ג'מבטיסטה וארסקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'מבטיסטה וארסקו
Giambattista Varesco
לידה 26 בנובמבר 1735
טרנטו, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוגוסט 1805 (בגיל 69)
זלצבורג, האימפריה האוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות אידומניאו, האווז מקהיר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האב גַ'מְבַּטיסְטָה[1] וָארֶסְקוֹאיטלקית: Giambattista Varesco; ‏26 בנובמבר 173525 באוגוסט 1805) היה כומר, מוזיקאי, משורר וכן, העיסוק שפרסם את שמו מעל לכל, לבריתן למוצרט. וארסקו כיהן ככומר בקאפלת החצר של זלצבורג משנת 1766.

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה השלמה היחידה של וארסקו עם מוצרט היא הלברית לאידומניאו. האווז מקהיר (L'oca del Cairo) הבלתי גמורה איננה מוכרת ברבים. וארסקו גם ערך את הלברית של מטסטאזיו ל"המלך הרועה", אחת האופרות הפחות חשובות של מוצרט.

ההזמנה ל"אידומניאו" הגיעה אל מוצרט בשנת 1780 והמזמין היה קרל תאודור, הנסיך הבוחר של בוואריה (חצרו במינכן שילמה לווארסקו 90 גולדן). לאופולד מוצרט שימש כאיש-קשר מקומי לבנו. ההתכתבות ביניהם מלמדת רבות על שיתוף הפעולה בין מוצרט לווארסקו ועל מורת רוחו של מוצרט מאורך הטקסט. וארסקו דרש בעקשנות, שהלברית שלו תתפרסם במהדורה הראשונה ללא קיצורים, אך מוצרט ראה בדרישתו זו תירוץ להרשות לעצמו להכניס בה שינויים בלי להתייעץ עם הלבריתן. לנגד עיניו עמד הצורך לקצר, מתוך ראיית פרטים קטנים, כמו ווקאלים צליליים, לצד פרטים גדולים כמו הנוחות הבימתית והרושם הבימתי הכללי. כפי שכתב לאביו, לא עלה כלל על דעתו, אף לא בחלום הלילה, לחבר מוזיקה לכל הבתים שווארסקו כתב למקהלות.[2]

בניגוד לתיעוד המפורט של שיתוף הפעולה העגום הזה, אין בנמצא שום רשומות בכתב לגבי עבודתו המשותפת של מוצרט עם הלבריתן הגדול ביותר שלו, לורנצו דה פונטה, שמשרדו נמצא מרחק הליכה קצר ממקום מגוריו של מוצרט בווינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לשמו הפרטי יש עוד כמה גרסאות: "ג'אנבטיסטה", "ג'ובאני בטיסטה" ו"ג'ירולאמו ג'ובאני בטיסטה". יש שמתייחסים אליו בצורה האיטלקית של תוארו, Abate, ובמקרים אחרים בצורה הצרפתית, Abbé, שניהם תארים לכומר קתולי
  2. ^ אלפרד איינשטיין, "מוצרט", עמ' 398