גאורגיוס הקדוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גיאורג הקדוש)
המונח "גאורגיוס" מפנה לכאן. לערך העוסק באחד ממלכי יוון ששמם גאורגיוס, ראו גאורגיוס, מלך יוון.
גאורגיוס הקדוש
Γεώργιος
גאורגיוס הקדוש קוטל את הדרקון
גאורגיוס הקדוש קוטל את הדרקון
לידה 270 לערך
קפדוקיה, האימפריה הרומית
הוצאה להורג 23 באפריל 303
ניקומדיה, האימפריה הרומית
קדוש עבור כל הכנסיות
מקום פולחן עיקרי ישראלישראל כנסיית גאורגיוס הקדוש קוטל הדרקון, ישראל
חג 23 באפריל, 23 בנובמבר (גאורגיה)
פטרון של אנגליה, אתיופיה, ביירות, גאורגיה, קטלוניה, ג'נובה, ליטא, מונטנגרו, מוסקבה ופרייבורג. בנוסף: חקלאים, קשתים, חרשי שריון וחיילים.

גאורגיוס הקדוש (בין 275 ל-28123 באפריל 303) הוא קדוש נוצרי הנחשב לקדוש החשוב ביותר בנצרות האורתודוקסית[1], ואחד מארבעה-עשר הקדושים המסייעים.

גאורגיוס הוא הקדוש הפטרון של כמה ארצות: אנגליה, אתיופיה, גאורגיה, מונטנגרו, ליטא וקטלוניה וכן של כמה ערים, ובהן מוסקבה, ג'נובה ובמברג.

החל מן המאה ה-12 נפוצו אגדות, על-בסיס המסופר בחזון יוחנן (פרק י"ב, 7-9) בברית החדשה, שם מתוארת מלחמתו של שר המלאכים מיכאל בתנין. על-פי האגדה הציל גאורגיוס נערה מידי דרקון אכזר והרגו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין מקורות היסטוריים מהימנים המספרים את סיפור חייו של גאורגיוס הקדוש. על פי המסורת והאגדות עליו הוא נולד למשפחה נוצרית בסוף המאה השלישית. אביו היה מקפדוקיה ושירת כקצין צבא. אמו הייתה מלוד ולאחר שאביו נהרג במלחמה חזרה אמו לעיר מולדתה עם בנה, שחינכה בעצמה.

גאורגיוס המשיך את דרכי אביו, הצטרף לצבא ועלה בסולם הדרגות. בסוף שנות העשרים לחייו הוא כבר נשא דרגת קצונה והוצב בניקומדיה כחבר במשמר האישי של הקיסר דיוקלטיאנוס.

לפי סיפורי הקדושים, בשנת 302 פרסם דיוקלטיאנוס צווים המורים לאסור כל חייל נוצרי בצבא ומחייבים כל חייל אחר להשתתף בפולחן הקיסר ולהקריב קורבן לאלים הרומיים. גאורגיוס הקדוש צווה ליטול חלק בדיכוי הנוצרים אך במקום זאת התוודה כי הוא נוצרי וביקר את החלטת הקיסר. דיוקלטיאנוס ניסה להמיר את דתו של גאורגיוס והציע לו כסף ואדמה כדי שישתתף בפולחן הרומי. גאורגיוס סירב והקיסר ציווה על המתתו בעינויים כבוגד. לאחר עינויים קשים נערף ראשו של גאורגיוס על חומת ניקומדיה ב-23 באפריל 303. הקיסרית אלכסנדרה וכוהן הדת אתנסיוס שצפו בסבלו, השתכנעו ממסירות הנפש שלו והתנצרו גם הם, על אף שידעו כי יוצאו להורג. גופתו של גאורגיוס הובאה ללוד, עיר מולדת משפחתו, ושם הוא נקבר כקדוש מעונה.

גאורגיוס הקדוש הוא אחד מארבעה-עשר הקדושים המסייעים.

אגדת גאורגיוס והדרקון[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי האגדה, גאורגיוס קטל דרקון שהטיל את חיתתו על עיר בלוב ודרש שיקריבו לו קורבנות, בתחילה בעלי החיים ומאוחר יותר קורבנות אדם. כאשר נבחרה נסיכה להיות מוקרבת לו, הוא הציל אותה, גרר את הדרקון מובס אל העיר ודרש מכל תושביה להתנצר. לאחר שהמלך ותושבי העיר התנצרו הרג גאורגיוס את הדרקון.

קברו בלוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקדוש הורג את הדרקון בכנסיית גאורגיוס הקדוש קוטל הדרקון
פסל של גאורגיוס הקדוש קוטל את הדרקון בעכו
גאורגיוס הקדוש הורג את הדרקון מאת אוגוסט קיס בברלין
ערך מורחב – כנסיית גאורגיוס הקדוש קוטל הדרקון

כנסיית גאורגיוס הקדוש קוטל הדרקוןערבית: מאר ג'רייאס) היא כנסייה נוצרית אורתודוקסית בלוד. הכנסייה נבנתה בתקופת הקיסר קונסטנטינוס הראשון (306-337) להנצחת קברו של גאורגיוס. על פי ההיסטוריון אוסביוס מקיסריה, שם הקדוש לו הוקדשה לא פורסם בתחילה, מחשש לרדיפות. הכנסייה נהרסה והוקמה מחדש פעמיים (הכנסייה הקיימת בימינו נבנתה בשנת 1872).

מסורת אחרת משייכות את הקבר המקודש בבענה לגאורגיוס הקדוש. במסורת הדרוזית הקבר מזוהה עם אליהו הנביא.

הנצחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנסיות רבות ומנזרים בעולם הנוצרי נקראו על שמו מאתיופיה ועד רוסיה. כנסייה ידועה מאוד היא ביתה גיורגיס בלליבלה, אתיופיה.

כנסיות ומנזרים על שמו בארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאורגיוס הקדוש בהרלדיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גאורגיוס הקדוש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]