גרגוריו אלגרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרגוריו אלגרי Gregorio Allegri
Gregorio Allegri
לידה 1582
רומא, איטליה
פטירה 7 בפברואר 1652 (בגיל 70 בערך)
רומא, איטליה
מוקד פעילות מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם המוזיקה הקלאסית בתקופת הבארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרגוריו אלגריאיטלקית: Gregorio Allegri;‏ 1582 - 7 בפברואר 1652) היה מלחין איטלקי. מלחין בארוקי שנודע בעיקר בזכות תפילת ה"מיזררה" המפורסמת שכתב. גרגוריו אלגרי היה אחיו הבכור של דומניקו אלגרי. שניהם השתייכו לאסכולה הרומאית של ראשית תקופת הבארוק.

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלגרי נולד בשנת 1582 בעיר רומא. את הקריירה המוזיקלית שלו החל בגיל תשע כשהיה נער מקהלה בעיר הולדתו, ובהיותו בן ארבע-עשרה עבר להיות זמר טנור בכנסיית סן לואיג'י די פרנצ'זי באותה העיר למשך שמונה שנים. הוא למד אצל ג'ובאני ברנרדינו נאנינו הלחנה, ובמהלך לימודיו הכיר את היצירות של ג'ובאני פלסטרינה והושפע מהן. כשהיה בן 25 עבד כזמר ומלחין בפרמו ובטיבולי מאוחר יותר. לבסוף הגיע לדרגת מאסטרו די קפלה בסנטו ספיריטו ברומא. כשהיה בן 48 הצטרף למקהלה האפיפיורית של אורבן השמיני, וכתב להם גם יצירות (ובהן גם המיזררה המפורסמת).

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיזררה שכתב אלגרי ("חנני אלוהים", תהילים נ"א) בנויה למעשה כמנגינה פשוטה על אקורד אחד שנועדה לשתי מקהלות - מקהלה של חמישה קולות, ומקהלה של ארבעה קולות. המקהלה הראשונה שרה את המנגינה ואילו המקהלה השנייה מוסיפה יסודות אחרים, כגון עלייה לדו הגבוה של הסופרן. יסוד זה מראה את השמיימיות והאלוהיות של היצירה. המיזררה היא אחת היצירות הדתיות החשובות ביותר בעולם הנוצרי: מצד אחד, המיזררה תפסה מקום קבוע וחשוב בטקס של השבוע הקדוש. מצד שני, היו קיימים רק שלושה עותקים של היצירה, וההעתקה נאסרה. וולפגנג אמדאוס מוצרט שמע את היצירה כשביקר ברומא עם אביו, ליאופולד מוצרט, והעתיק את הפרטיטורה המלאה של היצירה מהזיכרון. הוא היה אז בן ארבע עשרה.

אלגרי פרסם גם מיסות רבות, שגם להן יש מקום משלהן במוזיקה הדתית, וכן סימפוניה בסול מז'ור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרגוריו אלגרי בוויקישיתוף