דיקור סיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נקודות הדיקור. שרטוט מתקופת שושלת מינג

דיקור סיני או אקופונקטורהלטינית: acus = מחט, pungere = לדקור) היא צורה של רפואה אלטרנטיבית המתבססת על דקירת המטופל בסיכות דקות במיוחד במקומות מסוימים בגוף. מתרגלי השיטה טוענים כי הדיקור מסייע בהקלת כאבים, מונע מחלות ומסייע בטיפול בהן, משפר את מערכת החיסון ועוד. מחקרים קליניים בנושא מצאו שדיקור סיני הוא טיפול דמה והשפעותיו אינן שונות מאפקט הפלסבו. במחקרים שמצאו אפקט שאינו פלסבו נמצאו בעיות מתודולוגיות, בעיות שנובעות ממדגם קטן חסר משמעות סטטיסטית, ואיכות ירודה של מחקר.

האקופונקטורה היא חלק מהרפואה הסינית, ונעשה בה שימוש בסין עוד בטרם המאה ה-2 לפנה"ס. מסין התפשטה תורת הדיקור לחלקים נוספים באסיה, ובמאה ה-20 הפכה פופולרית גם בשאר העולם. מספר מחקרים מדעיים מצאו כי דיקור סיני אכן מעורר הפרשה של משככי כאבים טבעיים בגוף, וכך מספק תועלת מסוימת בהקלת כאבים ובחילות, וכן מסייע לסובלים מדלקת מפרקים, כאשר אלו נוטלים במקביל גם תרופות רגילות.[1] מחקרים רבים, לעומת זאת, מראים כי תועלת הדיקור הסיני קצרת טווח וחסרת משמעות, ובדרך כלל ניתן להסבירה באפקט הפלצבו בלבד. [2][3]

אופן הטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

החדרת מחטים בעת דיקור סיני

טיפול בדיקור סיני כולל מספר שלבים: הראשון הוא אבחון, לרוב באמצעות שיחה ובדיקת דופק ולשון; בחירת נקודות הדיקור בהתאם לאבחון; החדרת המחטים — המחטים קטנות, עדינות וגמישות, כשהן גורמות לתחושת עקצוץ רגעית, במקרים מסוימים - ושלב שכיבה בו על המטופל למעט בתנועה; והוצאת המחטים בסיום הטיפול. בתום הוצאת המחטים נערכת בדיקת דופק נוספת, כדי לבדוק את השפעת הדיקור על הגוף. מספר טיפולי הדיקור אינו קבוע, הוא תלוי במחלה/דלקת/ או כל דבר אחר שיש למטופל בהתאם לאבחון ולחומרת הבעיה המאובחנת.

הדיקור הסיני בעיני המדע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפואה הסינית אינה עולה בקנה אחד עם תוצאות המחקר המדעי בתחום הרפואה במאות השנים האחרונות. המרכיבים השונים עליהם מסתמכת הרפואה הסינית, ובהם מרידיאנים, צ'י, נקודות דיקור, תעלות וכדומה לא זוהו במחקר כלשהו. לטענת חסידי הרפואה הסינית, בשל חוסר היכולת של המחקר המדעי לאתר מרכיבים אלו, לא ניתן לאמת או לסתור את הרפואה הסינית באמצעות מחקר מדעי.

על אף המחלוקת על מונחי היסוד והמרכיבים, נערכו מחקרים רבים שכוונו ללמוד אם הדיקור הסיני יכול להניב תוצאות מובהקות מבחינה סטטיסטית, מעבר לאפקט הפלצבו. רוב המחקרים בתחום התבססו על חלוקת הנבדקים למספר קבוצות, בהן אחת שזכתה לטיפול בדיקור; אחרת שלא זכתה לטיפול, שלישית שטופלה באמצעות מחטים מתקפלות, הנראות כמחטים רגילות למטופל; ולעיתים אף קבוצות נוספות. הקושי המתודולוגי העיקרי במחקרים אלו טמון בהיעדר סמיות כפולה, שכן המטפלים במחטים יודעים אם המחטים שבידיהם אמיתיות או מתקפלות.

מחקרים מעטים בלבד הניבו תוצאות המצביעות על השפעה רפואית כלשהי לדיקור הסיני, מעבר לטווח המיידי ובאופן החורג מהשפעת אפקט הפלצבו. עם המחקרים ניתן למנות מחקר שהצביע על הקלה בכאבי פרקים בברכיים,[4] הפחתה בבחילות ובכאבים אחרי ניתוח,[5] הקלה על כאבי גב בהריון,[6] שיפור בבעיות זקפה[7].

לטענת חסידי הדיקור הסיני, ניתן להצביע על מספר גורמים שבגללם רק מחקרים מעטים תומכים בהשפעת הטיפול, ובראש ובראשונה מיומנות לקויה של המטפלים. לפי גישה זו, מימוש הפוטנציאל של רפואה סינית תובע רכישת מיומנות שאינה אקדמית, ולטעמם המטפלים בניסויים הרבים שלא עלו יפה כנראה לא היו מיומנים דיים.

מתנגדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב מכריע של המחקרים שבחנו את השפעת הדיקור הסיני הצביעו על כך שאין לה השפעה כלשהי החורגת מטיפול דמה. כך לדוגמה, במחקר שנערך ב-220 נשים בשנת 2004, טופלו חלק מהנשים בדיקור סיני רגיל, ואחרות טופלו במחטים "מזויפות": המחט המזויפת "מתקפלת" פנימה ולא חודרת אל עורו של המטופל. לא נתגלה הבדל בעל משמעות סטטיסטית בהשפעת הטיפול על הקבוצות השונות, או במילים אחרות, הטיפול בדיקור סיני לא היה יעיל יותר מטיפול דמה.[8] מחקר אחר (מטא-אנליזה) בחן את השפעת הדיקור על חולי אסתמה, ואף הוא הראה כי לדיקור הסיני לא הייתה כל השפעה.[7] מחקרים נוספים הראו היעדר כל השפעה לדיקור גם ביחס לתסמונת המעי הרגיז,[9] דאבת השרירים,[10] ועוד.

חוקרים שבחנו את קומץ המחקרים המצביעים על השפעה חיובית לדיקור סיני גורסים כי ממצאי אותו קומץ נובעים בדרך כלל מבעיות מתודולוגיות ומעניין מובהק שיש לעורכי אותם מחקרים להראות כי טיפול בשיטה זו מצליח.[11] אפילו מסמכים כמו הצהרת הקונצנזוס[12] של ארגון ה-NIH האמריקאי, בה נטען שלדיקור סיני יש השפעות חיוביות בתחומים מסוימים, ניצבו תחת מתקפה בשל פגמים קשים בשיטת המחקר. בין הכשלים הנפוצים בניסויים המעידים על הצלחת הטיפול ניתן למצוא אי-הקפדה על סמיות כפולה ושימוש במדגם קטן מדי וחסר משמעות סטטיסטית.

היעדר ממצאים מחקריים להשפעת הטיפול בדיקור, הביא לירידה משמעותית בהיקף המחקר העוסק בדיקור סיני.

התפרצות שלבקת חוגרת

קיימים מספר אירועים רפואיים מתועדים של התפרצות של שלבקת חוגרת לאחר דיקור סיני. בתיאור מקרה שהתרחש בשנת 2011 נכתב שהדיקור היווה טריגר להפעלת נגיף ה-VZV שהוביל להתפרצות שלבקת חוגרת.[13][14][15]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות המטילים ספק בתקפות הדיקור הסיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Acupuncture as a complementary therapy to the pharmacological treatment of osteoarthritis of the knee: randomised controlled trial, BMJ. 2004 Nov 20; 329(7476): 1216
  2. ^ Acupuncture treatment for pain: systematic review of randomised clinical trials with acupuncture, placebo acupuncture, and no acupuncture groups. doi:10.1136/bmj.a3115.
  3. ^ Meta-analysis: Acupuncture for Osteoarthritis of the Knee, Annals of Internal Medicine; מטא-אנליזה על תועלת האקופונקטורה בטיפול בכאבי פרקים ובתפקוד מפרקים
  4. ^ Acupuncture Helps Knee Osteoarthritis, 2004, WebMD
  5. ^ Acupuncture points to post-op comfort, 2004, newscientist
  6. ^ Acupuncture relieves pelvic and low-back pain in late pregnancy, Acta Obstet Gynecol Scand. 2004 Mar; 83(3): 246-50
  7. ^ 1 2 Acupuncture in the treatment of psychogenic erectile dysfunction: first results of a prospective randomized placebo-controlled study, Int J Impot Res. 2003 Oct; 15(5): 343-6
  8. ^ (המחקר המלא: Streitberger K and others: Acupuncture compared to placebo-acupuncture for postoperative nausea and vomiting prophylaxis: A randomised placebo-controlled patient and observer blind trial. Anesthesia 59:142-149, 2004)
  9. ^ Acupuncture for irritable bowel syndrome: systematic review and meta-analysis, Am J Gastroenterol. 2012 Jun; 107(6): 835–848.
  10. ^ Efficacy of acupuncture in fibromyalgia syndrome—a systematic review with a meta-analysis of controlled clinical trials, Rheumatology 49 (4), 778-788, 2009
  11. ^ כך לדוגמה המחקר The effectiveness and safety of acupuncture therapy in depressive disorders: Systematic review and meta-analysis, Journal of Affective Disorders, 2009
  12. ^ הצהרת הקונצנזוס לגבי דיקור - NIH Consensus Statement
  13. ^ התפרצות שלבקת חוגרת לאחר דיקור A Case of Shingles Following Auricular Acupuncture, J Am Board Fam Med. 2017 Jul-Aug;30(4):552-555.
  14. ^ התפרצות שלבקת חוגרת לאחר דיקור The effectiveness and safety of acupuncture therapy in depressive disorders: Systematic review and meta-analysis, Med Acupunct. 2021 Dec 1;33(6):443-446. doi: 10.1089/acu.2020.1521.
  15. ^ תיאור מקרה: התפרצות שלבקת חוגרת לאחר דיקור A Case of Shingles Following Auricular,Steven A. Kewish, MD. 2011