דר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קונכיית נאוטילוס מנוסרת ופתוחה: השכבה המבריקה והססגונית עשויה דר

דַּר[1], המכוּנֶה גם אֵם הַפְּנִינָה[2], הוא חומר מרוכב, אורגני ואי-אורגני, חזק, גמיש וססגוני, המיוצר על ידי מספר רכיכות. הרכיכות משתמשות בו הן לציפוי קונכייתן בשכבה פנימית, והן לציפוי גופים זרים החודרים לקונכייה כהגנה מפניהם (תהליך היוצר לאורך זמן פנינה עשוית-דר סביב הגוף הזר).

הכינוי "אם הפנינה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור הכינוי "אם הפנינה", המקובל במספר שפות[3], אינו חד-משמעי. ייתכן כי מדובר בתרגום שאילה מ-māter perlārum בלטינית, שתורגם בצורה שגויה כ"אם הפנינים". זאת מכיוון שפירוש המילה māter עשוי להיות לא אֵם אלא דווקא משקעים או פסולת, משמע הדַּר המצוי סביב הפנינים (להבדיל מהדר שכבר התגבש וממנו הפנינים עשויות) הוא "משקע הפנינים" או "פסולת הפנינים". אפשרות אחרת היא התייחסות לכך שהפנינים נוצרות בתוך הדר המצפה את פנים הקונכייה, כלומר הדר משמש להן באופן מטפורי כאם[4].

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדר מורכב ממשושי טַסִּיות של ארגוניט (סידן פחמתי (CaCO3) גבישי) באורך 10-20 מיקרומטר וברוחב 0.5 מיקרומטר המסודרים ברצף של לוחיות מקבילות.

שכבות אלו מופרדות על ידי מטריצות אורגניות מחוברות העשויות מביו-פולימרים אלסטיים (כמו כיטין, לאסטרין וחלבונים דמויי משי). התערובת של טסיות פריכות ושכבות דקות של ביו-פולימרים דקים יוצרת חומר חזק וגמיש. העיצוב של אורכים שונים נותן לחומר קשיחות שוות ערך לזו של הצורן.

ססגוניותו של הדר נובעת מכך שעובי טסיות הארגוניט הוא בר השוואה לאורך הגל של האור הנראה. כתוצאה מהתאבכות בונה ומהתאבכות הורסת של אורכי גל שונים של אור משתקפת בצבעים שונים מזוויות שונות.

היווצרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דר נוצר על ידי תאי אפיתל בכמה זנים של רכיכות. דר שקוע בתוך גלימת הצדפה. כאשר חודר טפיל או גוף זר אחר (כמו גרגר חול) אל תוך הצדפה, על מנת למנוע נזק לרכיכה. תאי האפיתל מצפים את הגוף בשכבות של דר. התהליך מתמשך לאורך כל חיי הרכיכה, עד להיווצרות פנינה.

המקור העיקרי לפנינים הן צדפות (אויסטר) החיות במים חמים וטרופיים, בעיקר באסיה וכן צדפות של מים מתוקים החיות בנהרות בארצות הברית, אירופה ואסיה.

מיקומו של הגוף הזר בגוף הצדפה קובע את הצורה שתהיה לפנינה. פנינה הנוצרת בתוך רקמה שרירית תהיה בעלת צורה מעוגלת, ואילו פנינה הנוצרת קרוב לדפנות הקונכייה תהיה שטוחה או פחוסה.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיבוץ דר בדלת, ארמון טופקאפי באיסטנבול

דר בצבעים שונים משמש באדריכלות. דר טבעי מתאים לכל צבע. ניתן לחתוך אותו בצורות שונות ולשלבו בבסיסים שונים על מנת ליצור פסיפס או תבניות. ניתן להדביק דר בעזרת סיבי פיברגלס, התוצר יהיה קל-משקל ומותקן ללא תפרים. כך לא תהיה ליצירה מגבלת גודל וניתן יהיה ליצור משטחים גדולים שישמשו לציפוי מרצפות, קירות פנימיים וחיצוניים, דלתות, עמודים ועוד.

דר יכול להשתלב גם במוצרי אופנה כמו בגדים ואביזרי לבוש, עיטורים על כלים מוזיקליים וכדומה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]