גד אלמלח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גד אלמלח
Gad Elmaleh
לידה 19 באפריל 1971 (בן 52)
קזבלנקה, מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה, מרוקו, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • קור פלורן
  • Lycée Lyautey עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג שארלוט קסיראגי עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Raphaël Elmaleh עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה קצין מסדר האמנויות והספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.gadelmaleh.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גד אלמלחצרפתית: Gad Elmaleh, נהגה: "אלמלה"; נולד ב-19 באפריל 1971 בקזבלנקה, מרוקו) הוא קומיקאי, שחקן, במאי וזמר יהודי צרפתי ממוצא מרוקאי. אלמלח נחשב אחד הקומיקאים המובילים בצרפת, בה הוא מוכר בזכות מופעי הסטנדאפ וסרטיו שזכו להצלחה ובהם שיחק הן בתפקידים קומיים והן רומנטיים.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גד אלמלח נולד בקזבלנקה, מרוקו למשפחה יהודית-ברברית[1]. הוא למד בבית ספר יסודי ברובע מעאריף. את חינוכו העל-יסודי השלים בבית הספר היהודי מיימונידיס (הרמב"ם), בו לומדים יהודים ומוסלמים, ולאחר מכן בתיכון ליוטה (Lyautey). אלמלח דובר ערבית מרוקאית, צרפתית, עברית ואנגלית.

אביו היה פנטומימאי, ואלמלח רצה החל מגיל צעיר להיות שחקן. בגיל 17 הוא עזב את מרוקו לטובת מונטריאול, קנדה. הוא שהה במונטריאול במשך כארבע שנים בהן למד מדע המדינה כסטודנט, אך עזב ללא שהשלים את התואר. הוא עבד ברדיו, כתב סיפורים הומוריסטים והופיע במועדוני לילה.

בשנת 1992 עבר לפריז, שם למד במשך כשנתיים וחצי בבית הספר היוקרתי למשחק "לה קור פלורנט" (אנ').

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 החל לראשונה להופיע בהופעת יחיד בשם Décalages. בשנת 1996 כיכב לראשונה בסרט קולנוע בשם Salut cousin!‎. בשנת 1998 הופיע בסרט הקולנוע הצרפתי "L'homme est une femme comme les autres".

אלמלח הופיע בשלוש הופעות יחיד ובעשרות סרטים ותוכניות טלוויזיה, בין הבולטים בהם: Olé!‎ עם ז'ראר דפארדיה, La Doublure (שודר בישראל בשם "מאהב בהשאלה") ו-Hors de prix ("בחורה זהב").

בשנת 2003 הופיע בתפקיד הראשי בקומדיה Chouchou של הבמאי מרזק אלוש, עמו כתב את התסריט. על תפקידו בסרט, בו גילם אישה טרנסית אלג'יראית המגיעה לפריס בחיפוש אחר אחיינה, היה מועמד לפרס סזאר עבור השחקן הטוב ביותר באותה שנה.

אלמלח הופיע גם מחוץ לצרפת, בעיקר בארצות דוברות צרפתית כגון קנדה, בלגיה, שווייץ ומרוקו וגם בארצות הברית ובישראל. הוא הנחה את טקס פרסי הסזאר (המקבילה הצרפתית לפרס אוסקר).

בשנת 2009 ביים את סרטו הראשון קוקו (אנ'). ב-2014 ביים סרט תעודה ביוגרפי בשם 10 Minutes in America.

משנת 2010 לוהק למספר תפקידים בסרטים אמריקאים מצליחים, בהם חצות בפריס בבימויו של וודי אלן והרפתקאות טינטין: תעלומת החד-קרן בבימויו של סטיבן ספילברג. בשנת 2010 הופיע בסרט הדרמה ההיסטורי נקודת איסוף המתאר את פרשת גירוש היהודים מפריז.

בשנת 2016 גילם את מואי במיני-סדרה האמריקאית "משבר בשש סצנות" שיצר וודי אלן לפריים וידאו.

בשנת 2018 נטפליקס העלו את ״חלום אמריקאי״ צילום מופע סטנדפ שלו בניו יורק בשפה האנגלית.

בשנת 2019 כיכב בתפקיד עצמו בסדרת הטלוויזיה הקומית האמריקאית-צרפתית Huge en France ("גדול בצרפת") (אנ'), שיצר ביחד עם אנדרו מוגל וז'רארד פול עבור נטפליקס. בסדרה מגלם ג'ורדן ור הוב את בנו של אלמלח[2]. כן משתתף בה ג'רי סיינפלד בהופעת אורח.

בשנים 2020 ו-2021 דיבב את קולו של "גרו" בפסי הקול בשפה הצרפתית של סרטי המיניונים, בהם המיניונים: עלייתו של גרו.

גד אלמלח בהקרנת הבכורה של הסרט הרפתקאות טינטין: תעלומת החד-קרן (2011)

הכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2006 קיבל תואר אבירות במסדר האמנות והספרות של הרפובליקה הצרפתית. בינואר 2007 נבחר לאיש המצחיק ביותר בצרפת בתחרות מול 49 קומיקאים אחרים. בשנת 2011 היה מועמד לפרס ההיתולי Gérard du cinéma בתור "השחקן שנהג להצחיק אותנו ועכשיו הוא סתם מעצבן" על תפקידו בסרט נקודת איסוף.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלמלח הואשם מספר פעמים בגנבה ספרותית, כי קטעים מהופעותיו נלקחו מבדרנים אמריקאים כמו ג'ורג' קרלין וסטיבן רייט[3]. ב-2019 החליט מועדון הקומדיה "בורדל" במונטריאול שבקוויבק לאסור את הופעותיו שם.[4]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לגד אלמלח אח בשם אריה (צר'), שאף הוא קומיקאי.

בשנת 2001 התחתן עם השחקנית אן ברושה (Anne Brochet) ולשניים נולד בן בשם נח (Noé). בהמשך נפרדו בני הזוג.

מ-2011 היה אלמלח במערכת יחסים עם שארלוט קסיראגי, בתה של קרוליין, נסיכת הנובר, ונסיכת מונקו.[5] ב-17 בדצמבר 2013 נולד לזוג בן משותף, רפאל. הם נפרדו ב-2015. ב-2022 בעיקבות הסרט שצילם צצו שמעות שהוא התנצר. מה שהובהר על ידו כלא נכון. [6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גד אלמלח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]