גלי ראובל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלי ראובל
Angelika "Geli" Maria Raubal
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 4 ביוני 1908
לינץ, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבדה 18 בספטמבר 1931 (בגיל 23)
מינכן, בוואריה, רפובליקת ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Angela Maria Raubal עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה האוסטרו-הונגרית, הקיסרות הגרמנית, הרפובליקה האוסטרית הראשונה, אוסטריה הגרמנית, רפובליקת ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות המרכזי בווינה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אמיל מוריס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנגלה "גֶלי" מריה ראובלגרמנית: Angela "Geli" Maria Raubal;‏ 4 ביוני 190818 בספטמבר 1931) הייתה אחייניתו למחצה של אדולף היטלר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה ללאו ראובל, פקיד מס, ולאנגלה ראובל, אחותו למחצה של אדולף היטלר (מאב משותף), במשפחה בת שלושה ילדים. בגיל שנתיים התייתמה מאביה ועברה עם אחיה ואחותה לגור אצל דודתה מצד אביה בלינץ. תקופה מסוימת חיה עם אימה בווינה, אולם שבה לדודתה וסיימה את לימודיה בגימנסיה שם ב-1927. הייתה בין הבנות הראשונות שזכו לתעודת בגרות באוסטריה.

בשנת 1923 מונה אדולף היטלר כאפוטרופסה. ב-1924 פגשה ראובל את היטלר לראשונה (הייתה צעירה ממנו ב-19 שנים), כאשר ביקרה אותו בכלא לנדסברג עם אחיה, לאו. בסוף שנות ה-20, כשהחלה המפלגה הנאצית לזנק והגיעה לממדי תנועת המונים בדרכה לשלטון בגרמניה, והיטלר הפך מחייל משוחרר הנואם ומסית בבתי קפה, בבתי מרזח ובקרנות הרחוב לדמות של מנהיג לאומי, הוא הזעיק בראשית שנת 1928 לביתו באוברזלצברג את אנגלה אחותו האלמנה, על מנת לנהל את משק ביתו ולבשל לו. גלי ואחותה נתלוו לאימן. ראובל הגיעה למינכן בסתיו 1927 על מנת ללמוד רפואה באוניברסיטה ושכרה חדר בפנסיון, בקרבת מקום לחדרו של היטלר. במהרה נקשרו קשרים בין הדוד לאחייניתו והוא חש רגיעה בחברתה הביתית. תוך זמן קצר שינתה את תוכניותיה, הפסיקה את לימודי הרפואה ורצתה ללמוד זמרה. היטלר מצידו מימן לה שיעורי זמרה אצל שני מורים מוכרים.

ראובל התיידדה עם הנרייטה הופמן, בתו של הצלם היינריך הופמן, שהתפרסם גם כצלם הרשמי של היטלר. בדצמבר 1927, בחתונתו של רודולף הס, הכריז אמיל מוריס, ממייסדי האס אס ונהגו של היטלר, שבכוונתו להינשא לראובל. היטלר נרגז ותבע מן השניים להיפרד. כיוון שראובל הייתה עדיין קטינה, לא התאפשרו הנישואים, והיטלר פיטר את מוריס ממשרתו כנהגו האישי.

"שניים בדירה אחת"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1929 עזב היטלר את דירתו הצנועה במינכן ועבר לדירה מפוארת בת תשעה חדרים בסמוך ל"פרינצרגנטן-תיאטר". באוקטובר אותה שנה עברה גם ראובל לחדר בדירתו במינכן.

היטלר אסר על גלי לעזוב את הבית ולפתח קריירה עצמאית, ואף מנע ממנה להתרועע עם אנשים (בעיקר עם גברים) אחרים זולתו. בחוגים המקורבים להיטלר נפוצה השמועה שהיטלר מקיים יחסי מין עם אחייניתו, אך לא היו ראיות לכך.

ראובל, שלא גילתה כל עניין בפוליטיקה, נלוותה לעצרות ההמונים שבהשתתפות היטלר, רק כדי להשביע את רצונו, אך הפגינה בהן שעמום רב.

בעקבות הבחירות בספטמבר 1930, שבהן הפכה המפלגה הנאצית לשנייה בגודלה ברייכסטאג, היה היטלר עסוק רוב זמנו בתעמולה עבור המפלגה והגיע לעיתים רחוקות לדירתו במינכן. באותה עת, החליפה ראובל מספר מאהבים. ככל הנראה היטלר לא היה מודע למעשיה, או שבחר להעלים עין.

ויכוחים ומריבות נתגלעו בין השניים וב-8 בספטמבר 1931, כשהיטלר יצא ממינכן להמבורג, הוא אסר על ראובל לצאת לווינה ונשמע נוזף בה, בהיכנסו למכוניתו ואומר: "... פעם נוספת, לא!".

ב-19 בספטמבר נתגלתה גופתה של ראובל כשהיא שרועה ירויה על רצפת חדר האמבטיה בביתו של היטלר, כשפצע מדמם קרוב לליבה. הכדור החטיא את ליבה אך פגע בריאתה. אקדח וולטר, אותו אקדח שישמש את היטלר בהתאבדותו כ-15 שנה מאוחר יותר, היה מונח ליד הגופה. מכתב התאבדות לא נמצא, ונתיחה שלאחר המוות לא בוצעה, אך פרקליט המחוז קבע שהייתה זו התאבדות. בני הזוג שניהלו את משק הבית של היטלר בדירה העידו שבבוקר ה-18 בספטמבר התחולל בין היטלר לראובל ויכוח קולני. היטלר העיד שאחייניתו רצתה להופיע כזמרת אולם לא עמדה בלחץ. לאו, אחיה של ראובל, שטייל עמה בהרים שבוע לפני כן, העיד שהיא לא הראתה במחיצתו סימני דיכאון כלשהם. אמיל מוריס העיד ב-1945 שראובל חיה בדירה בתחושה שהיא נתונה בתוך "כלוב מוזהב".

לאחר מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהידיעה על מותה של ראובל הגיעה להיטלר, הוא איים לשים קץ לחייו וזמן רב לא התאושש מהזעזוע שמותה גרם לו. בתקופה הסמוכה למותה התנזר היטלר מאכילת בשר.

ראובל נטמנה בקבר זמני בבית העלמין בווינה, לבקשת אימה. היטלר שילם את עלויות שמירת הקבר רק עד שנת 1938. במרץ 1946 הוצאה גופתה של ראובל מן הקבר הזמני בפקודת הרשויות (מלכתחילה הייתה שמירת הגופה, במשך שנים בקבר זמני, בלתי-חוקית) והועברה לחלקת קבר מסודרת עם מצבה.

בשנת 1967 פונו הקברים מן החלקה והשטח הפך לכר דשא.

בשנת 1985 ניסה אזרח וינאי ליזום את הוצאת הגופה, על מנת לנסות להתחקות אחר נסיבות המוות, אולם הוא נתקל בסירוב הרשויות.

תאוריות על מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך השנים שחלפו מאז העסיק הנושא רבים והשערות שונות הועלו, אולם אף אחת מהשערות אלה לא אומתה. לדעת רוב הביוגרפים של היטלר, הייתה ראובל המאהבת של היטלר והיו בין השניים יחסים אינטימיים. אחד הביוגרפים של היטלר, העיתונאי הגרמני יואכים פסט, טען שגלי ראובל הייתה אהבתו הגדולה והיחידה של אדולף היטלר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]