דניאל עוקב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל עוקב
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1952 (בן 72 בערך)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא ההגנה לישראל
תקופת הפעילות 19701992 (כ־22 שנים)
דרגה רב-סרן  רב-סרן
פעולות ומבצעים
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
מלחמת לבנון הראשונה  מלחמת לבנון הראשונה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל עוקב (נולד ב-1952) הוא קצין צה"ל במילואים, שהורשע ברצח. הוא מוכר עקב פסיקת בית המשפט הייחודית בעניינו, בנושא "האחריות המופחתת".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דניאל עוקב נולד בשנת 1952. שירת בצה"ל כקצין ביחידות לוחמות - סיירת שריון, יחידות מסתערבים וגדוד צנחנים - והגיע לדרגת רב-סרן.

במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה עבר חוויות טראומטיות שבעקבותיהן נקלע למצבי חרדה. בעקבות משבר שפקד אותו בשנת 1992, פרש משירות קבע בצה"ל, אך המשיך לשרת במילואים.

לאחר שחרורו מצה"ל הועסק בחברה שעסקה במסחר בחומרי בנייה וצבעים, ולאחר כארבע שנים וחצי פוטר, לאחר שנלכד בגנבת חומרים ממחסן מעבידתו.

רצח מקס ג'פרי האנטר ופציעה קשה של בת זוגו שרלוט גיב[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוקב הואשם בכך שבחודש אוגוסט 1997, כתשעים קילומטר צפונית לאילת, ירה בשני תיירים מאנגליה: מקס ג'פרי האנטר ובת זוגו שרלוט גיב[1] שעלו למכוניתו שעה קלה קודם. אחד התיירים מת במקום, ואילו חברתו נפצעה קשות בראשה. לאחר הרצח ברח עוקב מהמקום עם מכוניתו ואותר תשעה ימים לאחר האירוע.

תיאור האירוע מופיע בפסק דינו של השופט אליהו מצא, בדיון בבית המשפט העליון, בעקבות הרשעתו של עוקב בבית המשפט המחוזי:

המעשה המחריד שהביא את המשיב אל ספסל הנאשמים התרחש אור ליום 13 באוגוסט 1997, כשעה לאחר חצות הלילה, על אם הדרך המובילה מאילת למצפה רמון. אותו ערב, קרוב לשעת חצות, ניצבו המנוח והמתלוננת - תיירים צעירים אזרחי אנגליה - ביציאה הצפונית מאילת והמתינו ל"טרמפ". משעצר המשיב את מכוניתו לידם והציע להסיעם למרכז הארץ, נכנסו השניים למכוניתו. המנוח, שידע מעט עברית, התיישב במושב שלימין המשיב ובין השניים התפתחה שיחה. המתלוננת התיישבה מאחור, ובמהלך הנסיעה נרדמה. כשעה לערך לאחר תחילת מסעם עצר המשיב את מכוניתו בשולי הכביש והציע לנוסעיו לעשות הפסקה כדי להתאוורר. בעקבות זאת יצאו כל השלושה מן המכונית, שתו מים, עישנו ושוחחו. מקץ כעשר דקות, שבמהלכן לא אירע כל דבר חריג, נכנס המשיב למכוניתו, נטל מתחת למושבו אקדח שהוחזק על ידיו ברישיון, יצא מן המכונית מבעד לדלת הקדמית-ימנית וירה שלושה כדורים לעבר המנוח, שניצב לפניו במרחק של כמטר אחד. המנוח, שהיריות פגעו בחזהו ובצווארו, נפל מתבוסס בדמו. אז הפנה המשיב את אקדחו ופתח באש גם לעבר המתלוננת, שאף היא עמדה קרוב אליו. המתלוננת, שנפגעה מן היריות בזרועותיה ובפניה, העמידה פני מתה, עד שהבחינה ונוכחה כי המשיב חזר למכוניתו ונסע.

ההרשעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה ימים לאחר האירוע טען עוקב לפני החוקרים כי "נכנס בו איזה שד מאלוהים" וביקש שיבדקו אם רצח אנשים נוספים. עוקב לא היה יכול להצביע על מניע כלשהו למעשיו. במשפטו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע הרכיבו כמה מומחים פרופיל פסיכיאטרי, שלפיו הוא סובל מפגם אורגני וגם מתסמונת פוסט-טראומטית, בעקבות שירותו הצבאי. הוא הוכר כנכה צה"ל[2].

עוקב הורשע ברצח, אך בית המשפט המחוזי בבאר שבע[3] גזר עליו עונש של 20 שנות מאסר חופפות על שתי העבירות. זאת במקום העונש שאותו ביקשה התביעה: מאסר עולם על הרצח ומאסר נוסף מצטבר על ניסיון לרצח. בית המשפט קיבל את טענתו של עוקב, שנסמכה על עדויות שונות, כי בעת ביצוע הרצח היה במצב של הפרעה נפשית חמורה (שלא הגיעה לדרגת אי-שפיות).

טענתו של עוקב במשפטו הייתה כי ביצע את המעשים במצב של היעדר שליטה. ההגנה הציגה שתי סיבות למצב זה: הראשונה, בעיה נוירולוגית בשם הידרוצפלוס (מיימת המוח). השנייה, הפרעת דחק פוסט-טראומטית שמקורה בחוויות מתקופת השירות הצבאי: במהלך שירותו בשנות השבעים ביחידת רימון, השתתף בפעילות של מעצר וחיסול מחבלים, וכן השתתף כקצין קרבי במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה; לטענתו, במהלך אירועים אלו חווה חוויות קשות, שבעקבותיהן היה נתון בהפרעת דחק פוסט-טראומטית, ונקלע למצבי חרדה ובלבול.

שני הצדדים ערערו לבית המשפט העליון, אך הערעורים נדחו.

שחרור מהכלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 באוקטובר 2010 לאחר 13 שנים בכלא, השתחרר דניאל עוקב, לאחר שוועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר ניכתה שליש מתקופת מאסרו[4].

בעת צאתו מכלא מעשיהו עוקב הביע צער על הרצח:

אני לא עבריין חוזר שצריך ללמד אותו. שוקמתי מכל הבחינות, אני משוקם ואהיה משוקם עד יום מותי, אני מרגיש בריא ולא אותו אדם מ-1997. (...) אני בטוח שיש עוד רבים כמוני שסיימו את שירותם הצבאי ומסתובבים עם מטען נפשי (...) מי כמוני, שחברים שלי מתו בצבא במשך 25 שנה, יודע את הנזק. לי זה לא יהיה קל להתמודד עם זה (...) משרד הביטחון לוקח אותי ומשקם אותי עד יום מותי, כי אני לא נכה רגיל.

כתבה מ-Ynet: שוחרר דניאל עוקב, שרצח תייר: "לא אותו אדם"

ביקורת על השחרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשגרירות בריטניה בישראל הביעו זעם על השחרור מהמאסר:

זו שערורייה. איזו סערה הייתה קמה בישראל אילו היה מדובר באזרח בריטי שביצע רצח כזה בישראלים. לא די בכך שהוא קיבל עונש קל, עכשיו נותנים לו פרס ושולחים אותו לחופשי?

ריאיון עם גורם בכיר בשגרירות בריטניה בישראל, מתוך כתבה ב-nrg

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שרה ליבוביץ-דר, דניאל עוקב: "אני אדם נורמטיבי, לא פסיכופט", באתר www.nrg.co.il, ‏3/11/2010
  2. ^ צבי הראל, הרוצח דניאל עוקב הוכר כנכה צה"ל, באתר הארץ, 10 בדצמבר 2001
  3. ^ ת"פ 933/97 מדינת ישראל נגד דניאל עוקב
  4. ^ שמעון איפרגן, הבריטים זועמים: דניאל עוקב משתחרר, באתר nrg‏, 12 בספטמבר 2010