דון דרייגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דונלד (דון) פרדריק דרייגראנגלית: Donald 'Donn' Frederick Draeger; ‏15 באפריל 1922 - 20 באוקטובר 1982) היה ספורטאי ומאמן, מומחה לאמנויות לחימה אסיאתיות, מחברם של מספר ספרים על אמנויות לחימה, שתרם תרומה חשובה להפצת אמנויות אלה במרחב האמריקאי והמערבי. לחם כחייל בחיל הנחתים האמריקני.

במהלך חייו נודע דרייגר בשם החיבה 'דון'. בחיל הנחתים האמריקני היה בעל דרגת סרן בעת השלום ורב-סרן במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא שהה כמה עשורים מחייו באזור האוקיינוס השקט וביפן, ולמד על בוריין מספר אמנויות לחימה קלאסיות של האזור.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרייגר נולד ככל הנראה במילווקי, ויסקונסין. ביוגרף אחד, פול נרס (הכותב עבור כתב העת "חגורה שחורה"), מציין שידוע מעט על הרקע המשפחתי של דרייגר. כנער, דרייגר שהה מספר קייצים בקרבם של אנשי שבט אוג'יבווי (אנ') בצפון ויסקונסין. הוא צד אתם, עיסוק שהפך לתחביבו, ובתקופה מאוחרת יותר הסתייג מבילוי זה, והצדיק אותו רק כדרך לספק מזון או מתוך הגנה עצמית.

דרייגר החל להתאמן באמנויות לחימה בשיקגו בהיותו בן 7. בתחילה למד ג'יוג'יטסו, אולם במהרה עבר לג'ודו ונעשה כה מיומן עד שהגיע לחגורה חומה בגיל 10. בבגרותו התנשא לגובה של 1.88 ס"מ ושקל 88 ק"ג.

הוא התגייס לחיל הנחתים האמריקני בהיותו בן 15, במהלך השפל הגדול. הוא לחם במערכה באסיה ובאוקיינוס השקט במלחמת העולם השנייה. נרס סבור ש"די ודאי שדרייגר היה באיוו ג'ימה בזמן הקרב המפורסם של פברואר-מרץ 1945 בו נפגעו כמעט 26,000 אמריקנים ונהרגו יותר מ-22,000 יפנים." דרייגר גם שירת בזמן מלחמת קוריאה.

ב-1948 הגיע לדרגת דאן 4 בג'ודו. דרייגר היה מייסד-שותף של ארגון הג'ודו הלאומי הראשון בארצות הברית, Amateur Judo Association. הוא נטל חלק מכריע בייסודה של התאחדות Judo Black Belt Federation‏ (JBBF), שאחרי כן הפכה ל-United States Judo Federation ‏ (USJF).

נרס כותב שדרייגר היה נשוי חלק מחייו, היה לו בן, אך מעט ידוע על חייו הפרטיים.

הישגיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרייגר כתב ספרים רבים על אמנויות לחימה. לפני שכתב אותם נכתבו רוב ספרי אמנויות הלחימה בשפות אסיאתיות. מסטושי טקיאמה, מאסטר קראטה שוטוקאן, היה אחד מהמחברים-שותפים הידועים ביותר של דרייגר.

בין פרסומיו של דרייגר:

  • Judo Training Methods : A Sourcebook, with Takahiko Ishikawa, The Charles E. Tuttle Co., 1961
  • Javanese Silat: The Fighting Art of Perisai Diri by Quintin Chambers and Donn F. Draeger (Paperback - Mar 1979)
  • Pentjak-Silat The Indonesian Fighting Art, Kodansha International Ltd,1970
  • Asian Fighting Arts (with Robert W. Smith), Kodansha International, 1969; re-titled Comprehensive Asian Fighting Arts upon republication, 1980 (ISBN 978-0870114366)
  • Classical Bujutsu : Martial Arts And Ways Of Japan, Vol I., Weatherhill, 1973, 1996
  • Classical Budo: Martial Arts And Ways Of Japan, Vol II., Weatherhill, 1973, 1996
  • Modern Bujutsu & Budo: Martial Arts And Ways Of Japan, Vol III., Weatherhill, 1974, 1996
  • Japanese Swordsmanship : Technique And Practice (with Gordon Warner), Weatherhill, 1982
  • The Weapons and Fighting Arts of Indonesia (ISBN 978-0804817165)
  • Phoenix-Eye Fist: A Shaolin Fighting Art of South China
  • Shantung Black Tiger: A Shaolin Fighting Art of North China (with Leo Budiman Prakarsa and Quintin T. G. Chambers), Weatherhill, 1976 (ISBN 978-0834801226)
  • Judo Formal Techniques: A Complete Guide to Kodokan Randori No Kata
  • Ninjutsu: The Art of Invisibility, Japan's Feudal Age Espionage Methods, Lotus Press, 1977; Phoenix Books, 1994

פרט לכתיבתו, דרייגר עבד גם תקופה קצרה בתעשיית הסרטים. הוא שימש כמדריך אמנויות לחימה בסרט ג'יימס בונד "אתה חי רק פעמיים", שם גם שימש ככפילו של שון קונרי.

רוברט וו. סמית, חברו הטוב ומי שהיה מחבר שותף עמו, מזכיר סיפורים ואנקדוטות שונים על דרייגר בספרו Martial Musings.

דרייגר המשיך להתאמן באמנויות לחימה במהלך חייו. הוא התאמן עם אמני לחימה אסיאתיים שונים, גם מכיוון שהוא הוצב בזירת האוקיינוס השקט במהלך שירותו הצבאי בחיל הנחתים האמריקני, וגם מכיוון שחי ביפן במשך למעלה מעשור. דרייגר היה חבר בניהון קובודו שינקוקאי, הארגון היפני העתיק ביותר למחקר ושימור אמנויות הלחימה הקלאסיות. הוא גם היה הלא-יפני הראשון שהתמחה בטנשין שודן קטורי שינטו-ריו, והגיע לדרגת מדריך (קיושי מנקיו) בשיטה זו, הוא גם החזיק בדרגות גבוהות בשינדו מוסו-ריו, ג'ודו (jodo), גודו (judo) ובקנדו.

אחרית ימיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנותיו האחרונות דרייגר ערך מסעות באסיה. בטיוליו אלה הוא ביקר בבתי ספר ולמד שיטות לחימה, אותן ניתח ותיעד. מחקרים אלה פורסמו כמאמרים בכתבי עת שונים לאמנויות לחימה או נכללו בספרים. דרייגר חי ביפן, סין, מונגוליה, קוריאה, מלזיה ואינדונזיה. אחד מהספרים שכתב הוא Javanese Silat: The Fighting Art of Perisai Diri (Paperback - Mar 1979). ב-1979 ביקר דרייגר בסומטרה, שם הקבוצה עמו שהה לקתה בהרעלה. כתוצאה מכך הוא פיתח דיזנטריה והתאשפז בבית החולים. רגליו החלו להתנפח וגרמו לו ייסורים והיה לו קשה ללכת או להתאמן. אחרי שנים רבות הוא הפסיק להתאמן.

כשהוא טופל בבית החולים Tripler Army Medical Center בהונולולו, התגלה כי לקה בסרטן הכבד. הוא הלך לעולמו ב-20 באוקטובר 1982, בבית החולים לחיילים ותיקים במילווקי, ויסקונסין, מקרצינומה.

דרייגר נקבר בבית הקברות הלאומי ווד (Wood National Cemetery) במילווקי, ב-25 באוקטובר 1982.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Corcoran, John (1988). Martial Arts: Traditions, History, People. W.H. Smith Publishers Inc.,. p. 320. ISBN 0-8317-5805-8.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]