דוני דארקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוני דארקו
Donnie Darko
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ריצ'רד קלי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אדם פילדס
ננסי ג'ובונן
שון מקקיטריק
תסריט ריצ'רד קלי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה סאם באוור
אריק סטרנד
שחקנים ראשיים ג'ייק ג'ילנהול
דרו ברימור
מגי ג'ילנהול
ג'נה מאלון
מרי מקדונל
הולמס אוסבורן
פטריק סווייזי
נואה ויילי
מוזיקה מייקל אנדרוז
מייק באואר
צילום סטיבן פוסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Flower Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ניומרקט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 בינואר 2001
(פסטיבל סאנדנס)
משך הקרנה 113 דקות
גרסת הבמאי: 133 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה קומית, סרט אימה, סרט בלשי, סרט דרמה, סרט פנטזיה, סרט מדע בדיוני, סרט ריאליזם קסום עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 6,000,000 דולר
הכנסות 2,962,988 דולר
הכנסות באתר מוג'ו donniedarko
פרסים אינדיפנדנט ספיריט
סרט הבא ס. דארקו עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ייק ג'ילנהול בתפקיד דוני דארקו, 2001

דוני דארקואנגלית: Donnie Darko) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת דרמה/מותחן פסיכולוגי/מדע בדיוני, אשר נכתב ובוים בשנת 2001 על ידי ריצ'רד קלי. הסרט בכיכובו של ג'ייק ג'ילנהול מתמקד בנער בשם דוני דארקו החווה הזיות שמקורן לכאורה בסכיזופרניה פראנואידית.

הסרט לא זכה להצלחה רבה כאשר יצא לראשונה לקולנוע ב-2001, אולם צבר פופולריות רבה לאחר שיצא ב-DVD ובמשך השנים אף זכה למעמד של סרט פולחן. בזכות המעמד שהסרט הגיע אליו, הופק לו סרט המשך שנקרא "ס. דארקו".

הנושאים העיקריים שבהם עוסק הסרט הם פרדוקסים הנוגעים למסע בזמן ולפילוסופיה. הצד הפילוסופי של הסרט נוגע בסתירה שבין דטרמיניזם לבין חופש הבחירה של האדם (הגישה הפטליסטית). הסרט מציג את שתי הגישות ומעמת אותן זו בזו.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש בכפר בדיוני בשם מידלסקס שבמדינת וירג'יניה במהלך תקופת קמפיין הבחירות לנשיאות של שנת 1988. דוני דארקו הוא נער מתבגר אינטליגנטי אך מוטרד רגשית ובעל נטייה לסהרוריות, הנמצא בטיפול אצל פסיכיאטרית שעמה הוא דן במחשבותיו הכמוסות ביותר. לילה אחד נופל מנוע סילון של כלי טיס מסחרי היישר אל תוך חדר השינה של דוני. דוני ניצל ממוות בטוח משום שציית לקול אשר גרם לו ללכת בשנתו, לצאת מחדרו ולשנות את ייעודו. הקול הוא של פרנק, ידידו הדמיוני של דוני אשר לבוש בתחפושת של ארנב מפלצתי. בחצות ה-2 באוקטובר 1988 פרנק מנבא בפני דוני שסוף העולם יתרחש בעוד 28 ימים, 6 שעות, 42 דקות ו-12 שניות.

פרנק משפיע על דוני לבצע פעולות מסוימות אשר מובילות לנקודת השיא של הסרט: בתחילה דוני גורם להצפה של בית הספר התיכון שבו הוא לומד; הפעולה נותנת לו הזדמנות לחזר אחר חברתו החדשה לכיתה ואהבתו הפוטנציאלית, גרטשן רוס. בהמשך, משום שדוני מתעניין במסע בזמן, הוא מחליט לשוחח על תאוריות מסע בזמן עם המורה שלו למדע; הלה נותן לדוני את הספר "הפילוסופיה של מסע בזמן" שכתבה רוברטה ספארו, תושבת מקומית זקנה ותמהונית הידועה בכינוי "סבתא מוות" בפי ילדי השכונה. דוני וגרטשן הולכים לקולנוע לצפות בסרטים "מוות אכזרי" (The Evil Dead) ו"הפיתוי האחרון של ישו" (The Last Temptation of Christ). לאחר שגרטשן נרדמת בהקרנה, מופיע פרנק ומראה לדוני פורטל חור תולעת דרך מסך הקולנוע. דוני מגלה שפרנק הוא נער בן גילו, בעל פצע חמור בעינו הימנית. פרנק גורם לדוני לשרוף את ביתו של ג'ים קאנינגהם, איש עשיר ואהוב בקהילה המתמחה במתן עצות לשיפור החיים, ובעקבות השריפה מתגלה ספרייה של פורנוגרפיית ילדים במרתף ביתו. המעצר של קאנינגהם גורם לכך שאמו של דוני נאלצת ללוות את אחותו הצעירה ואת חברותיה לקבוצת הרקדניות בטיסה ללוס אנג'לס לצורך השתתפותן בתחרות כישרונות צעירים טלוויזיונית.

דוני מצליח לראות את הגלים אשר משפיעים על המרחב-זמן: הם נראים כזרועות היוצאות מתוך החזה של אנשים ויוצרים מסלול אשר מסמן להיכן ינועו בעתיד הקרוב. הזרועות הללו מתוארות גם בספרה של רוברטה ספארו. זרוע נוספת היוצאת מחזהו של דוני מובילה אותו לאקדח שהוסתר בארון של הוריו, והוא גונב אותו.

בליל 29 באוקטובר, בעת שהוריו של דוני נמצאים מחוץ לעיר, דוני ואחותו אליזבת' מארגנים מסיבה גדולה בבית המשפחה כדי לחגוג את קבלתה של אליזבת' לאוניברסיטת הרווארד. דוני, אשר יודע שהזמן עד לסוף העולם עומד להסתיים בחצות, לוקח עמו את גרטשן ושני ידידים נוספים ויחדיו הם נוסעים באופניים לביתה של רוברטה ספארו. הם נתקלים שם בשני בריונים מבית הספר השודדים את ביתה של ספארו. במאבק בין דוני לאחד הבריונים הוא מצמיד סכין לצווארו של דוני. הבריון שואל את דוני: "מדוע לעזאזל אתה כאן? דוני משיב "דאוס אקס מכינה" (משמעותה המשפט הלטיני היא "אל מתוך מכונה") הבריון המבולבל שואל את דוני: "מה לעזאזל אמרת כרגע?" ודוני פשוט עונה לו: "המושיע שלנו". גרטשן נדחפת על ידי הבריונים לכביש מול ביתה של ספארו ונדרסת למוות על ידי מכונית חולפת. הבריונים המבוהלים בורחים מן הזירה. המכונית שדרסה את גרטשן נעצרת והנהג יוצא ממנה. דוני רואה שהנהג הוא חברהּ של אליזבת', פרנק, הלבוש בתלבושת של ארנב לרגל חג ליל כל הקדושים. דוני יורה בו מידית בעינו והורג אותו במקום (אירוע זה מבושר בשתי סצנות מוקדמות יותר בסרט: הראשונה כאשר דוני מדבר עם פרנק בחדר באמבטיה בביתו ומוצא עצמו דוקר את עינו הימנית של פרנק; השנייה בבית הקולנוע כאשר הוא מאלץ את פרנק לחשוף את זהותו – פרנק מסיר את המסכה ועל פניו מתגלה פצע פתוח בעינו הימנית).

דוני נושא את גופתה של גרטשן ומניח אותה במכוניתו. לאחר שדוני מאתר פורטל חור תולעת אשר נפתח ישירות מעל ביתו הוא נוסע לעבר הגבעה המשקיפה על העיירה בזמן שניידות המשטרה עוצרות מול ביתו. מפסגת הגבעה הוא מבחין בפורטל דמוי טורנדו ובמטוס הטס ישירות מעל למקום. אמו של דוני ואחותו הקטנה נמצאות במטוס זה בדרכן חזרה מתחרות הכישרונות, ומטוסן נקלע לעין הסערה. אחד ממנועיו של מטוס הסילון מתפרק ונופל מהמטוס. המנוע נופל ישירות לתוך פורטל הזמן, חוזר בזמן 28 ימים לאחור ומתרסק היישר לתוך חדר השינה של דוני, אך הפעם דוני בוחר להישאר במיטתו ולהיהרג.

הסיפור מסתיים בבוקר למחרת התאונה המקורית של מנוע של הסילון. דוני, שנהרג כתוצאה מהתרסקות מנוע הסילון, מפונה מהבית לעיני בני משפחתו האבלים. גרטשן, שלא פגשה מעולם את דוני בקו זמן זה, רוכבת מול ביתו על אופניה ונעצרת למראה הבית ההרוס והמשפחה המתאבלת. היא מדברת עם ילד על התאונה שאירעה ומנפנפת שלום לאימו של דוני.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שעלילת הסרט מתרחשת בשנות ה-80 פסקול הסרט מכיל רפרנסים רבים לעשור זה. ומלבד קאבר של גארי ג'ולס לשיר Mad world של להקת Tears for Fears הוא מכיל שירים מהגל החדש, בין השאר של ג'וי דיוויז'ן, אקו והבאנימן ועוד.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דוני דארקו (ג'ייק ג'ילנהול) - הדמות הראשית. נער החווה הזיות שמקורן בסכיזופרניה פראנואידית עליו מוטלת המשימה להציל את היקום מקריסה.
  • אליזבת' דארקו (מגי ג'ילנהול) - אחותו הגדולה של דוני.
  • גרטשן רוס (ג'נה מאלון) - חברתו של דוני.
  • פרנק (ג'יימס דובאל) - החבר של אליזבת'.
  • רוז דארקו (מרי מקדונל) - אימו של דוני.
  • אדי דארקו (הולמס אוסבורן) - אביו של דוני.
  • סמנתה (סם) דארקו (דביי צ'ייס) - אחותו הקטנה של דוני.
  • קארן פומרוי (דרו ברימור) - המורה לספרות אנגלית של דוני.
  • פרופסור מוניטוף (נואה ויילי) - המורה למדעים בבית ספרו של דוני.
  • ג'ים קאנינגהאם (פטריק סווייזי)
  • קיטי פארמר (בת' גראנט) - מורה בבית ספרו של דוני.
  • רוברטה ספארו (פיישינס קליבלנד) - אישה זקנה וסנילית אשר מתגוררת בעיירה של דוני.

גרסת הבמאי משנת 2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופו של הסרט המקורי מ-2001 לא היה ברור והשאיר פרשנויות רבות שרובן פורסמו באינטרנט. ההתעסקות הרבה בסרט העניקה לו מעמד של סרט פולחן.

בעריכה המחודשת של הסרט (גרסת הבמאי מ-2004) ניסו יוצריו לספק פרשנות רשמית להתרחשויות בגרסה המקורית: הם הוסיפו קטעים חדשים לסרט, וכן קטעים נבחרים מהספר הבדיוני "הפילוסופיה של המסע בזמן" מאת רוברטה ספארו, שאף מאוזכר מספר פעמים בסרט המקורי. קטעים אלו מוצגים תוך כדי הסרט בגרסה המחודשת, וכמו כן ניתן לקרוא אותם באתר הסרט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוני דארקו בוויקישיתוף

פרשנויות ורמזים לסיומו התמוה של הסרט ניתן למצוא ב: