דן אקרויד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן אקרויד
Dan Aykroyd
דן אקרויד, 2009
דן אקרויד, 2009
לידה 1 ביולי 1952 (בן 71)
אוטווה קנדה
שם לידה Daniel Edward Aykroyd עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1974
עיסוק תסריטאי, מוזיקאי
מקום לימודים
  • אוניברסיטת קרלטון
  • St. Patrick's High School
  • Lisgar Collegiate Institute
  • St. Pius X High School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג דונה דיקסון (29 באפריל 1983–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Danielle Aykroyd עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אמי, מועמד לפרס האוסקר
http://www.thebluesmobile.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל אדוארד (דן) אקרוידאנגלית: Daniel Edward "Dan" Aykroyd; נולד ב-1 ביולי 1952) הוא שחקן וקומיקאי קנדי, זוכה פרס אמי, שהיה מועמד לפרס האוסקר. אקרויד הוא גם מוזיקאי ותסריטאי, וכן יינן וחוקר עב"מים. אקרויד הוא אחד מחברי הצוות המקורי של סטרדיי נייט לייב. בתחילת הקריירה שלו שיתף פעולה כצמד קומי עם השחקן ג'ון בלושי, ששיחק לצידו בסטרדיי נייט לייב. הם הקימו את הלהקה האחים בלוז והופיעו בסרט המצליח "האחים בלוז" לו כתב את התסריט. לאחר מותו של בלושי פיתח קריירה ארוכה ומגוונת, שכללה להיטים כמכסחי השדים ומשנה מקום משנה מזל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקרויד נולד בשנת 1952 באוטווה שבאונטריו, קנדה. אביו היה מהנדס, ואמו מזכירה ממוצא צרפתי קנדי. המשפחה הייתה קתולית אדוקה, ואקרויד התכוון להפוך לכומר, ולמד בבתי ספר קתוליים. עם זאת, התנהגותו הפרועה הביאה לסילוקו מבית הספר התיכון. זמן מה ניסה ללמוד קרימינולוגיה וסוציולוגיה באוניברסיטת קרלטון, אך לא השלים את לימודיו. הוא החל לעבוד כקומיקאי במועדוני לילה בטורונטו, וכן עבד כשדר עבור רשת טלוויזיה מקומית.

סטרדיי נייט לייב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריצתו של אקרויד לתודעת הקהל כקומיקאי מוכשר הייתה במסגרת תוכנית הטלוויזיה סטרדיי נייט לייב בה שיחק בין 1975 ל-1979. אקרויד היה חלק מן הצוות המייסד של התוכנית, ובלט בכישרונו הקומי, ובכישרון החיקוי שלו, הוא גם כתב חלק ניכר מהמערכונים בהם הופיע. פרט לדמויות כ"אלווד בלוז", ומגוון של דמויות שיצר במערכונים, הצטיין אקרויד בחיקוי אישים בני התקופה כג'ימי קרטר או ריצ'רד ניקסון. כן השתתף בפינת "עדכון סוף השבוע" (Weekend Update) ביחד עם ג'יין קרטין, מעין מהדורת חדשות מזויפת, שהייתה לפינה הקבועה והנמשכת ביותר בסדרה. בשנת 1977 זכה אקרויד בפרס אמי על המערכונים שכתב עבור הסדרה. לאחר מכן היה מועמד לפרס פעמיים נוספות על כתיבתו, ופעמיים על משחק, והופעה יוצאת דופן בקומדיה.

במהלך הזמן בו בילה בתוכנית התקרב למשתתף אחר בתוכנית, ג'ון בלושי, והשניים הפכו למעין צמד קומי. עם זאת אקרויד היה מאופק יותר, וחסרה לו הנטייה של בלושי להרס עצמי. בשנת 1979 עזב את הסדרה על מנת להתרכז בקריירה קולנועית. בעשורים שלאחר מכן שב לעיתים כאורח בסדרה. לפעמים היה שב לדמויות המוכרות שיצר בשנות השבעים, כאלווד בלוז (כשלצידו ג'ון גודמן, המחליף את בלושי, שמת בשנת 1982), לעיתים המשיך בחיקויים, והצטיין בחיקויו של בוב דול. מספר פעמים שימש כמארח של התוכנית, והופיע לאורך כל התוכנית.

האחים בלוז[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערכון המשפיע ביותר של אקרויד בסטרדיי נייט לייב, שבהשראתו נוצרו יצירות מוזיקליות, ושני סרטי קולנוע, היה "האחים בלוז". "האחים בלוז" הם שני בחורים משיקגו הפועלים במסגרת להקת רית'ם אנד בלוז. הם לבושים בחליפות שחורות ועניבות שחורות, חובשים כובע שחור ועוטים תמיד משקפי שמש. אקרויד שיחק את האח "אלווד בלוז", ובלושי שיחק את האח "ג'ולייט ג'ייק בלוז".

אקרויד סיפר כי כבר בפגישתו הראשונה עם בלושי נוצר הניצוץ ממנו נוצר המערכון על האחים בלוז. הם נפגשו בפאב בו היה אקרויד אורח קבוע. אקרויד השמיע תקליט בלוז כרקע לפגישה, ובלושי נדלק על המוזיקה ששמע, על אף שהיה חובב של רוק כבד. אקרויד השפיע על בלושי, הכיר לו את מוזיקת הבלוז, והדבר הוביל ליצירת "הצמד המוזיקלי" והמערכון שהיה להצלחה.

"האחים בלוז" היו להקת רית'ם אנד בלוז מן המניין. בשנת 1978 יצא לאור תקליטם "מזוודה מלאה בלוז" (Briefcase Full of Blues), והלהקה הופיעה בהופעות חיות. עם הזמן התגבש צוות נגנים שכלל את לו מריני, סטיב קרופר, אלן רובין ודונלד (דאק) דאן כמו גם את הזמר אדי פלויד.

בשנת 1980 יצא לאקרנים הסרט "האחים בלוז", בבימויו של ג'ון לנדיס, שזכה להצלחה רבה בארצות הברית ובעולם. הסרט הציג את האחים בלוז, היוצאים להשיג כסף להצלת בית היתומים בו גדלו בשיקגו. בסרט השתתפו שחקנים ידועים רבים כקארי פישר, אך הוא ידוע במיוחד בשל הופעות האורח של כמה מגדולי הזמרים בארצות הברית באותה התקופה, כג'יימס בראון, ריי צ'ארלס, ארית'ה פרנקלין, ג'ון לי הוקר ואחרים. הפסקול של הסרט זכה אף הוא להצלחה מרובה.

בשנת 1982 מת בלושי ממנת יתר של סמים. בשנת 1998 נעשה ניסיון להחיות את הצלחת הלהקה בסרט האחים בלוז 2000 בו החליף ג'ון גודמן את בלושי. הסרט נחשב לכישלון קופתי.

קריירה קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אקרויד בעת צילומי הסרט "The Great Outdoors " בשנת 1987

את דרכו התחיל אקרויד כשחקן טלוויזיה. במקביל להופעתו בסטרדיי נייט לייב, הופיע כדמות של מפעיל מעלית בסדרה הקומית לילדים "Coming Up Rosie", ששודרה ברשת CBS בין 1975 ל-1978.

לאחר שעזב את צוות סטרדיי נייט לייב, החל בקריירה קולנועית. הופעתו הראשונה בקולנוע הייתה בשנת 1977 בקומדיה רומנטית בשם "אהבה ממבט ראשון" (Love at First Sight) בה שיחק אדם עיוור המתאהב באישה צעירה, כן שיחק ודיבב מספר סרטי טלוויזיה. בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80 שיחק במספר סרטים מצליחים לצידו של ג'ון בלושי. הסרט הראשון 1941, היה ניסיון כושל של סטיבן ספילברג ביצירת קומדיה. הסרט נכשל הן בקופות, והן מבחינה ביקורתית. אך לאחריו באו האחים בלוז שהיה להצלחה גדולה, וקומדיה בשם שכנים, שזכתה להצלחה בינונית. "שכנים" היה סרטו האחרון של בלושי, שמת ממנת יתר של סמים בחודש מרץ 1982. מותו היווה מכה אישית ומקצועית כואבת לאקרויד.

אקרויד המשיך בקריירה כקומיקאי מצליח, ובשנת 1983 יצא לאקרנים הסרט "משנה מקום משנה מזל" בו שיחק. הסרט היה להצלחה גדולה, והוכיח כי אקרויד יכול לשמש כבן זוג קומי למגוון של דמויות, גם ללא בלושי לצידו. ב-1984 היה חלק מן הצוות שיצר את מכסחי השדים, להיט נוסף, בו שיחק. פרט למשחק, היה לאקרויד חלק בכתיבת התסריט, והוא שילב בכתיבה את הידע והעניין שגילה בעל טבעי.

ב-1985 השתתף אקרויד בהקלטת השיר We Are the World שיועד למטרות צדקה, ובו השתתפו רבים מהזמרים והשחקנים הבולטים באותה התקופה. בשנת 1989 היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על תפקידו בסרט הנהג של מיס דייזי.

בשנת 1991 ניסה את כוחו כבמאי בסרט "Nothing But Trouble", קומדיה בה כיכב לצד דמי מור, צ'בי צ'ייס וג'ון קנדי ג'וניור. הסרט היה כישלון קופתי וביקורתי. בשנות ה-90 לא זכה להצלחה שלה זכה בשנות ה-80. מראהו הפיסי השתנה. הוא שמן, ונראה כי איבד חלק מיכולתו להצחיק. ניסיון לשוב אל הטלוויזיה בסדרה בשם "Soul Man", ששודרה ברשת ABC בשנת 1997, כשל אף הוא, והסדרה ירדה מן המסכים לאחר עונה אחת בלבד. הסרט האחים בלוז 2000, בו ניסה להשיב את הצלחת "האחים בלוז" כשל אף הוא.

אקרויד המשיך להופיע בתפקידי אורח בסרטים בעלי תקציב גדול, כתבלין קומי לצד כוכבים מוכרים אחרים. כך הופיע בתפקיד קטן בסרט פרל הארבור, בשנת 2001 ובתפקיד משנה בסרטו של וודי אלן קללת אבן העקרב הירוקה.

ב־2016 זכה להופעת קמע בקומדיה "מכסחות השדים" המבוססת על הסרט המקורי מ־1984 בו שיחק דן בתפקיד ראשי.

חייו האישיים ועיסוקיו מחוץ לתעשיית הקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שעיקר הצלחתו הייתה בקולנוע האמריקני, שומר אקרויד על זהותו הקנדית. הוא מתגורר באופן קבע בעיירה סיידנהם שבאונטריו, בה החלו אבותיו להתגורר בשנות השמונים של המאה ה-19. כן זכה לכיבודים רבים ותוארי כבוד בקנדה, לרבות אות החבר במסדר קנדה בו עוטר ב-1998. עם זאת, אקרויד קיבל אף אזרחות של ארצות הברית.

ב-1983 נישא לשחקנית דונה דיקסון, שחקנית שלצידה שיחק במספר סרטים, דוגמנית ומלכת יופי לשעבר. לזוג שלוש בנות.

אקרויד מגלה עניין בעל-טבעי ובתופעת העב"מים, ואף השתתף בסרטים תיעודיים שנעשו על תופעה זו; הוא גם שותף ב"מרתפי הניאגרה" (Niagara Cellars), חברה בעלת ארבעה יקבים באזור הניאגרה, המשווקת יינות הנושאים את שמו.

ב-2013 חשף כי הוא בעל תסמונת אספרגר, המוגדרת כיום כתסמונת מהקשת האוטיסטית.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דן אקרויד בוויקישיתוף