דוד טנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוד טַנֵה

דוד טַנֶה (3 ביוני 190920 ביוני 1973[1]) היה המנכ"ל הראשון ומקימו של משרד השיכון, וכן עסקן בכיר בסוכנות היהודית. שמו של טנה נקשר הן להקמת המעברות והן להיקף הגדול של בניית השיכונים בשני העשורים הראשונים לקיום מדינת ישראל, כולל השבחים שניתנו למפעל גדול זה וכולל הביקורות שנמתחו עליו[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוד טנה, מימין, בעת הנחת אבן הפינה לשכונה ערבית חדשה בואדי ג'וז
דוד טנה, מימין, בעת הנחת אבן הפינה לשכונה ערבית חדשה בואדי ג'וז

טנה נולד במילהיים שבגרמניה לישראל ולפרלה לבית אַקֶר. בגיל 18 יצא ללימודים אקדמיים בברלין, למד כלכלה ומדע המדינה באוניברסיטת ברלין וכדי להכין את עצמו לעלייה לארץ ישראל, למד בנוסף גם ניהול חוות חקלאיות. בתקופת לימודיו כיהן כמזכיר תנועת "החלוץ" בברלין.

עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933, עלה טנה לארץ ישראל והתיישב בחיפה, שם החל לפעול במסגרת הסוכנות היהודית כנציג המחלקה הגרמנית בחיפה, והיה מקורב למקימת עליית הנוער, הנרייטה סאלד. בשנות המלחמה סייע בקליטת הפליטים היהודים שהצליחו לברוח מאירופה. טנה היה מזכיר התאחדות עולי גרמניה בחיפה[3] וסגן בוועד ההנהלה של ועד הדר הכרמל[4].

במקביל היה טנה חבר במוסדות שונים של "ההגנה", ובתקופת מלחמת העצמאות היה חבר בוועדה שפעלה לפתרון בעיות של משפחות שנאלצו לפנות את בתיהן בגלל המלחמה[5]. עם קום המדינה מונה לאחראי במשרד האוצר על הארגון, האחזקה והאכלוס של הרכוש הנטוש שהותירו אחריהם פליטים ערבים. בשנת 1952 חזר לסוכנות, ומונה למנהל מחלקת הקליטה בסוכנות היהודית, שקלטה אז את העלייה ההמונית.

בשנת 1953 התבקש טנה על ידי שרת העבודה דאז, גולדה מאיר, לקבל על עצמו את ניהול אגף השיכון במשרד העבודה. בשנת 1959, כאשר הפך אגף השיכון למשרד ממשלתי נפרד, מונה טנה למנכ"ל הראשון של משרד השיכון. בתפקיד זה כיהן עד 1969, עת פרש כדי לכהן כיו"ר מועצת המנהלים של בנק טפחות[6][7]. פעילותו בתחום השיכון כללה בשנים הבאות גם חברות בדירקטוריונים של חברות העוסקות בתחום, ביניהן חברות עמידר והכשרת היישוב. במשך שנים כיהן כנציג המדינה בוועדה הכלכלית של האו"ם.

היה נשוי להלגה יעקב עד למותה (כחודש לפני מותו), ואב לשלושה ילדים. נפטר ביוני 1973, ונקבר בבית העלמין קריית שאול[8].

על שמו של טנה קרויה כיכר עירונית בירושלים, שכונה בכרמיאל וכן היישוב טנא עומרים בהר חברון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תאריך הלידה המדויק ע"פ Harry Schneiderman and Itzhak J. Carmin (eds.), Who's who in world Jewry, 1972,‏ עמ' 901; תאריך הפטירה המדויק ע"פ דף הנפטר באתר "חברה קדישא" ת"א-יפו והמחוז.
  2. ^ אלי אייל, דוד טנה - קומבינאטור השיכונים, הארץ, 13 במרץ 1959
  3. ^ עולי גרמניה בחיפה, דבר, 3 במרץ 1937
  4. ^ בהדר הכמרל, דבר, 3 באוגוסט 1937
  5. ^ מצוקת בתי המלון שהוחרמו, הצופה, 29 ביולי 1948
  6. ^ אריאל ויינשטיין, ד. טנה מנכ"ל משרד השיכון עומד להגיש את התפטרותו, מעריב, 11 בדצמבר 1969
  7. ^ בנק טפחות מגלה טפח ואף טפחיים, דבר, 30 בספטמבר 1970
  8. ^ מת דוד טנה, דבר, 21 ביוני 1973