ג'נדרקוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טרנסג'נדריותטרנסג'נדריות
ערך זה הוא חלק מסדרת ערכים
בנושא זהות מגדרית
עוד בנושא
פורטל להט"ב

גֶ'נְדֶרְקְוִויראנגלית: Genderqueer; לרוב ניתן להחלפה עם א-בינארי) הוא מי שזהותו המגדרית אינה רק "גבר" או רק "אישה". הזהות המגדרית הג'נדרקווירית עשויה להיות מורכבת מזהות כגבר וכאישה יחד, בשילובים שונים, או שונה ונפרדת לחלוטין משתיהן. זהות ג'נדרקווירית עשויה אף להשתנות מביטוי מגדרי אחד לאחר (Genderfluid).

כיוון שהזהות המגדרית של ג'נדרקווירים לא תואמת למגדר שיוחס להם בלידה (בן או בת), ג'נדרקווירים נחשבים לרוב כחלק מהקשת הטרנסג'נדרית.

אופי הזהות המגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים המזדהים כג'נדרקוויר עשויים לחשוב על עצמם כאחד או יותר מהדברים הבאים:

  • גבר ואישה בו-זמנית (ביג'נדר)
  • כל-מגדריים (פאנג'נדר)
  • חסרי מגדר (אג'נדר)
  • נעים בין מגדרים, נזילים או חופשיים מגדרית. ישנן מיקרו תוויות המתארות באופן ספציפי יותר את המגדרים שאנשים אלו עשויים לנוע ביניהם (ג'נדרפלואיד)
  • בעלי מגדר שלישי הנפרד לחלוטין מהשניים המוכרים
  • שאינם 100% ממגדר מסוים, השתייכות למגדר מסוים וא-מגדריות או מגדר נוסף בו זמנית (דמיג'נדר)
  • חלקית גבר, חלקית אישה (אנדרוגין)
  • מטרייה של זהויות מגדריות המתוארות במונחים מחוץ להבנה האנושית הסטנדרטית של מגדר. זהויות מגדריות אלו מוגדרות בדרך כלל באופן מטפורי ביחס לבעלי חיים, צמחים, דברים או מאפיינים חושיים ולא זכר או נקבה (Xenogender)
  • זהות מגדרית א-בינארית אשר עשויה להיות קשורה גם לחוסר מגדר, ומקושרת לרוב למגדר "נייטרלי" (Neutrois)
דגל גאווה ג'נדרקווירי
קונצ'יטה וורסט, דראג קווין אוסטרית המופיעה כאישה ג'נדרקווירית

אין מדובר בהכרח במראה חיצוני או גופני, אלא בזהות אישית בלבד, גם אם במקרים מסוימים המגדר בא לידי ביטוי באופן חיצוני או גופני. קיימים ג'נדרקווירים שנראים כפי שמקובל להיראות בחברה הכוללת, ואחרים שנראים כבין המגדרים, כבלתי ניתנים לתיוג, כבעלי מגדר שאינו תואם את ייעודם המגדרי, או אפשרויות אחרות.

המושג באנגלית "ג'נדרקוויר" מורכב מהמילה ג'נדר (Gender), שפירושה מגדר - זהותו המגדרית של האדם כמושג חברתי (בניגוד לזהות המינית הביולוגית) וקוויר (Queer) - מונח שבראשיתו נועד לתאר מוזרות, או חריגות מינית, וכיום משמש כמונח שמייצג זהויות או התנהגויות מיניות או מגדריות השונות מן ההטרונורמה, ומתייחסת לעיתים לכל הלסביות, הומוסקסואלים, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים, טרנסקסואלים וזהויות אחרות (להט"ב).

הזהות הג'נדרקווירית נופלת תחת המטרייה הטרנסג'נדרית, מונח שכולל בתוכו כל זהות מגדרית אשר שונה מן המגדר שהועידו לאדם בעת לידתו[1][2]. אולם אנשים שמזדהים כטרנסג'נדרים אינם בהכרח מזדהים כג'נדרקווירים - זהותם המגדרית של מרבית הטרנסג'נדרים היא "גבר" או "אישה".

ג'נדרקווירים אינם רואים עצמם כבעלי זהות גברית או נשית באופן מוחלט, והם אינם מוצאים עצמם בתוך הדואליות של המגדר. אין במינוח מטרה להפוך זהויות מגדריות אחרות לבלתי-לגיטימיות, אלא פשוט להרחיב את הלגיטימיות לכל הזהויות במקום להגביל אותה לחלקן.

ישנם ג'נדרקווירים מסוימים הבוחרים לעבור טיפול הורמונלי או ניתוחים מסוימים על מנת להתאים את המראה הגופני שלהם למגדר הדומיננטי שלהם, או על מנת להשיג מראה של טשטוש-מגדרי. עם זאת, בניגוד למרבית הטרנסקסואלים, לא כל הג'נדרקווירים בוחרים לעבור ניתוחים או טיפול הורמונלי וההחלטה לעבור אותם משתנה מאדם לאדם. גם הומוסקסואליות אינה קשורה לג'נדרקווריות, שכן נטייה מינית אינה קשורה לזהות מגדרית.

ההבדל המהותי בין זהות קווירית לג'נדרקווירית היא שבעוד שזהות קווירית עשויה לכלול שונות או נזילות בתחומי מגדר, משיכה, הרגלים מיניים וחברתיים, זהות ג'נדרקווירית עוסקת בשונות מגדרית בלבד, שונות שלעיתים מתבטאת בחוויית מגדר כנזיל, שאינו גברי או נשי. למשל, אדם שחווה את עצמו כגבר ב-75% מזמנו, וכאישה בשאר.

ג'נדרקווירים דוברי אנגלית בוחרים פעמים רבות להשתמש בשמות תואר שאינם זכריים או נקביים, בין אם ב-They לגוף יחיד המקובל ובין אם בניאופרונונס כגון Ze או Hir. השפה העברית היא שפה מחויבת מגדר. לכן, ישנם ג'נדרקווירים דוברי עברית הבוחרים להשתמש בלשון פנייה מעורבת, המערבת לשונות "את" ו"אתה", וזאת בהתאם לסיטואציה או לתחושה הפנימית שלהם. עם זאת, קיימים ג'נדרקווירים הבוחרים להישאר עם לשון הפנייה אשר מתאימה לייעודם המגדרי, או כאלו שבוחרים בלשון ההפוכה לו.

ג'ק מונרו, בלוגרית ומחברת ספרי בישול, מזדהה כג'נדרקוויר, ושינתה את שמה, שהיה במקור מליסה, לשם ג'ק שהוא פחות נשי. בשנת 2015 תבעה את עיתון הדיילי מייל על מאמר שבו כונתה "מליסה".

המושג "ג'נדרקוויר" הוא מושג חדש יחסית בשיח המגדרי. נעשה בו שימוש לראשונה באמצע שנות התשעים, והוא הפך לפופולרי בשנת 2002 עם פרסום הספר "Genderqueer: Voices Beyond the Sexual Binary". עם זאת, ביטויים של טשטוש הזהות המגדרית וערעור על הגבולות הנוקשים של מושג המגדר, ניתן למצוא כבר זמן רב לפני טביעת המושג, למשל, בכתביו של הסופר והחוקר לזלי פיינברג שהוא עצמו ג'נדרקוויר. בסרט "ויקטור ויקטוריה" הנוגע בנושא, בגלאם רוק אצל דייוויד בואי ואנני לנוקס, ובמקומות אחרים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות א-בינאריות מופיעות, בין השאר, ביצירות הבאות:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Joan Nestle, Clare Howell, Riki Wilchins, Gender Queer. Voices From Beyond the Sexual Binary, Alyson Books, New York, 2002
  • Susan Stryker, Stephen Whittle, The Transgender Studies Reader, Routledge, New York, 2006
  • לזלי פיינברג, סטון בוץ' בלוז (מאנגלית: יסמין פיאמנטה; עריכת תרגום: אפרת רותם), פתח תקווה: סיטרא אחרא, 2005

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'נדרקוויר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]