דנזל וושינגטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דנזל וושינגטון
Denzel Washington
וושינגטון, 2014
וושינגטון, 2014
לידה 28 בדצמבר 1954 (בן 69)
מאונט ורנון, ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה Denzel Hayes Washington, Jr. עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1974 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת פורדהם
  • Pennington-Grimes Elementary School (1968)
  • תיכון מיינלנד
  • Oakland Military Academy
  • תיכון מאונט ורנון
  • The Center for Early Education עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג פולטה פירסון וושינגטון (1983–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ון דיוויד וושינגטון, Olivia Washington עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דנזל הייז וושינגטון ג'וניוראנגלית: Denzel Hayes Washington Jr.; נולד ב-28 בדצמבר 1954) הוא שחקן ובמאי קולנוע אמריקאי, זוכה פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר עבור תפקידו בסרט המלחמה שביים אדוארד זוויק; "גלורי" (1989), וזוכה פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר עבור תפקידו בסרט הפשע שביים אנטואן פוקואה; "יום אימונים מסוכן" (2001). וושינגטון קיבל עוד שבע מועמדויות לפרס האוסקר עבור תפקידיו בסרטים "זעקה לחופש" (1987), "מלקולם אקס" (1992), "ההוריקן" (1999), "הטיסה" (2012), "גדרות" (2016, הועמד גם כמפיק) ו-"רומן ג'יי יזרעאל, עו"ד" (2017). בעל עיטור מדליית החירות הנשיאותית (2022).[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וושינגטון נולד במאונט ורנון שבניו יורק, הוא גדל בשכונת מצוקה. אביו היה כומר ואימו זמרת גוספל. כשהיה בן 14 השניים התגרשו.

בשנת 1977 וושינגטון סיים תואר בדרמה ועיתונות באוניברסיטת פורדהם שבניו יורק סיטי, הוא גם שיחק כדורסל כגארד במדי האוניברסיטה אך ויתר על החלום להגיע ל-NBA כדי להיות שחקן.[2] באוניברסיטה למד בחוג לדרמה וקיבל מלגה ללימודים בבית ספר למשחק בסן פרנסיסקו, אותם לא השלים ובמקום זאת החל להופיע.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וושינגטון החל לעבוד עם אנסמבל "שייקספיר בפארק" והופיע במספר הפקות אוף ברודוויי. ב-1982 קיבל לראשונה תפקיד משמעותי על המסך, במסגרת דרמת בית החולים הטלוויזיונית "מקום אחר" (St. Elsewhere). במהלך השנים הבאות המשיך לשחק במספר תפקידים שוליים ומשניים בקולנוע, הבולט ביניהם בסרטו של סידני לומט "עוצמה" (1986).

פריצתו הגיעה כשקיבל מועמדות לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על משחקו בסרט "הזעקה לחופש" (1987) שביים ריצ'רד אטנבורו, בו גילם את דמותו של לוחם החופש סטיבן ביקו. שנתיים אחר כך זכה בפרס גלובוס הזהב ובפרס האוסקר כשחקן המשנה הטוב ביותר, על הופעתו בדרמת המלחמה "גלורי". בהמשך כיכב בארבעה סרטים של הבמאי ספייק לי: "בלוז" (1990) - סרט שהואשם באנטישמיות. וושינגטון גם כיכב בסרט על פעיל זכויות האדם שהתאסלם "מלקולם X" משנת 1992, עליו קיבל מועמדות נוספת לפרס האוסקר.

הוא שיחק גם בסרטים "יש לו את זה" (1998) ו"האיש שבפנים" (2006). בהמשך הופיע ב"פילדלפיה" (1993) כעורך דין של טום הנקס חולה האיידס, ובעוד שני סרטים מ-1993: "תיק שקנאי" על פי ספרו של ג'ון גרישם ו"מהומה רבה על לא דבר", של קנת בראנה, על פי המחזה מאת שייקספיר.

ב-1999 גילם שני תפקידים מאתגרים: ב"אספן העצמות" גילם בלש משטרה, המתחקה אחר עקבות רוצח סדרתי, כשהוא מרותק למיטתו עקב פציעה ברגל, סרט בהשפעת "חלון אחורי" של היצ'קוק. בנוסף הופיע וושינגטון בסרט "הוריקן" המגולל את סיפור חייו של המתאגרף השחור רובין "הוריקן" קרטר, שהורשע לשווא ברצח משולש ובילה 20 שנה מאחורי הסורגים. תפקיד זה הביא לו את פרס גלובוס הזהב ומועמדות נוספת לאוסקר. שנתיים אחר כך כיכב בדרמת הפשע "יום אימונים מסוכן", בו שיחק קצין משטרה מושחת מלוס אנג'לס המלמד את שותפו הצעיר את העבודה. על תפקיד זה קיבל וושינגטון את פרס האוסקר. הייתה זו בסך הכול הפעם השנייה שבה שחקן שחור זוכה באוסקר על תפקיד ראשי (אחרי סידני פואטייה ב-1963), והפעם הראשונה בה שחקן שחור זוכה בשני פרסי אוסקר.

ב-2002 התנסה גם בבימוי בסרט "אנטואן פישר", אותו גם הפיק וכיכב בו בתפקיד משני. ב-(2002) כיכב כדמות ראשית בסרט ״ג׳ון קיו״ ב-2006 הוא כיכב בסרטים "האיש שבפנים" ו"דז'ה וו". ב-2007 כיכב בסרט "אמריקן גנגסטר". ב-2009 השתתף בסרטו של טוני סקוט, "חטיפת הרכבת התחתית 123". ב-2010 שיחק בסרט "הנבחר".ב-2012 שיחק בסרט הטיסה. ב-2013 שיחק בסרט "אקדח כפול". בשנת 2014 שיחק בסרט הפעולה "נקודת שוויון".

בספטמבר 2016 יצא סרט הפעולה "שבעת המופלאים". בדצמבר של אותה שנה יצא סרט הדרמה "גדרות" אותו הוא ביים וגם כיכב בו. על תפקידו בסרט זכה בפרס גילדת שחקני המסך בקטגוריית השחקן הטוב ביותר בסרט קולנוע.

במהלך טקס פרסי גלובוס הזהב שנערך ב-10 בינואר 2016 קיבל את הפרס על מפעל חיים על שם ססיל ב. דה-מיל.

ב-2017 כיכב בסרט הדרמה המשפטית "רומן ג'יי יזרעאל, עו"ד", עבורו היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

ב-2018 חזר לככב גם בסרט ההמשך "נקודת שוויון 2".

ב-2021 כיכב בסרט "הדברים הקטנים" בתור דיק. יחד עם השחקנים ראמי מאלק וג׳ארד לטו. בנוסף, כיכב בתפקיד לורד מקבת' בסרט "הטרגדיה של מקבת'" (אנ'). על תפקידו בסרט קיבל וושינגטון מועמדויות לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, לפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר ופרס גילדת שחקני המסך. באותה שנה ביים את הדרמה הרומנטית "מוקדש לג'ורדן 0"(אנ') בכיכובו של מייקל בי. ג'ורדן, אשר מבוסס על ספר הזיכרונות "A Journal for Jordan: A Story of Love and Honor".

בשנת 2022 הוענקה לוושינגטון מדליית החירות הנשיאותית.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 1983 נשוי לשחקנית פולטה (לבית פירסון). נישואיהם נחשבים בין היציבים בהוליווד. לבני הזוג ארבעה ילדים. הבכור, ג'ון דייוויד וושינגטון (נולד ב-1984) הוא שחקן פוטבול מקצועני לשעבר וכיום שחקן כמו הוריו.

למרות היותו מצביע עצמאי, בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2008 תמך במתמודד הדמוקרט, ברק אובמה. וושינגטון הוא פנטקוסטלי אדוק, והוא ומשפחתו חברים ב"כנסיית אלוהים במשיח" (Church of God in Christ).[3]

ב-2008 ביקר בישראל ביחד עם משלחת אמנים אפרו-אמריקאים לרגל חגיגות ה-60 שלה, והוא גם נפגש עם ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבמאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דנזל וושינגטון - פרסים