גורמים לא מבוקרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גורמים לא מבוקרים (פקטורים) הוא כשל לוגי מסוג שגיאות דגימה, השייך לקבוצת כשלי היקש, בו מגיעים למסקנה על בסיס השוואה בין שתי קבוצות או יותר, אף על פי שישנם הבדלים חשובים בין שתי הקבוצות, לבד מההבדל שנקבע בניסוי, היכולים להחשב אחראיים לתוצאות המושגות.

כשל זה ישים רק ביחס לטיעונים היקשיים המגיע למסקנות ממדגם "מבוקר", שבו המדגם מחולק לקבוצות מובחנות למטרת השוואה. החלוקה הפשוטה ביותר היא לקבוצת "ניסוי" ולקבוצת "בקרה". קשה מאוד ליצור שתי קבוצות שביניהן אין שום הבדל, אך כדי להימנע מכשל יש לעמוד על הגורמים העיקריים העשויים לחולל הבדל בין שתי הקבוצות (גורמים רלוונטיים) ולהכתים את הניסוי בגורמים לא מבוקרים.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "ערכנו השוואה בין קבוצת סטודנטים למתמטיקה מרכיבי משקפיים ותלמידי כיתה ה' בבית הספר היסודי שאינם מרכיבים משקפיים, והגענו למסקנה חד-משמעית כי יש קשר מובהק בין הרכבת משקפיים לידע מתמטי מקיף". הכשל כאן טמון בעובדה שההבדלים האחרים בין שתי הקבוצות חשובים יותר, ככל הנראה, לצורך ידע מתמטי מאשר הרכבת משקפיים.
  • "ערכנו השוואה בין שתי קבוצות של חולי לב. עבור האחת הבאנו שמיכות מחברת 'שמיכון' ועבור השנייה לא. הקבוצה שעבורה הביאו שמיכות 'שמיכון' טופלה בעיקר על ידי ד"ר סיטי והאחרת טופלה על ידי ד"ר אקגה. המסקנה העולה מהשוואה בין שתי הקבוצות היא שמיכות מחברת 'שמיכון' מקלות על הכאב". אלא שלא הוזכרה העובדה שד"ר סיטי בדרך כלל נוטה פחות להשתמש במשככי כאבים מאשר ד"ר אקגה, ומכאן הכשל הלוגי.