הגולש הכסוף.

ביוני 2008, ציין מגזין וראייטי את שמו של סטרזינסקי כאחד מעשרת התסריטאים המשפיעים ביותר בתעשייה, אשר עובד בימים אלה על מספר תסריטים, בהם עיבוד קולנועי ל"העדשאי"[4]. באוקטובר 2008 נודע כי סטרזינסקי עובד על עיבוד קולנועי מחודש לסרט המדע בדיוני הקלאסי "הכוכב האבוד".

ספרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרזינסקי כתב שלוש נובלות אימה (Demon Night, Othersyde, Tribulations), כמו גם 20 סיפורים קצרים שאותם אסף לשני מקבצים – "Tales from the New Twilight Zone" ו-"Straczynski Unplugged". הוא כתב את סיפור המסגרת לתשעה ספרים בסדרת "בבילון 5" ופיקח אישית על שלוש נובלות המבוססות על הסרטים "בבילון 5: בהתחלה", "בבילון 5: החלל השלישי" ו"בבילון 5: קריאה לנשק". הוא אף כתב ארבעה סיפורים קצרים על הסדרה.

סטרזינסקי גם כותב טורים ומבקר ספרותי בכתבי עת כלוס אנג'לס טיימס, טיים מגזין, "לוס אנג'לס הראלד אקזמינר" ו"מגזין אזור הדמדומים". הוא כתב את "הספר השלם לתסריטאות" (ISBN 1-85286-882-1), המשמש כחומר למידה בסדנאות לתסריטאות.

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרזינסקי נודע כחובב קומיקס, והחל לכתוב חוברות קומיקס עוד בשנות ה-80. עבודותיו המוקדמות כוללות את "Teen Titans Spotlight #13", "The Twilight Zone #2", "Star Trek #16", "Babylon 5 #1" וכן את המיני סדרה "Babylon 5: In Valen's Name".

בשנת 1999 החל לכתוב את חוברות הקומיקס "Rising Stars" של חברת אימג' קומיקס, עד ליצירת חותם משלו, "Joe's Comics", שבו כתב את המיני סדרה "Midnight Nation". או-אז, החתימה אותו מארוול קומיקס לליין חוברות "ספיידרמן המדהים", בשנים 20012007. מאז כתב לחוברות נוספות בחברה, בהן "ארבעת המופלאים" ו"תור".

נכון ל-2010, החוזה של סטרזינסקי עם מארוול הסתיים, והוא כותב עבור חברת DC קומיקס בסדרת חוברות "האמיצים והנועזים", "וונדר וומן" (החל מחוברת מספר 600) ו"סופרמן" (החל מחוברת מספר 700 וסדרת "סופרמן: ארץ-1")[5].

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרזינסקי קיבל הוקרה על עבודותיו במדיומים השונים.

אסטרואיד שהתגלה בשנת 1992 במצפה הכוכבים הלאומי קיט-פיק נקרא על-שמו, 8379 סטרזינסקי[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]