גביע ציד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גביע ציידים)
ראש מפוחלץ של אייל קורא וקרני איילים נוספים
צייד ספורטיבי עם היפופוטם שאותו צד.

בציד ספורטיבי, (באנגלית: Trophy hunting) שלל הציד הוא חלק או מזכרת מבעל חיים שניצוד על ידי הצייד ומוצג לראווה כהוכחה להצלחת הציד. ציידים ספורטיביים הרוצים להציג את שללם מחפשים בדרך בעלי החיים גדולים ומרשימים, כגון פריים או אייליים בעלי קרניים[1] גדולות, דובים ואריות גדולים, פילים ענקיים עם חטים ארוכים, קרנפים והיפופוטמים. במסגרת זו נכלל גם דיג ספורטיבי ובו המוצג הוא דג מפוחלץ, כאשר הדגים הנחשקים הם דגים גדולים במיוחד או דגים מרשימים דוגמת דג-חרב ומפרשנים.

בדרך כלל רק חלק מבעל החיים נשמר להצגה, לרוב הראש, העור והקרניים (שאר חלקי הגוף והבשר בדרך כלל מעובדים למזון), אם כי לעיתים כל בעל החיים נשמר כפוחלץ. השלל מוצג בדרך כלל לראווה בביתו או משרדו של הצייד, לעיתים בחדר מיוחד לשם כך, שנקרא "trophy room" או "game room" (באנגלית, game פירושו הוא גם בעל חיים המשמש מטרה לציד) או "gun room", שם מוצגים לצד שללי הציד גם כלי הנשק (רובה ציידים מסוג רובה ציד או רובה צלפים בדרך כלל) של הצייד.

לציד ספורטיבי למטרת השגת שלל יש תומכים ומתנגדים. המתנגדים מנמקים את התנגדותם לציד שכזה בכך שמלבד התנגדות כללית לציד והריגת בעלי חיים, ציד למטרת הצגת השלל פוגע באוכלוסיית בעלי החיים ובמיוחד בזכרים הכשירים גנטית, ובכך מדלל את האוכלוסיות ומסכן את המשך קיומן. פתרון חלקי לבעיה זו הוא ציד ספורטיבי בחוות או שמורות פרטיות, בהן בעלי חיים מגודלים כדי להוות מטרה לציד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גביע ציד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כאן המונח "קרניים" כולל הן קרניים אמיתיות והן אנטלרים, מבנים דומים מבחינה תפקודית אך שונים מבחינת המבנה, שנפוצים בקרב האייליים.