דרד סקוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרד סקוט
Dred Scott
לידה 1799
מחוז סאות'המפטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בספטמבר 1858 (בגיל 59 בערך)
סנט לואיס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קאלווארי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Harriet Robinson Scott עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרד סקוטאנגלית: Dred Scott‏; 1799 - 17 בספטמבר 1858) היה עבד שחור שתבע את אדונו ודרש את שחרורו, בפסק-הדין הידוע דרד סקוט נגד סנדפורד, שבו הכריע בית המשפט העליון של ארצות הברית כי שחורים הם גזע נחות מאשר הגזע הלבן, וכי הם רכוש של אדוניהם. החלטה זו הייתה אחד הגורמים שהובילו למלחמת האזרחים האמריקנית.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרד סקוט

דרד סקוט נולד בווירג'יניה בשנת 1799 כרכוש של משפחת פטר בלואו (Blow). משפחת בלואו עברה עם עבדיה בשנת 1830 לסנט לואיס, שם, בשל קשיים כלכליים, מכרה את סקוט לד"ר ג'ון אמרסון (Emerson), אשר שירת כרופא צבאי בצבא ארצות הברית. אמרסון, במסגרת תפקידו, נסע לאילינוי ולוויסקונסין - שתי טריטוריות בהן, בהתאם לפשרת מיזורי נאסרה העבדות. במהלך נסיעות אלה פגש סקוט את הרייט רובינסון (Robinson), ונשא אותה לאישה. סקוט, אשתו ומשפחת אמרסון חזרו למיזורי בשנת 1842. אמרסון נפטר בשנת 1843, וג'ון פ. א. סנפורד (Sadford, במסמכים המשפטיים נכתב בטעות סנדפורד, Sandford), אחיה של אירין אמרסון (אלמנתו של אמרסון), מונה למנהל עיזבונו.

ההליכים המשפטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוט פנה לבית המשפט בשנת 1846 בתביעה לשחררו. התביעה מומנה על ידי משפחת בלואו - בעליו הראשונים. סקוט הפסיד במשפט הראשון, אולם לאחר ערעורו בשל עדות שמועה בלתי קבילה, הותר לו לפנות בשנית לבית המשפט, ובשנת 1850 החליט חבר המושבעים כי סקוט חופשי על פי הכלל של "פעם חופשי תמיד חופשי" (מאחר שהיה בטריטוריות שבהן העבדות אסורה). אמרסון ערערה לבית המשפט העליון של מיזורי אשר הפך את קביעת המושבעים, וסקוט חזר לעבדות.

סקוט הגיש תביעה נוספת - הפעם לבית המשפט הפדרלי, ולאחר שהפסיד ערער לבית המשפט העליון של ארצות הברית.

בשנת 1857 הכריע בתיק נשיא בית המשפט העליון של ארצות הברית - רוג'ר ב. טייני - בו קבע כי עבדים הם רכוש ולא אזרחים, ולכן אין להם זכות עמידה בפני בית המשפט. יתרה מכן, טייני קבע כי פשרת מיזורי אינה חוקית מאחר שהיא פוגעת בתיקון החמישי לחוקת ארצות הברית המגן על זכות הקניין.

שנותיו המאוחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המשפט הושב סקוט לבעליו המקוריים - משפחת בלואו, אשר העניקה לו את חירותו.

דרד סקוט נפטר משחפת שנה לאחר מכן, בשנת 1858. הוא קבור בבית הקברות קלברי (Calvary, גולגותא) בסנט לואיס, מיזורי[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרד סקוט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]