מוזיקת גוספל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גוספל)
ערך שניתן לשפר את מקורותיו
בערך זה יש מקורות, אבל ניתן וכדאי לשפר את המקורות שכבר קיימים בו.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך שניתן לשפר את מקורותיו
בערך זה יש מקורות, אבל ניתן וכדאי לשפר את המקורות שכבר קיימים בו.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
גוספל
מקורות סגנוניים מזמורי דת נוצריים • ספיריטואלז
מקורות תרבותיים

תחילת המאה ה-17, סקוטלנד

תחילת המאה ה-20, דרום ארצות הברית
מוצא ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלים שירהפסנתראורגן האמונדגיטרהכלי נשיפהתופיםבס
פופולריות מיינסטרים בינלאומית
נגזרות מוזיקת נשמהR&Bרוק אנד רולקאנטרי
תת-סוגות
גוספל עירוני עכשווי • גוספל דרומי
סוגות היתוך
מוזיקת קאנטרי נוצרית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזיקת גוספל היא מוזיקה דתית נוצרית ולה מספר סוגות. מטרתה היא להביע אמונה אישית או ציבורית ודבקות ב"חיים נוצריים" ובמקביל לתת חלופה דתית נוצרית למוזיקה הפופולרית החילונית. שתי הסוגות מהן נוצר הגוספל הן הספיריטואלז - שירת העבדים האפרו-אמריקאים שהגיעה עימם מאפריקה והתפתחה בארצות הברית; ומזמורי הדת הכנסייתיים שהגיעו לארצות הברית מאירופה. שני הזרמים הללו שימרו את יחודם אך גם הושפעו אחד מהשני ובימינו ניתן למצוא את סוגיה השונים של מוזיקת הגוספל בצמתים שונים לאורך הדרך שבין שני הקצוות המקוריים.

כמו סוגים אחרים של מוזיקה נוצרית, היצירה, הביצוע, המשמעות ואפילו ההגדרה של מוזיקת הגוספל משתנים בהתאם לתרבות ולהקשר החברתי. מוזיקת הגוספל נוצרת ומבוצעת למספר מטרות: דתיות, טקסיות, למטרות הנאה וכמוצר בידורי שיווקי. הרעיון המרכזי העובר כחוט השני במילים ובלחן של מוזיקת הגוספל הוא האדרה, שבח ותודה לאלוהים, לישו ולרוח הקודש והטפה לחיזוק האמונה באל.

המונח גוספל הוא השם האנגלי לבשורות הנוצריות. ארבע הבשורות הן מהמרכיבים המרכזיים בברית החדשה ומתארות את לידתו, חייו, תורתו, צליבתו ותחייתו של ישו הנוצרי מנקודת מבטם של מספר דמויות בחייו.

סגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לומר, בקווים כלליים, כי השירה היא המאפיין הדומיננטי במוזיקת הגוספל ולעיתים קרובות היא מבוצעת תוך שימוש נרחב בהרמוניה. פעמים רבות נעשה שימוש במקהלה, הן בשירה המובילה והן בליווי ווקאלי לסולן. הכלים המובילים בליווי השירה הם בדרך כלל קלידים כגון: פסנתר ואורגן האמונד וגם כלי נשיפה, תופים, גיטרה (ואף גיטרה חשמלית בגוספל המודרני יותר) וגיטרה בס.

הגוספל העכשווי כולל את תת-הסוגות: גוספל עירוני עכשווי (מכונה לעיתים "גוספל שחור " Black Gospel"), גוספל דרומי ו"גוספל מודרני" הידוע יותר בשם מוזיקה נוצרית עכשווית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונצרט של מוזיקת גוספל

כבר מייסוד הכנסיות הראשונות הייתה המוזיקה חלק בלתי נפרד מהפולחן הנוצרי. רובה של אותה מוזיקה נוצרית מוקדמת לא היה מיועד לביצוע על ידי קהל המתפללים, אולם, כשהתפשטה התנועה הפרוטסטנטית החלו להיות מחוברים מזמורים שנועדו לביצוע בשירת הקהל ואלו הפכו למקובלים. בעת שהמהגרים האירופאים החלו ליישב את הקולוניות בצפון אמריקה, השתמשו קהילות רבות במזמורים אלו במשך טקסים ותפילות. מוזיקה דתית זו והחשיבות ההולכת וגוברת שלה בקולוניות האמריקאיות היוו את בסיסו של "הגוספל הלבן" בעת שמלחינים מקומיים השתמשו בסגנון של המזמורים המסורתיים והחלו ליצור מזמורים חדשים.

באותה עת, סחר העבדים מאפריקה לקולוניות האמריקאיות, הביא את העבדים האפריקאים לארץ זרה ועוינת. עבדים רבים הביאו איתם מאפריקה מסורת עשירה של שירה והם השתמשו בה כדי לתקשר עם עמיתיהם ולנחם אותם בעבודה החקלאית ולאחריה. במקביל, האמונה הדתית הנוצרית והפולחן הכרוך בה, החלו לתפוס מקום מרכזי בחיי קהילות העבדים האפרו-אמריקאים ושירים אלו, שכונו ספיריטואלז, יצרו את הבסיס לסגנון התפילה והזמרה הרגשני והנלהב האופייני לקהילות אלו. הספיריטואלז סיפקו נחמה כלשהי בעיתות מצוקה וחלק משירים אלו שולבו בלחנים וקצבים של סוגי מוזיקה חילונית כגון בלוז ורגטיים וכך נוצר "הגוספל השחור" המוקדם.

נראה ששני זרמים אלו של מוזיקת הגוספל נפגשו בדרום ארצות הברית בשנותיה המוקדמות של המאה ה-20. זמרי קאנטרי לבנים החליפו לעיתים מזומנות רעיונות מוזיקליים עם עמיתיהם השחורים, כולל השימוש בתכנים דתיים במוזיקה חילונית. מוזיקאים לבנים הכירו במידה רבה את האיכויות ההרמוניות והקצביות של המזמורים השחורים המודרניים. תופעה זו הביאה לייסודן של רביעיות קוליות שלוו לעיתים בכלי הנגינה שהיו בשימוש בלהקות קאנטרי. ענף זה של הגוספל שבו זמרים לבנים משתמשים בטכניקות קוליות של עמיתיהם השחורים נודע בשם "גוספל דרומי" (Southern gospel).

בשעה שמבצעים לבנים נהנו מהצלחה עם זרם הגוספל הדרומי, התקשו המבצעים השחורים של מוזיקת הגוספל השחורה למצוא קהל רחב למוזיקה שלהם. מבצעים שחורים רבים מצאו כי קל יותר לפרוץ לתודעת הקהל עם סוגות מוזיקה חילוניות כגון בוגי-ווגי, ג'אז ובלוז מאשר עם מוזיקת הגוספל הדתית. עד שנות ה-50 של המאה העשרים היו מבצעים שחורים ספורים בלבד שהצליחו להביא את הגוספל השחור לתפוצה רחבה בארצות הברית. חלק מהמבצעים המוקדמים של הרוקנ'רול, כמו ליטל ריצ'רד וריי צ'ארלס, הצליחו לשלב מרכיבים של מוזיקת הנשמה מהגוספל אל תוך הרוקנ'רול אך יצירתם נשארה בתחום המוזיקה החילונית. ב-1951 ביצע זמר הקאנטרי רד פולי (Red Foley) את הספיריטואל "Peace in the Valley". ביצוע זה היה סינגל הגוספל הראשון שמכר יותר ממיליון עותקים והוכיח כי מוזיקת הגוספל יכולה להיות משווקת בהצלחה לקהל הרחב.

מוזיקת הגוספל זכתה לקידום משמעותי בתחום חשיפתה לציבור הרחב בזכותו של אלביס פרסלי. פרסלי גדל במיסיסיפי בשנות ה-30 וה-40 תוך האזנה לגוספל שחור. בטרם זכה להצלחה במוזיקה החילונית הוא אף נכשל במבחנים להצטרפות לרביעייה קולית של גוספל דרומי. הביצוע של פרסלי ל-"Peace in the Valley" (כשיר הנושא מתוך אלבום באותו שם) ב-1957 היה הצלחה גדולה ונתן דחיפה נוספת לגוספל. הקלטות נוספות של שירי גוספל באותן שנים של ריי צ'ארלס, ארית'ה פרנקלין, אלביס פרסלי ואחרים סייעו למוזיקת הגוספל לבסס את מעמדה כבת-קימא בתחום המוזיקה המסחרית.

עד שנות ה-70 של המאה העשרים התפתח הגוספל הדרומי והפך למוזיקה בעלת מאפיינים וצליל מודרניים יותר. עם עלייתן של כנסיות אלטרנטיביות ושל מרכזי תפילה שהיו מכוונים למשוך את הדור הצעיר התפתח סוג של מוזיקה דתית מודרנית הנקרא "Contemporary Christian Music" והפך לפופולרי. מוזיקה זאת היא בעצם מוזיקת פופ רגילה בעלת מילים ותכנים דתיים. במשך אותן שנים, חלק ממוזיקאי הגוספל השחורים עיצבו סגנון מוזיקלי עירוני ומחוספס יותר בעל השפעה חזקה של רית'ם אנד בלוז. תת-סוגה זו נקראת בימינו גוספל עירוני עכשווי (contemporary urban gospel).

גוספל עדיין פופולרי בקרב קהלים המבקשים מוזיקה בעלת מאפיינים רוחניים ודתיים. חלק מהאמנים המבצעים גוספל נהנים מהצלחה נרחבת בקרב קהלי מוזיקת הפופ, רית'ם אנד בלוז וקאנטרי ובמקביל, אמנים המבצעים מוזיקה חילונית משלבים לעיתים בפרויקטים שלהם מוזיקת גוספל. עם זאת, למרות ההתקרבות בין שני סגנונות הבסיס של מוזיקת הגוספל ב-50 השנים האחרונות, ההפרדה, הקיימת בפועל, בין לבנים ובין אפרו-אמריקאים בארצות הברית, במיוחד בכנסיות ששומרות בדרך כלל על הומוגניות גזעית, משמרת עדיין את שני סגנונות הגוספל הבסיסיים.

תפוצה בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שמוזיקת הגוספל היא אמריקאית במקורה וגם בימינו הזירה אמריקאית היא השלטת בתחום זה, התפשטה מוזיקת הגוספל גם במקומות אחרים בעולם. באוסטרליה קיימות מקהלות כגון "The Elementals" ו-"Jonah & The Whalers" ופסטיבלים כמו "פסטיבל מוזיקת הגוספל האוסטרלי" ובנורווגיה זוכה "מקהלת הגוספל של אנסגאר" לפופולריות. הגוספל זוכה לפופולריות גם במחוז קוויבק שבקנדה, בו מצליחות המקהלות "Montreal Jubilation Gospel Choir" ו-"Québec Celebration Gospel Choir".

רשימת מוזיקאים ומבצעים בולטים של מוזיקת גוספל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשימה כוללת מוזיקאים ומבצעים בולטים של מוזיקה דתית נוצרית המוגדרת כגוספל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזיקת גוספל בוויקישיתוף