דודי ויסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דוד ויסמן)
דודי ויסמן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 15 באוקטובר 1954 (בן 69) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד מנהל כללי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוד (דודי) ויסמן (נולד ב־15 באוקטובר 1954) הוא איש עסקים ישראלי, בעל השליטה בחברת סונול ישראל בע"מ, מייסד קרן גפן למשקיעים אמריקאים המתמקדת בטכנולוגיות ישראליות ויו"ר ומבעלי יקב טוליפ. במקביל, משמש כדירקטור בחברת דלק US, לאחר שפעל למיזוג אלון USA (אותה ייסד בשנת 2000) עם דלק US.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויסמן נולד בגבעתיים, נכד למשפחה ממייסדות העיר. בנעוריו למד אלקטרוניקה ומחשבים בבית הספר אורט טכניקום בעיר, ובמקביל שיחק כדורגל בקבוצת הפועל רמת גן. את שירותו הצבאי עשה בחיל האוויר.

בשנת 1976, לאחר שחרורו מצה"ל, הפך למנהל בחברה הפרטית "ביילסול" שבשליטת קרוב משפחתו עו"ד שרגא בירן. תחת ניהולו של ויסמן הפכה החברה למובילה בתחום ניהול ופיתוח תחנות דלק, בצמוד אליהן הוקמו שטחי מסחר, ובכך שילבה עיסוק בשלושה תחומים: אנרגיה, קמעונאות ונדל"ן. ב-1992 הרחיבה ביילסול את פעילותה כשרכשה את חברת הדלק אלון, שהוקמה על ידי התנועה הקיבוצית כדי לרכוש עבור הקיבוצים דלק במרוכז ובמחיר זול יותר, ופיתחה תחנות דלק ציבוריות ששטחים מסחריים בצדן. שנה לאחר מכן מונה ויסמן למנכ"ל ונשיא קבוצת אלון. החברה נחשבה לחלוצה בשילוב שטחי מסחר בתחנות דלק, ובתחנות שלה נבנו מרכולים, חנויות נוחות, מסעדות ובתי קפה.

ב-1999 הוביל ויסמן את המהלך לרכישת השליטה בחברת הדלק דור אנרגיה, אותה מיזג עם "אלון" והחברה הממוזגת הפכה ל"דור אלון". המהלך הביא להכפלת מספר תחנות הדלק בבעלות אלון וכן נתן לה דריסת רגל משמעותית בתחום הגפ"מ, זאת באמצעות חברת הבת דורגז. נכון לסוף 2010, עומד נתח השוק של דור אלון על 16.7 אחוזים משוק הדלק. בנוסף, מהווה אלון חלק מחברת דרך ארץ, שהחזיקה בזיכיון לבנייתו וסלילתו של כביש חוצה ישראל, ומחזיקה כיום בשליטה בחברת התפעול של הכביש. קבוצת אלון אף מחזיקה בארבעה אחוזים מהזכויות בקידוח הגז הטבעי תמר, באמצעות חברת אלון גז.

ב-2003 רכשה קבוצת אלון בשיתוף אנשי העסקים מתיו ברונפמן ושולם פישר 78% ממניות רשת קו אופ הריבוע הכחול תמורת 1.368 מיליארד שקלים.[1] כשנתיים מאוחר יותר השלים ויסמן את ההשתלטות על הרשת, כשרכש כמחצית מחלקם של ברונפמן ופישר בשותפות.[2] בכך הפכה קבוצת אלון לבעלת השליטה בקבוצת קמעונאות הכוללת את הרשתות מגה, זול בשפע (לשעבר שפע שוק), עדן טבע מרקט, כפר השעשועים, ששת, ורדינון, נעמן והכל בדולר. ב-2010 מוזגו פעילויות הדלק והקמעונאות של הקבוצה.

ב-2006 רכשה קבוצת אלון את רשת AM:PM ב-143 מיליון ש"ח.[3] לאחר הרכישה הורה ויסמן להפסיק מכירת מזון לא כשר בסניפי הרשת,[4] אך סניפיה נותרו פתוחים בשבת ובשל כך נאלץ ויסמן להתמודד עם מאבק חרדי על עסקיו, ובהם רשת "שפע שוק" הפונה למגזר החרדי. בסופו של דבר נאלץ ויסמן לסגור את רשת "שפע שוק" ובמקומה הוא פתח את רשת "זול בשפע", אך גם היא נחלה כישלון והציבור החרדי הדיר את רגליו מהרשת. רשת "זול בשפע" פעלה במגזר החרדי תחת הפסדים גדולים, אך ויסמן התעקש להחזיק את הרשת להראות שאינו מתקפל אל מול הציבור החרדי.

ב-2000 רכשה הקבוצה את חברת טוטאל פינה האמריקאית והקימה את חברת "אלון USA" לניהול פעולתה בארצות הברית. החברה מפעילה בתי זיקוק בדרום ארצות הברית וכן חנויות רשת סבן אילבן בטקסס ובניו מקסיקו.

בשנת 2005 בחר גלובס את ויסמן ל"איש השנה" בישראל. ויסמן קיבל את אות יזם השנה של ארנסט אנד יאנג בדרום מערב ארצות הברית והיה מהמועמדים הסופיים לפרס הבינלאומי, על הישגיה של "אלון USA".

בשנת 2014 הודח ויסמן מניהול קבוצת אלון על ידי שותפו ובעל השליטה העיקרי בקבוצה, שרגא בירן, בעקבות סכסוך שפרץ ביניהם.[5] ויסמן הגיש את התפטרותו מתפקידיו בקבוצת אלון - מנכ"ל אלון רבוע כחול ישראל ויו"ר מגה קמעונאות,[6] והתפטר גם מדירקטוריון אלון רבוע כחול ישראל.

בנוסף לעסקיו עוסק ויסמן בפעילות פילנתרופית ובפרויקטים חינוכיים בישראל ובארצות הברית, בין היתר בסיוע למרכז הרפואי רבין. ויסמן הוא הבעלים (50%) של יקב טוליפ הממוקם בכפר תקווה, כפר חינוכי המהווה מקום מגורים קבוע ומרחב תומך עבור בוגרים עם צרכים מיוחדים במגוון התחומים ההתפתחותיים והנפשיים.

באפריל 2016 עמד בראש קבוצה שרכשה את חברת הדלק "סונול" מקבוצת עזריאלי.[7] במקביל, בשיתוף עם שלי שטיין מארצות הברית הקימו את גפן קפיטל- קרן משקיעים אמריקאיים להשקעות בחברות טכנולוגיה בישראל.

ויסמן נשוי לברוריה ואב לשלושה ילדים, מתגורר באבן יהודה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]