גרגורי האוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרגורי האוס
Gregory House
יוצרים דייוויד שור עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות יו לורי עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה 15 במאי 1959 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע רופא פנימי, רופא
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים פרינסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוקטור גרגורי האוס (אנגלית: Gregory House) הוא דמות בדיונית של אנטי גיבור ופרוטגוניסט בסדרת הדרמה הרפואית האמריקנית "האוס". הוא מגולם על ידי השחקן האנגלי יו לורי, ובסדרה הוא נחשב כגאון רפואי ולמאבחן עם התמחות במחלות מידבקות ונפרולוגיה.

האוס הוא ראש המחלקה לאבחון רפואי בבית החולים הלימודי הבדיוני פרינסטון-פליינסבורו, בו הוא משמש כראש צוות מאבחנים. הוא תואר במהלך הסדרה כמיזנתרופ, ציני, נרקיסיסט וכאדם עקשן ורע-מזג. חלק ניכר מעלילת הסדרה מוקדש להתמכרותו של האוס לתרופה ויקודין על מנת להפחית את הכאב שממנו הוא סובל בעקבות אוטם בשריר הארבע-ראשי שהתרחש שנים אחדות קודם לעלילת הסדרה, ומאלץ אותו להסתייע במקל הליכה.

במהלך הסדרה נוצרים עימותים רבים בין האוס לבין עמיתיו על רקע גישותיו החריגות לאבחון מחלות, מניעים רדיקליים לטיפול בבעיה, ורציונליות נוקשה. בפרקים אחדים הוא מתואר כחסר כל סימפתיה כלפי מטופליו, גישה המאפשרת לו להקדיש את הזמן הדרוש לפתרון החידות הפתולוגיות הנובעות ממצבו של החולה. אחד ממקורות ההשראה הידועים לדמותו של האוס היא הבלש הפרטי הספרותי הידוע שרלוק הולמס[1].

לאורך שידורי הסדרה זכתה דמותו של האוס לביקורות חיוביות. טום שיילס מהוושינגטון פוסט אמר כי "התוכנית עוסקת בחייו של דוקטור גרגורי האוס, המגולם באופן קרוב לשלמות על ידי יו לורי"[2]. יו לורי זכה בפרסים אחדים בזכות גילום דמותו של האוס, בהם פרסי גלובוס הזהב עבור השחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה טלוויזיונית ופרס גילדת שחקני המסך. בשנים 2005, 2007, 2008 ו-2009 הוא היה מועמד לפרס אמי על תפקידו בסדרה.

קורות הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרגורי האוס נולד ב-15 במאי 1959[3] לג'ון ובליית' האוס. בילדותו היה "ילד צבא", כיוון שאביו שירת כטייס בחיל הנחתים ולעיתים קרובות הועבר מבסיס צבאי אחד למשנהו. אחד מהמקומות בהם הוצב אביו היה מצרים, מקום בו האוס פיתח התעניינות בארכאולוגיה ובציד אוצרות, התעניינות המלווה אותו גם כאדם בוגר[4]. מקום נוסף בו שהה האוס היה יפן, מקום בו בגיל 14 החליט על ייעודו בחיים לאחר שצפה בכבוד שניתן לרופא ממוצא בוראקומין על כך שפתר מקרה שכל הרופאים האחרים נכשלו בפתרונו[5]. האוס חש אהבה כלפי אמו אך שונא את אביו, אותו הוא מתאר כבעל "מצפן מוסרי לא נורמלי", והוא מנסה בעקביות להימנע ממפגשים עם שניהם. באחד הפרקים מספר האוס על כך שהוריו הותירו אותו אצל סבתו, אותה הוא מכנה "אומה" (Oma - המילה בהולנדית לסבתא), שעונשיה כללו התעללות[6]. אולם, מאוחר יותר הוא מתוודה על כך שאביו היה זה שהתעלל בו[6]. בעקבות ההתעללויות של אביו מאמין האוס כי ג'ון איננו אביו הביולוגי; בגיל 12 הוא מסיק שחבר של משפחתו שלו סימן לידה זהה לשלו הוא אביו האמיתי[7]. בפרק "Birthmarks" שבעונה ה-5 מגלה האוס כי החשד שלו אכן נכון, לאחר שהוא מורה לערוך בדיקת סמני DNA שמשווה בין ה-DNA שלו לזה של ג'ון[7].

האוס החל ללמוד באוניברסיטת ג'ונס הופקינס כסטודנט לתואר ראשון, והצטרף לבית הספר לרפואה של האוניברסיטה. הוא היה מועמד למלגת לימודים במרפאת מאיו, אך במהלך לימודי הרפואה נתפס בהעתקה במבחן על ידי סטודנט נוסף בשם פיליפ ובר, דבר שהוביל לסילוקו מהלימודים[8]. לאחר מכן החל ללמוד באוניברסיטת מישיגן על מנת להשלים את לימודי הרפואה. בזמן שעבד בחנות ספרים על מנת לממן את לימודיו הוא פגש את הבוסית שלו וחברתו לעתיד, ליסה קאדי (ליסה אדלשטיין), עמה בילה לילה אחד[9]. מידע זה סותר את הנאמר בפרק "Known Unknowns" בעונה ה-6, במהלכו מספר האוס לקאדי שהוא לא דיבר עמה לאחר אותו לילה כיוון שבדיוק סולק מבית הספר לרפואה הראשון שבו למד, תוך התייחסות למישיגן בניגוד למידע קודם שנאמר בסדרה. במהלך כנס רפואה בניו אורלינס שנערך זמן קצר לאחר שהאוס מסיים את לימודי הרפואה, הוא נפגש לראשונה עם מי שלימים יהיה חברו הטוב ביותר, דוקטור ג'יימס וילסון (רוברט שון לאונרד). האוס מסיק שהחבילה שווילסון מחזיק בידו מכילה מסמכי גירושים, מסקנה שמתבררת מאוחר יותר כנכונה כיוון שווילסון אכן התגרש מאשתו הראשונה. בשעה שהשניים מבקרים בפאב בניו אורלינס וילסון מעורב בקטטה עם אדם אחר שניגן שיר מסוים בתיבת נגינה וגרם לו לתסכול רב, והוא נעצר על ידי המשטרה המקומית. האוס משלם את הערבות שלו ושוכר עורך דין שיחלץ אותו מהתסבוכת אליה נקלע, ובכך מתחילה ידידותם המקצועית והאישית של השניים[7].

כעשר שנים לפני תחילת עלילת הסדרה, החל האוס במערכת יחסים עם סטייסי וורנר (סילה וורד), מומחית למשפט חוקתי, לאחר שירתה בו במהלך משחק פיינטבול בין עורכי דין לרופאים. חמש שנים לאחר מכן, במהלך משחק גולף, סובל האוס מאוטם ברגלו הימנית שלא מאובחן במשך שלושה ימים כיוון שהרופאים סוברים שהוא מפגין תסמיני גמילה מסמים (האוס מאבחן את מצבו בעצמו בסופו של דבר). מפרצת שמתרחשת בירך נקרשת, גורמת לאוטם וגורמת לו נקרוזה בשריר הארבע-ראשי. האוס מורה לרופאיו לבצע מעקף של השריר המת על מנת לחדש את זרימת הדם לשאר הרגל שלו, ומסתכן בכשל איברים ובדום לב. הוא מוכן לסבול כאב בתר-ניתוחי קשה ביותר על מנת לשמר את היכולת להשתמש ברגלו. אולם, לאחר שהוכנס לתרדמת מלאכותית על מנת לישון במהלך פרקי הזמן הכואבים ביותר, מחליטה וורנר, שמונתה על ידו לשליחה רפואית (Medical Proxy), לפעול בניגוד לרצונו ומאשרת להסיר רק את הרקמה המתה, דבר שמהווה הליך ביניים בין כריתת איבר ומעקף של הרקמה. החלטה זו גורמת להאוס לאובדן חלקי של יכולת השימוש ברגלו, ומותירה אותו עם דרגת כאב פחותה לשארית חייו. האוס אינו יכול לסלוח לחברתו על כך, ובסופו של דבר הם נפרדים[10]. הוא סובל מכאב כרוני ברגלו ונעזר במקל הליכה. הוא מתחיל לקחת ויקודין לעיתים תכופות על מנת להקל על כאבו. הוא מצליח להיגמל מההתמכרות שלו באמצעות ייעוץ פסיכיאטרי, לאחר שכמעט מת ממנת יתר. כשוורנר מופיעה בתחילת העונה השנייה של הסדרה, היא מוצגת כנשואה ליועץ חינוכי בשם מארק וורנר. אף על פי שבתחילה הם חולקים מספר מפגשים רומנטיים אומר לה האוס בסופו של דבר לחזור לבעלה, וגורם לה לצער רב. בסוף אותה עונה, אחד ממטופליו הקודמים, יורה בו פעמיים.

בתחילת העונה השלישית זוכה האוס מחדש ביכולת השימוש ברגלו בזכות טיפול בקטמין, אך רק באופן זמני[11]. הכאב הכרוני ברגל מתחדש, והאוס חוזר להשתמש במשככי כאבים ובמקל ההליכה שלו. הרופאים האחרים שעובדים עמו חושדים שהשימוש המחודש במקל ובאופיאטים נובע מבעיותיו הפסיכולוגיות. בעונה החמישית מצליח האוס ללכת שוב בלי סיוע בזכות נטילת מתאדון, אך מפסיק מיד לאחר שהוא כמעט הורג מטופל בשל טעות רפואית לא אופיינית. בתחילת העונה השישית, לאחר שהיה מאושפז בבית החולים הפסיכיאטרי מייפילד, הוא מפסיק לקחת תרופות נגד כאב ומוצא דרכים אחרות להתמודד עם הכאב. אחת הדרכים היא בישול, ובמשך העונה אומרים על כך וילסון ורמי "13" האדלי (אוליביה ויילד) כי הוא מוצלח בבישול כיוון שהוא חושב על מרכיבי המזון כמרכיבים כימיים[12].

בפרק ה-15 של העונה השביעית הוא מגלה כי ליסה קאדי לקתה ככל הנראה בסרטן הכליות, ובעקבות כך חוזר ליטול ויקודין.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"דוקטור האוס הוא חידה מרתקת ומרגיזה באופן נועז, האדם המריר והחידתי שהוא במקרה גם גאון רפואי בעל אינטואיציה גבוהה. הוא מתעב קשרים עם מטופלים ומעדיף לעסוק במחלות.. עם תעלומות רפואיות המותירות רופאים אחרים מנפנפים בידיהם בייאוש".

טום שיילס מהוושינגטון פוסט בתיאור של האוס[2]

האוס מפגין לעיתים קרובות את תחכומו ואת ידיעותיו הרבות, נהנה להפריד בין אנשים, ולעיתים קרובות לועג לחולשותיהם[13]. הוא מפענח במדויק את המניעים וההיסטוריה של אנשים לפי היבטים שונים של אישיותם והמראה החיצוני שלהם. חברו ועמיתו דוקטור ג'יימס וילסון אמר כי למרות שלחלק מהרופאים יש תסביך אותו הוא מכנה "תסביך משיח" שבגללו הם צריכים "להציל את העולם", האוס הוא אחד שיש לו את "תסביך רוביק" ולפיכך הוא חייב "לפתור את התעלומה"[14]. ברוב המקרים משתהה האוס למשך פרק הזמן המרבי שניתן לפני שהוא ניגש לפגוש את מטופליו[13]. כאשר הוא עושה זאת הוא מתנהג בצורה נימוסית לא-שגרתית ומשתמש בשיטות טיפול חריגות. הוא מרשים את חוליו עם דיאגנוזה מדויקת ומהירה לאחר שנראה כי כלל לא הקדיש להם תשומת לב. כישרון זה מודגם כאשר האוס מאבחן חדר מלא בחולים במעט יותר מדקה, בדרכו למרפאה של בית החולים[15]. ביקורות שהתייחסו לסדרה תיארו את האוס כנתון למצבי רוח, מריר, אנטגוניסט[16], מיזנתרופ[14], זעפן[17], בעל דעות לא-שמרניות וקמצן[18].

יו לורי תיאר את האוס כדמות המסרבת "לציית למנהגים הקטנוניים של החיים המודרניים" ומצפה למצוא אבחנות נדירות כאשר היא מטפלת בחולה[19]. כיוון שהוא הפרוטגוניסט יש לו תכונות אישיות רבות המהוות אנטיתזה למה שמצופה מרופא[13]. המפיקה קייטי ג'ייקובס טענה כי דמותו של האוס היא דמות סטטית הרגילה לחיים אומללים[20]. ג'ייקובס אמרה גם שדוקטור וילסון, חברו היחיד בסדרה, והאוס נמנעים ממערכת יחסים בוגרת, דבר הגורם להתקרבות נוספת ביניהם[21]. רוברט שון לאונרד אמר כי דוקטור וילסון הוא אחד היחידים בסדרה השומר על קשר עם האוס מרצונו החופשי, כיוון שהוא יכול למתוח עליו ביקורת בכל עת[21].

עצבנותו של האוס מיוחסת לעיתים קרובות בטעות לכאב הכרוני ברגלו, אך גם סטייסי וורנר וגם ליסה קאדי אמרו שהוא התנהג כך לפני שסבל מהאוטם ברגלו. על מנת להתמודד עם הכאב הוא נוטל ויקודין בכל יום, וכתוצאה מכך התמכר לתרופה. הוא מסרב להודות שהוא מכור לוויקודין ("אין לי בעיה בהתמודדות עם כאב, יש לי בעיית כאב"). אולם, לאחר שניצח בהתערבות עם קאדי על כך שיצליח להסתדר ללא ויקודין במשך שבוע הוא מודה שהוא מכור, אך טוען כי זו איננה בעיה כיוון שהתרופה לא משפיעה על עבודתו או על חייו. בפרקים ששודרו ב-2009 נראה כי האוס עובר תהליך של ניקוי רעלים, והתמכרותו מתפוגגת. בפרק הבכורה של העונה השישית נראה שהאוס אכן התגבר על ההתמכרות שלו. דייוויד שור, מיוצרי דמותו של האוס, אמר בריאיון לסיאטל טיימס בשנת 2006 שוויקודין "הופכת לכלי פחות שימושי בהתמודדות עם הכאב שלו, וזה משהו [שהכותבים] יצטרכו לתת עליו את הדעת, להמשיך לחקור"[22].

האוס מדבר ומתייחס בפתיחות לפורנוגרפיה. בפרק "Lines in the Sand" (עונה 3, פרק 4) הוא אף משתף פעולה עם נסיונותיה של מטופלת קטינה ליצור עמו קשר שמעבר ליחסי רופא-מטופל. לעיתים הוא משתמש בשירותיהן של פרוצות[8], דבר שלא נעלם מעיניה של עמיתתו לשעבר אליסון קמרון (ג'ניפר מוריסון), המאוהבת בו.

האוס הוא פוליגלוט ובעל שליטה באנגלית, ספרדית, לטינית, פורטוגזית, הינדי, יפנית ומנדרינית. הוא אתאיסט ולעיתים לועג בגלוי ובהתמדה לעמיתיו ולמטופליו המביעים אמונה דתית כלשהי[14]. הוא לא מאמין בחיים שלאחר המוות כיוון שהוא חושב שיותר קל להאמין שהחיים "אינם רק מבחן"[10]. אולם, בפרק "97 Seconds" (עונה 4, פרק 3) הוא מביע מספיק עניין באפשרות של חיים שלאחר המוות על מנת לחשמל את עצמו בניסיון לגלות זאת, אך מתאכזב מהתוצאות. פעולה זו היא דוגמה לנטייתו לבצע על עצמו, ולפעמים גם על מטופליו, ניסויים והליכים רפואיים מסוכנים בחיפוש אחר האמת. במהלך הסדרה הוא מוכיח את חוסר יעילותה של תרופה נגד מיגרנה באמצעות השראה-עצמית של מיגרנה ושליטה בתסמינים עם תרופות, מקבל עירוי דם על מנת לסייע באבחון, ולוקח מנת יתר של פיזוטיגמין על מנת לשפר את זיכרונו לאחר שספג פגיעת ראש, דבר שהוביל לעצירת פעימות לבו[8][23].

"[האוס] נהנה לרדוף אחר האמת, והוא יודע שכולנו רואים את העולם דרך העיניים שלנו. הוא מנסה כל הזמן לנקות את עצמו מההטיות האלה, על מנת להגיע לנקודת מבט אובייקטיבית על מצב העניינים".

שור למגזין וראיאטי[24]

פעמים רבות אומר האוס "כולם משקרים", אך התבדח ואמר שהוא עצמו שיקר כאשר אמר זאת בפרק האחרון של העונה הראשונה[19]. האוס מותח ביקורת על האטיקט של החברה המודרנית ועל המחסור במטרות הגיוניות ובשימושיות. דוקטור קמרון אמרה בפרק הראשון של הסדרה "האוס לא מאמין בהעמדת פנים... כך שהוא פשוט אומר את מה שהוא חושב". בפרק "Lines in the Sand" הוא מסביר כי הוא מקנא בחולים הסובלים מאוטיזם, כיוון שלשיטתו החברה מאפשרת להם לוותר על הדברים שהוא סובל מהם. באותו פרק טוען וילסון שייתכן והאוס לוקה בתסמונת אספרגר, המאופיינת במספר תכונות המאפיינות גם את האוס, כגון הקושי לקבל ולהסכים לכללים החברתיים, חוסר אכפתיות מהמראה החיצוני שלו, וההתנגדות לשינוי; מאוחר יותר הוא אומר להאוס כי הוא לא באמת מאמין בכך, וכי הוא טען זאת כחלק מתוכניתו לרכך את יחסה של קאדי אליו. האוס הוא נון-קונפורמיסט אדוק, ואינו מייחס חשיבות רבה לאופן שבו אנשים אחרים רואים אותו. לאורך הסדרה הוא מביע את יחסו העוקצני והסרקסטי לדמויות סמכותיות. לעיתים קרובות הוא לא מייחס חשיבות למראה החיצוני שלו, ומופיע עם זקן לא מגולח, ג'ינס, חולצות T וסניקרס. לעיתים קרובות הוא מסרב ללבוש את חלוק הרופאים הלבן הסטנדרטי, על מנת שהמטופלים לא יזהו אותו כרופא[25].

להאוס כמעט אין חיי חברה, וחברו היחיד הוא דוקטור ג'יימס וילסון, שהכיר אותו לפני האוטם וטיפל בו לאחר סיום מערכת היחסים עם חברתו סטייסי. מעברו של וילסון לדירתו של האוס לאחר כישלון נישואיו בפרק "Sex Kills" (עונה 2, פרק 14) סימל את מציאת המקלט הרגשי בחברו. למרות שלעיתים קרובות הם מותחים ביקורת הדדית על מניעיו של השני, וילסון סיכן את הקריירה שלו פעמים אחדות על מנת להגן על האוס, כולל פיטורים בעונה הראשונה במאמץ למנוע מיושב ראש מועצת המנהלים אדוארד ווגלר לפטר את האוס, וגרימת נזק למוניטין שלו על ידי הבלש מייקל טריטר, שחקר את צריכת הסמים של האוס[26]. פעמים אחדות הודה האוס בצנעה כי הוא אסיר תודה על נוכחותו של וילסון, כולל התייחסות אליו כאל חברו הטוב. כאשר וילסון מתפטר ועוזב את ניו ג'רזי בפרק הבכורה של העונה החמישית פועל האוס באופן נואש על מנת להשיב את חברו, ואף שוכר חוקר פרטי לרגל אחריו. בסופו של דבר מתפייסים וילסון והאוס בהלוויית אביו של האוס.

ליסה אדלשטיין אמרה על האוס כי הוא תלוי באנשים המקיפים אותו, למרות אישיותו הצינית[19]. היא המשיכה ואמרה כי תכונה זו מודגמת במקרים אחדים בעונה השלישית, במהלכה נמצאת הקריירה הרפואית של האוס בסיכון בעקבות חקירותיו של הבלש מייקל טריטר (דייוויד מורס), שעוצר את האוס באשמת החזקת סמים נרקוטיים. צרותיו המשפטיות של האוס מסתיימות כאשר ליסה קאדי, המגולמת על ידי אדלשטיין, מעידה עדות שקר במהלך שימוע בעניינו[27]. בעונה החמישית מתרחשת התפתחות במערכת היחסים בינו לבין קאדי, והשניים לא יכולים להכחיש את רגשות החיבה ההדדיים שלהם[28]. בפרק האחרון של העונה, "Both Sided Now", מסופר כיצד האוס מעוניין לנהל מערכת יחסים רומנטית עם קאדי. בהמשך הפרק מסופר כיצד מאמין האוס שהוא קיים יחסי מין עם קאדי ומספר על כך לווילסון בבוקר שלמחרת. אולם, בסופו של דבר מתברר כי היה זה התקף פסיכוזה, שהיה תופעת לוואי של השימוש המופרז של האוס בוויקודין.

פיתוח הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיית הרעיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תואר המאבחן בתוכנית יהיה כמו הרופא החכם דוקטור קילדייר ובלש חד מחשבה כמו גיל גריסום מ-CSI, היה חשוב לנו שהוא יהיה פגום, הן מבחינה רגשית והן מבחינה פיזית"

שור על יצירתו של האוס[29]

נטייתם הראשונית של יוצרי הסדרה הייתה לכיוון סדרת דרמה רפואית שהצופה לא נדרש לצפות בפרקים קודמים על מנת להבין את הפרק הנוכחי, אך הם שינו את דעתם כאשר בדקו לעומק את האפשרויות של דמות ראשית נרגנת[24]. דייוויד שור קישר בין רעיונותיו לדמות הראשית לבין הרקע שלו כמטופל בבית חולים לימודי[30]. הוא סיפר כי "אני ידעתי, בדיוק ברגע שבו עזבתי את החדר, שהם ילעגו לי ללא הפסקה (בגלל חוסר הידיעה שלי...) וחשבתי שזה יהיה מעניין לראות דמות שממש עושה זאת לפני שהם עוזבים את החדר"[31]. שור ביסס את דמותו של האוס גם על עצמו, אך באופן חלקי: בראיון שהעניק בשנת 2006 הסביר שור כי הוא חולק את נקודת מבטו של האוס, למרות שהוא עצמו איננו ציני ובעל גישה קרירה כמו הדמות הבדיונית שיצר[29]. אחד החלקים העיקריים בסדרה היה שהדמות הראשית תהיה נכה בצורה כלשהי[32]. התוכנית המקורית הייתה שהאוס ייאלץ לשבת בכסא גלגלים, בהשראת סדרת המשטרה הידועה איירונסייד[24], אך רשת פוקס דחתה את הרעיון[24][32]. כיסא הגלגלים הפך לצלקת על רגלו של האוס, ומאוחר יותר למצב כרוני ברגל הדורש שימוש במקל הליכה[32], המוחזק על ידי האוס ברוב המקרים בצד של רגלו הפצועה.

קאת'י קרנדול, מעצבת התלבושות של הסדרה, תכננה את מראהו של האוס כך שייראה כאילו לא אכפת לו מביגוד. היא עיצבה את תלבושתו עם חולצת T פשוטה ומקומטת, בלייזר קטן במידה אחת, מכנסי ג'ינס ישנים ודהויים, וגרביים משומשים. לורי היה זה שהגה את הרעיון שהאוס ינעל נעלי סניקרס, כיוון שהוא חשב "שאדם עם מקל הליכה זקוק לנעליים שימושיות"; מחלקת ההלבשה של אולפני פוקס מחזיקה באחסון 37 זוגות נעליים מסוג נייק שוקס לצורך צילומי הסדרה. על מנת להקנות להן את המראה המקומט נשמרות החולצות, בדרך כלל, בכדור מהודק במשך הלילה שלפני הצילומים[33].

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר החל הליהוק לסדרה חשש שור כי דמותו של האוס תהפוך לשנואה אם תגולם על ידי השחקן הלא מתאים מבחינתו[29]. מנהלי הליהוק היו מעוניינים בשחקן שיוכל לבצע את מעשיו השליליים של האוס ולהיות חביב על הצופים למרות זאת[34]. כאשר לורי ביקש להיבחן לתפקיד האוס הוא היה עסוק בצילום הסרט טיסת הפניקס בנמיביה. לורי לא חשב שהתוכנית תזכה להצלחה רבה, והאמין כי היא תשרוד במשך שבועות בודדים בלבד[35][36]. הוא תכנן להיבחן גם לתפקיד של ג'יימס וילסון[34]. אולם, לורי קרא בתסריט שווילסון הוא דמות עם "פנים נאות ופתוחות", והחליט להיבחן רק לתפקיד של האוס[34]. הוא בחר לא לשנות את הביגוד שלו, והחליט להישאר בתלבושת ששימשה אותו בסרט ואף לא לגלח את זקנו[36]. הוא הכין בעצמו את קלטת המבחן בחדר האמבטיה של המלון בנמיביה, שהיה המקום היחיד עם מספיק אור[37], בשעה שעמיתיו לצוות השחקנים בטיסת הפניקס, ג'ייקוב וארגאס וסקוט מייקל קמפבל, החזיקו את המצלמה[36].

לאחר שצפה בהקלטות של פרק הבכורה סירב בריאן סינגר לקבל לצוות השחקנים בריטים נוספים בגלל המבטא האמריקני הלקוי שלהם[38]. הוא התרשם ממשחקו של לורי ואף הוטעה לחשוב שלורי הוא אמריקני בגלל המבטא שלו[37], כשלמעשה הוא היה בריטי שהצליח לחקות את המבטא האמריקני בצורה טובה[31]. כאשר שור צפה בקלטת האודישן של לורי הוא התרשם באותה מידה כמו סינגר[29], למרות שמראהו החיצוני של לורי היה שונה מאוד מזה ששור דמיין. שחקנים מפורסמים נוספים, כגון פטריק דמפסי, נשקלו כמועמדים לתפקיד האוס, אך סינגר, שור והמפיקים פול אטנסיו וקייטי ג'ייקובס החליטו שלורי הוא המתאים ביותר וליהקו אותו לתפקיד. לאחר שנבחר אמר לורי, שאביו רן לורי היה רופא, כי הוא חש אשמה על כך שהוא "מקבל תשלום גבוה יותר להפוך לגרסה מזויפת של אבא שלי"[37]. אימוץ המבטא האמריקני לצורך התפקיד היה קשה עבור לורי, שאמר כי מילים כגון Coronary Artery (עורק כלילי) קשות במיוחד להגייה עבורו[39].

השוואות לשרלוק הולמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוקטור ווטסון ושרלוק הולמס

לאורך הסדרה מופיעים מספר קווי דמיון בין האוס לבין הבלש הפרטי הידוע שרלוק הולמס[40]; שור הסביר כי מאז ומתמיד הוא היה מעריץ של הולמס, וכי לדעתו יש ייחודיות ביחס הקריר של הולמס ללקוחותיו[31]. הדמיון בא לידי ביטוי באלמנטים אחדים של עלילת הסדרה, בהם הסתמכותו של האוס על פסיכולוגיה על מנת לפתור מקרה, חוסר רצונו לקבל מקרים שלדעתו אינם מעניינים מספיק וכתובת מגוריו (האוס מתגורר ברחוב בייקר 221 דירה ב'[41], והולמס מתגורר ברחוב בייקר 221 ב')[19]. קווי דמיון נוספים בין הדמויות הם שימוש בסמים (האוס מתמודד עם התמכרות לוויקודין והולמס משתמש מדי פעם בקוקאין), גמילה מסמים, יכולת לנגן בכלי נגינה (הולמס מנגן בכינור והאוס מנגן בגיטרה, פסנתר, אורגן ומפוחית פה) וכישרון להסקה מדויקת של המניעים וההיסטוריה של אנשים לפי היבטים שונים באישיות ובמראה החיצוני שלהם[42].

גם להאוס וגם להולמס יש חבר אמיתי אחד: ד"ר ווטסון הוא חברו היחיד של הולמס ודוקטור ג'יימס וילסון הוא חברו הטוב של האוס[1]. רוברט שון לאונרד אמר כי וילסון והאוס היו אמורים לגלם את התפקידים של הולמס וווטסון בסדרה, אך הוא סבור כי צוות המאבחנים שבראשו עומד האוס מגלם את תפקידו של ווטסון[43]. בריאיון למגזין Radio Times של ה-BBC אמר שור כי שתיים מההשראות לדמותו של האוס היו דוקטור מרק צ'מברלין, פרופסור לנוירולוגיה באוניברסיטת וושינגטון שבסיאטל, ודוקטור ג'וזף בל (שהיה מורהו של ארתור קונאן דויל ולפיכך מקור השראה ראשי ביצירתו של הולמס), שהיה יכול להיכנס לחדר המתנה ולאבחן אנשים מבלי לדבר עמם[1]. בפרק האחרון של העונה השנייה ("No Reason") נורה האוס על ידי אדם בשם ג'ק מוריארטי, ששם משפחתו זהה לזה של אויבו המושבע של הולמס, פרופסור ג'יימס מוריארטי[42]; באופן דומה השתמש וילסון בפרק האחרון של העונה החמישית בשם איירין אדלר כשמה של אהובתו הדמיונית של האוס, שהיה גם שמה של האשה היחידה עמה התמודד הולמס ואף נחל את אחד מכשלונותיו המעטים. בפרק "Adverse Events" (עונה 5, פרק 3) של הסדרה אומר האוס לחוקר פרטי ששכר כי "יש רק אמת אחת", שהייתה אחת האמרות הידועות של הולמס בספריו של קונאן דויל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרגורי האוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 קווי דמיון בין האוס להולמס באתר התוכנית Radio Times של ה-BBC
  2. ^ 1 2 Tom Shales, 'House': Watching Is the Best Medicine, Washington Post, 16/11/2004
  3. ^ עונה 7, פרק 13
  4. ^ עונה 2, פרק 15
  5. ^ עונה 3, פרק 7
  6. ^ 1 2 עונה 3, פרק 12
  7. ^ 1 2 3 עונה 5, פרק 4
  8. ^ 1 2 3 עונה 2, פרק 12
  9. ^ עונה 3, פרק 16
  10. ^ 1 2 עונה 1, פרק 21
  11. ^ עונה 3, פרק 1
  12. ^ עונה 5, פרק 15
  13. ^ 1 2 3 James Poniewozik, Television: Scorn Is the Best Medicine, Time, 22/11/2004
  14. ^ 1 2 3 Barbar Burnett, Dr. Gregory House: Romantic Hero, Blogcritics, 30/10/2007
  15. ^ עונה 1, פרק 12
  16. ^ Tim Goodman, Network meddling by Fox execs starts the deathwatch for 'House', San Fransisco Chronicle, 15/11/2004
  17. ^ Mark Wright, Top 5 Grumpy TV Doctors(amended), The Stage, 6/11/2007
  18. ^ Lily Burana, Stalking Dr. House, Salon.com, 29/5/2007
  19. ^ 1 2 3 4 Jeff Jensen, Full 'House', Entertainment Weekly, 3/4/2007
  20. ^ Diane Kristine Wild, Behind "Half-Wit" and Beyond: An Interview with House Executive Producer Katie Jacobs, Blog Critics, 5/3/2007
  21. ^ 1 2 Maureen Ryan, 'House'-a-palooza: On Omar Epps' Emmy bid, Wilson's messed-up life and stupid cane tricks, Chicago Tribune, 1/5/2006
  22. ^ Noel Holston, Doctors find little humor in TV's handling of painkillers, The Seattle Times, 22/2/2006
  23. ^ עונה 4, פרקים 8 ו-15 - 16
  24. ^ 1 2 3 4 Diane Werts, Fox's medical marvel stays on top, Variety, 29/1/2009
  25. ^ פרקים 1 ו-14 בעונה הראשונה
  26. ^ פרק 18 בעונה 1 ופרק 8 בעונה 3
  27. ^ עונה 3, פרק 10
  28. ^ עונה 5, פרק 6
  29. ^ 1 2 3 4 Linda Frum, Q&A with 'House' creator David Shore, Maclean's, 14/3/2006
  30. ^ jeff Jensen, Dr. Feelbad, 4/4/2005
  31. ^ 1 2 3 David Shore, Developing the Concept, Hulu, 2006
  32. ^ 1 2 3 David Shore and Katie Jacobs, House's Disability, Hulu, 2006
  33. ^ Hochman, David (2007-03-05). "House Rules". TV Guide: pp. 22–25
  34. ^ 1 2 3 Bridget Byrne, British actor set for U.S. fame with offbeat M.D. role, The Press Enterprise, 23/11/2004
  35. ^ Richard Clune, Man about the House, Sunday Telegraph, 28/10/2007
  36. ^ 1 2 3 Challen, Paul (October 2008). The House that Hugh Laurie Built. ECW Press. p. 38. ISBN 1-55022-803-X
  37. ^ 1 2 3 Bill Keveney, Hugh Laurie gets into 'House', USA TODAY, 15/11/2004
  38. ^ Rebecca Winters, Television: Doctor Is in ... a Bad Mood, Time, 4/9/2005
  39. ^ Hochman, David (February 2009). "Playboy Interview: Hugh Laurie". Playboy: pp. 31–36 + 105
  40. ^ Libby Slate, Hugh Laurie and Cast Make a House Call , Academy of Television Arts & Sciences, 17/4/2006
  41. ^ עונה 7, פרק 13
  42. ^ 1 2 Julia Ward, You can't have House without a Holmes, TV Squad, 31/10.2006
  43. ^ Maureen Ryan, 'House'-a-palooza, part 2: Robert Sean Leonard, Chicago Tribune, 1/5/2006